A Argastesnickaren skrev:
Och jag kör också en bensin bil;)
Men precis som alexn72 var inne på så alla köp vi gör behöver och ska inte generera vinst.
När jag byggde hus så prioriterade jag sånt som är svårt att ändra utan stora kostnader.
Storlek, isolering i väggar bra fönster, solceller där vi kunde gömma undan allt kablage i väggarna osv.
Att under 8-9 månader om året producerar mer el än jag använder för att sen köpa något litet under vintern är värt en slant för mig;)
Då jag tänkt att detta blir mitt sista hus så kommer jag också att få nytta av mina solceller under lång tid.
Får man fråga vad du har i väggarna och hur tjocka de är?
Jag vill också bygga passivhus med solceller.
 
J jormi skrev:
Får man fråga vad du har i väggarna och hur tjocka de är?
Jag vill också bygga passivhus med solceller.
Du får pm
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför gör ni så? Är det inte mer lönsamt att sälja elen på dagen och ladda till lägre pris på natten?
På helgerna är ofta spotpriset/timme ganska lågt, jag säljer till timpris.
Elen jag köper är spotpris för månaden, vilket oftast blir högre än spotpriset just på helgerna.
Men visst, ibland hade det säkert lönat sig att sälja elen, men samtidigt förringar jag inte känslan av att köra på motorvägen med ren solel i "tanken" :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Buford Buford skrev:
På helgerna är ofta spotpriset/timme ganska lågt, jag säljer till timpris.
Elen jag köper är spotpris för månaden,
Ah, visste inte att man kunde ha timpris på det ena men månadspris på det andra.
 
  • Gilla
Mabs och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Problemet är att växelriktaren kostar betydligt mer än vad den gör vid installationen och då utan statliga bidrag. Många som inte tänker på när de blir lurade på paketpris
Vad du inte kan hålla dig till fakta.
Min inverter kostade när jag köpte den 14kkr ( inget paket pris utan rakt upp och ner de den kostade) Sen fick jag 30% tillbaka i bidrag.
Idag kostar den 18kkr
https://sollagret.se/collections/fr...pia-av-fronius-symo-m-3-fas-vaxelriktare-6-kw
Jag producerar 6kkwh per år.
I mars sålde jag elen för 170öre plus 60öre från staten. Det är 230öre per kwh.
Men så länge som jag säljer för 90öre (plus 60öre från staten)per kwh så är en växelriktare betald på 2 år.
Min försäljning förra året
april maj 50öre per kwh
juni juli 70öre per kwh
Men augusti fick jag 90öre per kwh.
September 120öre

Sen går det så klart uppåt men med färre timmar sålt
Så jo det stämmer nästan på pricken med 2 år för min del.
10kwh invertern tar på samma siffror för såld el mindre tid att avbetala.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart, men du säljer ju till ett relativt billigt pris på sommaren och får köpa till ett betydligt högre pris på vintern så kalkylen för när solcellerna ska vara betalda måste ha blivit spräckt i vinter?

Solceller med batterilagring är det enda optimala
Behöver inte stämma alla gånger, sommaren -20 var priset högt.
 
E enoch85 skrev:
Jag tycker huset blir snyggare med solpaneler, om taket är svart och panelerna helsvarta så syns dem knappt.

Fast jag älskar ju teknik iofs.
Ser high-tech ut om man har de snygga helsvarta. Sen beror det på hur de läggs också. Har man mycket skorstenar och annat som måste byggas runt som ett lapptäcke så blir det ju inte snyggt förstås. De gamla modellerna förfulade däremot rätt mycket.
 
C Cambudgie skrev:
Precis, låta överskottsolelen värma vattnet. Sen så tar du från den när du ska värma huset på kvällen/natten.
Jag har luft/vatten värme i mitt hus och det fungerar toppen med just denna setupen.

Jag är rätt så säker på att det är billigare att investera i en isolerad vattentank som lagrar 43kWh än batterier som kan lagra 43kWh.
Då bör du titta på solfångare (som värmer vatten) ist. Mycket högre verkningsgrad på dessa mot att utvinna el.
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Blir det inte skatt och avgifter om du säljer mer än du köper? Producerar du mer el än vad du förbrukar under ett helt kalenderår räknas du som en kommersiell, småskalig producent. eller finns det annan info än den jag fått.
Om du har en normalstor villa kommer du inte i närheten av att definieras som "storproducent"(>43,5kW). Du är alltså en "microproducent" och betalar ingen skatt eller moms. Du får generellt sett spotpriset + lite till beroende på elhandelsbolag. Däremot kan elnätbolaget ta ut en avgift för inmatningsabonnemang om du säljer mer än du köper. Mitt elnätsbolag har tagit 2400:- årligen för detta. Flera bolag har redan avstått från detta. Finns ett regeringsförslag att inte ta ut denna avgift. Om det går igenom gäller detta from 1 juli i år. Du får dessutom ett skatteavdrag på 60 öre/kWh för maximalt den mängd el du köper.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Om du producerar mer än du förbrukar så har du byggt för stor anläggning. Då får du skaffa en AC eller bygga en pool för att kompensera. Badtunna är poppis.
Tänkte på att några elkostnader har varit exakt 0kr enligt bilder på fakturan från Svea solar.
 
Hocke Hocke skrev:
Då bör du titta på solfångare (som värmer vatten) ist. Mycket högre verkningsgrad på dessa mot att utvinna el.
Varför bör jag det?
Jag har ju redan solceller på plats och jag har redan överproduktion sommartid.
Och med elen kan jag göra mera än att bara värma huset.

Det är endast överskottet jag kör ner i varmvattentanken dom timmarna det inte lönar sig att sälja kWh.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Om du producerar mer än du förbrukar så har du byggt för stor anläggning. Då får du skaffa en AC eller bygga en pool för att kompensera. Badtunna är poppis.
Varför det? Jag får ca 10000 kr kontant insatt på mitt konto från elhandelsbolaget
varje år...
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Till alla som säger att det är så hemskt fult så vill jag bara påpeka att det finns diskreta solcellstak med solpaneler som ser ut som takpannor nu för tiden.
 
  • Gilla
Mabs och 1 till
  • Laddar…
Som vanligt när de välbärgade villaägarna ska diskutera solceller så handlar 99.999% av diskussionen om utseende och hur mycket pengar man ska tjäna. Samtidigt poängterar man gärna in att det är "för miljöns skull" som man installerar en hög med kinatilverkad plast/elektronik på taket, och en trave miljövidriga batterier inomhus.

Samma hyckleri som när miljöpartisterna åker runt på sina kolkraftsladdade elcyklar "för miljöns skull".
Och handlar med sina kemikalieslukande tygkassar tillverkade av barnarbetare för slavlöner, "för miljöns och medmänsklighetens skull".

Använd gärna solceller men sluta hyckla om att det är för miljöns skull.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
S Sintei skrev:
Jag är i valet och kvalet med solceller. Bor i villakvarter och vill inte ha kamin pga grannarnas upplevelse om jag skulle elda varje dag under vintern.
Har många grannar med kamin som eldar hela vintern, ser inget problem i det. Men den måste vara korrekt installerad och eldas rätt förståss. Kamin kompletterar dessutom solceller väldigt bra eftersom den minskar elförbrukningen då solcellerna ger som minst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.