blackarrow blackarrow skrev:
Vad gör man inte för att uppmuntra installation av (mini)reningsverk.
Nästa steg blir att förbjuda kissande utomhus.
Först män, sedan hundar.
Förbudet kommer förstås att gälla jämlikt oavsett kön och även i glesbyggd.
Faktist så är det konstigt att hundar får pissa precis överallt i stan ex i parker där människor sedan sitter o barn leker. Ser det utanför mitt fönster i stan varje dag.
Men om en gubbe pinkar då skriker folk i högan sky, men piss är väl piss.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det vet du väl att folk får allvarliga mentala skador av att se ett könsorgan. *Ironi*
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det vet du väl att folk får allvarliga mentala skador av att se ett könsorgan. *Ironi*
Du tänker på hund då😂
 
K kortis skrev:
Faktist så är det konstigt att hundar får pissa precis överallt i stan ex i parker där människor sedan sitter o barn leker. Ser det utanför mitt fönster i stan varje dag.
Men om en gubbe pinkar då skriker folk i högan sky, men piss är väl piss.
Nja, det är ju gödning pga sitt höga kväveinnehåll och därför farligt för naturen. 🙄

Tyvärr är det väl inte alla hundägare som tänker och förstår sig på sin hund eller tar hänsyn till omgivningen.
Det finns ju skyltar Hundrastning förbjuden, men de kanske bara kommer upp om det uppstår problem?

Lyktstolpar och elskåp borde väl ha lite förstärkt rostskydd nertill i villaområden.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Kväve som hamnar på marken där växter kan ta upp det och det bryts ner av bakterier är inte ett miljöproblem.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Du tänker på hund då😂
Nej, jag tänkte på mer på blottare. De som får synd på dem får ju sådana skador att de måste få skadestånd. Det är alltid ett prioriterat ärende att få tag i dem. Så uppenbarligen måste det vara väldigt skadligt att se.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Lyktstolpar och elskåp borde väl ha lite förstärkt rostskydd nertill i villaområden.
Jag jobbade i den branschen på -90 talet och då var det en hel de beställare som valde ett järnglimmer skikt på den nedre delen för att minska risken för sk urinalkorrosion, järnglimmer skiktet användes tidigare som skydd mot stenskott.
 
D Daniel 109 skrev:
Kväve som hamnar på marken där växter kan ta upp det och det bryts ner av bakterier är inte ett miljöproblem.
Fast väldigt otrevligt när barn leker i det elller vuxna har picknick. Själv vattnar jag med det, guldvatten.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ska sägas att detta med gemensamma enskilda avloppsanläggningar uppmuntras från myndigheterna. Läser du skrifter från Naturvårdsverket och senare HaV som ger rådgivning till kommunernas miljöenheter så skissas det i positiva ordalag på att grannar kan dela på en enskild avloppsanläggning.

Här är ett exempel hur det kan se ut:

[länk]
Problemet är att alternativet till gemensamt VA ofta är kommunalt VA som kan vara otroligt dyrt både för fastighetsägare och för VA-kollektivet. I en del verksamhetsområden i kommunen där jag bor är snittkostnaden för nya anslutningar i storleksordningen 700 000 per fastighet, varav en stor del måste täckas av VA-kollektivet. Därav ändring i lagen om allmänna vattentjänster nyligen och myndigheternas intresse.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S SnyggPer skrev:
Problemet är att alternativet till gemensamt VA ofta är kommunalt VA som kan vara otroligt dyrt både för fastighetsägare och för VA-kollektivet. I en del verksamhetsområden i kommunen där jag bor är snittkostnaden för nya anslutningar i storleksordningen 700 000 per fastighet, varav en stor del måste täckas av VA-kollektivet. Därav ändring i lagen om allmänna vattentjänster nyligen och myndigheternas intresse.
Det vi oftast stöter på här på BH är ett par grannar som delar på avloppsanläggning inte större system som ersätter kommunalt avlopp.
 
P
M maxmsm skrev:
Jag jobbade i den branschen på -90 talet och då var det en hel de beställare som valde ett järnglimmer skikt på den nedre delen för att minska risken för sk urinalkorrosion, järnglimmer skiktet användes tidigare som skydd mot stenskott.
Vid djursjukhuset i Uppsala finns en fin rastgård. Där står några stolpar uppsatta (tryckimpregnerade tror jag) med bra dränering runt. På dessa stolpar är det förstås ingen hund som kissar. De väljer hellre lyktstolparna.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det normala är att man delar på de kostnaderna när de dyker upp, inte att man debiterar för dem på spekulation. Om du gör det ska du snällt ta kostnaden oavsett storlek utan extradebitering.
En underhållsfond är bra att ha för att slippa tjafs vid plötsligt underhållsbehov. Den fonden bör också underhållas.
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Vad kommer det sig att dagens fastighetsägare inte kan ha någon gemensamt med någon annan?
Svenskar är extrema individualister. I många decennier har vi i Sverige inte behövt göra något gemensamt med våra närmaste grannar (i lite vidare bemärkelse) eftersom det offentliga (stat & kommun) sköter de mesta åt oss.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
A Ahuran skrev:
Om TS förklarar detta för grannen, helst med en kopia av ansökan (som inte behöver ha lämnats in än) och med utdrag ur lagen om gemensamhetsanläggningar, samfällighetslagen och utsökningsbalken så kanske grannen tänker om. Alternativet från att bekosta sin del blir extremt betydligt billigare än att bråka med en GA.
TS är knappast intresserad av att jobba för att grannen ska börja betala för sitt användande av avloppet.
Det står i första inlägget i tråden vad TS vill ha hjälp med.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
F fåris skrev:
Hej,

Min granne är ansluten till min nya avloppsanläggning, vägrar betala löpande kostnader och saknar servitut. Hur lång tid är rimligt att ge denne att koppla bort sig innan begäran om handräckning från Kronofogden?

Mvh
Vad då? Smög han ut nån natt och kopplade in sig eller var det du som anslöt honom?

Nån måste ju ha gjort det på din nya anläggning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.