Bananskalare Bananskalare skrev:
tänk om de lyckades få upp verkningsgraden på solceller. Då hade varit roligare. solceller har väldigt låg verkningsgrad.
Det hade ju stämt om det varit värmepumpar. 20% verkningsgrad på en värmepump ger ju bara 20% vinst på tillförd energi, det hade varit riktigt dåligt. Men eftersom tillförd energi i en solcell kostar du exakt noll kronor så gör det inget. De övriga 80% strålas tillbaka uppåt, elelr blir värme. Utan solpaneler är det 100% som strålar tillbaka upp eller blir värme. Så solpanelerna har alltså gjort huset svalare de varmaste sommardagarna genom att omvandla en del av värmen till el. El som jag alltså utan extra kostnad kan använda för att köra min LLVP baklänges om det behöver kylas lite till.

Högre verkningsgrad ger möjligen lägre investeringskostnad (elelr om takets yta är den begränsande faktorn, högre totaleffekt) eftersom jag kan ha färre paneler för att få ut samma effekt. Men i drift kvittar det ju i princip.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Som vanligt när de välbärgade villaägarna ska diskutera solceller så handlar 99.999% av diskussionen om utseende och hur mycket pengar man ska tjäna. Samtidigt poängterar man gärna in att det är "för miljöns skull" som man installerar en hög med kinatilverkad plast/elektronik på taket, och en trave miljövidriga batterier inomhus.

Samma hyckleri som när miljöpartisterna åker runt på sina kolkraftsladdade elcyklar "för miljöns skull".
Och handlar med sina kemikalieslukande tygkassar tillverkade av barnarbetare för slavlöner, "för miljöns och medmänsklighetens skull".

Använd gärna solceller men sluta hyckla om att det är för miljöns skull.
Bitter? Jag har inte solceller pga miljön. Jag har det för en ren ekonomisk vinning. Jag tycker även de är fula som stryk.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Solceller är även det statliga bidrag så du tjänar pengar på skattebetalarna genom att förfula villan:crysmile:
Jag tror bestämt att du missade fotot på mina solpaneler ;):p:
162049548_3783331095035567_2165934586167139791_n.jpg

Grannars tak, variant 1 omlagt med plåt som imiterar svarta takpannor:
Hus med tak imiterande svarta takpannor, utan synliga solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grannars tak, variant 2, orginal i nån sorts galvad plåt med påbyggt överhäng:
Tak av galvad plåt med överhäng på ett hus med vita väggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Minst ett byte av växelriktare?
Inom avbetalningstiden brukar man inte räkna med byte av växelriktare...
Men de är klart, nångång går allt sönder.
Hur många batteribyte räknar du med då?
Växelriktaren kostar ju ungefär som en ny mobiltelefon av dom värre modellerna. Såna byter folk stup i kvarten utan att reflektera över den summan...
 
  • Gilla
  • Haha
Mabs och 4 till
  • Laddar…
Det gröna husets tak var riktigt snyggt. Då jag är väldigt svag för bandade plåttak tycker jag att TS hade varit snyggare utan solcellerna, men hur många väljer bort funktion för form? De flesta av oss väljer nog vad vi vill göra först, och gör det sen så snyggt vi kan efter tycke och smak och förutsättningarna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gröna husets tak var riktigt snyggt. Då jag är väldigt svag för bandade plåttak tycker jag att TS hade varit snyggare utan solcellerna, men hur många väljer bort funktion för form? De flesta av oss väljer nog vad vi vill göra först, och gör det sen så snyggt vi kan efter tycke och smak och förutsättningarna.
Det gröna husets tak är asfult, fulare plåt än så finns bara en sort som är och det är samma plåt i orange.
Mitt tak är Plannja Trend och det är fullt synligt på andra sidan. Vad man nu menar med fullt synligt, det syns ju bara när man går på gatan eller sitter på grannens framsida. På min baksida sluttar det neråt och på min framsida sitter jag så nära huset, så där ser jag aldrig mitt eget tak.
 
Vi har ett stort hus på 258m2 och en total elförbrukning på 29000 kwh. Bergvärme där tillskottsel går in när det är under minus 7. Startade en 15kwp anläggning med 70 m2 paneler 15 oktober. Fram till 31/3 har vi minskat våra elkostnader med 5500 kr. Beräknar att använda cirka 15.000 kwh timmar för eget , hitintills har vi använt 2000 kwh. I besparingen räknas försäljning, skatt samt egen förbrukning som el jag inte behövt köpa. Fast pris på totalt ca 140 öre/kwh. Lånade till installationen på 142.000 kr som bolån och förhandlade om lån och amorteringar så att månadskostnaden blev lägre trots nya lånet :)

Allt bara tickar och går :)
 
  • Gilla
  • Älska
Mabs och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det gröna husets tak är asfult, fulare plåt än så finns bara en sort som är och det är samma plåt i orange.
:crysmile::rofl::crysmile:
Jag tror dig, men det gjorde sig bra på bild. :D

Men poängen verkar vi rätt överens om. Funktionen kommer först, sen gör man vad man kan med utseendet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns begränsning. Det utgår från hur stor säkring du har. Du får inte leverera ut mer ström än du kan ta emot. Du får inte heller sälja mer än du köper (på årsbasis)
Du får sälja mer än du köper men missar skatteavdraget för överskottet.
 
D DaliMannen skrev:
Villakvarteret är inte dimensionerat för dagtid skall alla hem producera 20A+ ström ut, sen på kvällstid skall ladda bilen 20-32A in...
Fakta på det, tack!
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
M maxelby skrev:
Fakta på det, tack!
För att producera över 20A måste anläggningen klara minst 15kwp. Min anläggning ger 15kwp med 20A säkring så min växelriktare är strypt till 13,4kwp som jag sett ger 18,5 A. För att producera 15kwp har jag 70 m2 i perfekt söderläge utan skuggning. Inte många villor som har det takytan tillgänglig. (Mina sitter på kladugårdstaket)
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
G
JLyck JLyck skrev:
Bitter? Jag har inte solceller pga miljön. Jag har det för en ren ekonomisk vinning. Jag tycker även de är fula som stryk.
Varsågod för "bidragen";)
 
G OMathson skrev:
Varsågod för "bidragen";)
Tack! :beer:
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
H Husqvarna_Rider skrev:
Växelriktaren kostar ju ungefär som en ny mobiltelefon av dom värre modellerna. Såna byter folk stup i kvarten utan att reflektera över den summan...
Tror faktiskt de flesta drar sig för att köpa "de värre modellerna", ingen jag känner köper dem oavsett om de har råd, min är en äldre "värre" från Tradera, köpte en ny till frun häromåret, ett återköp från Inet för 1390kr.
 
D DaliMannen skrev:
När alla har solpaneler och elbilar... Nätet kommer inte klara det i villakvateret och laddning av elbil samt försäljning av el kommer bli kvoterat. Då skall alla skaffa batteri hemma... då är det miljöförstöring av rang...
När ALLA .... Det kommer troligen inte att inträffa. OM det inträffar - det gör det inte över en natt - så har nätägaren stenkoll på vad som sker och kan bygga ut - det är deras ansvar. OM det lokala nätet inte är tillräckligt utbyggt kommer man inte att släppa in mer solel förrän man är redo för det.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.