BiFuel>Jag kan inte mer än hålla med honom rörande diffspärren.
Ozonaggregat har jag ingen som helst erfarenhet av.

/Kent
 
...och nu har jag pratat med både Anticimex och besiktningsmannen (igen). Bägge anser det vara dumt att skippa ångspärr. Rent korkat enligt besiktningsmannen :confused:
Han menar ungefär att det är en gammal myt att husen ska andas. Bostaden ska andas inte vinden, därför ska bostaden vara ventilerad och inte vinden. Att ekofiber andas och att det skulle lösa problemet tror han inte ett ögonblick på. Spelar ingen roll om fukten ändå inte kommer ut från vinden. Bättre att inte få upp den alls. Om man lägger ångspärr och missar kanske 6-7 små hål så kommer det upp lite luft och fukt där. Bättre än att inte ha ångspärr alls. Kan skaffa rökampuller på Beijer och kolla i huset var röken sticker upp. Bara att täta där enligt honom.

Jag litar väldigt mycket på denna besiktningsman eftersom han är den enda av alla jag talat med som faktiskt sett huset och situationen på vinden. Enligt honom finns inget generellt mögelangrepp, bara fläckvis i samband med den felaktiga isoleringen.

Anticimex säger att ozon definitivt inte dödar möglet, det tar bara bort lukten. De rekommenderar fungicidbehandling efter att vi tagit bort gamla isoleringen.
 
Den "myten" beror på tjocklek av isolering mm mm.
Huruvida det är en myt att gamla hus står än idag utan diffspärr kan väl var och en bedöma, problemen kommer då man försöker ändra på den gamla konstruktionen.

Självfallet är det endast den som sett aktuellt hus som kan uttala sig korrekt, allt annat är i generella ordalag.

/Kent
 
Jo, ändringar i gammal konstruktion kan straffa sig. Det är ju det man gjort här i och med tilläggsisoleringen som dessutom är felaktigt utförd.

Det största problemet annars är ju att vår livsstil inte stämmer överens med de förhållanden som husen byggdes för. De står kvar och hade säkert stått i ett par hundra år till om det inte var för att vi slutar elda och värma murstocken och att vi mångdubblar fuktmängden med allt duschande, tvättstugor, mm.

Är det någon som har några tips på en beständig massa eller liknande som man kan täta med när man lägger ångspärr mot bjälklaget? Det får ju inte vara nåt som reagerar med plasten eller bjälkarna. Tänkte klämma dit plasten med en list eller liknande, men lite extra tätning skadar väl inte om det nu ändå ska vara tätt...
 
det finns tätband som påstås vara ålderbeständiga från Platon dock tror jag inte själv på att dom är åldersbeständiga.. men de skulle säkert fungera utmärkt till ändamålet det är till för att täta mella platon matta och sockel på fasad ( till detta är dom dock värdelösa då gammla puttsade socklöar inte är det minsta jämna ...

hur som helst måste ett ventilations system årdnas som kan hantera den nya miljön vi utsätter våra hus för ...käns som tätskickt spelar stor roll för ventilationens funktion

men att sätta ångspärr innanför ett organiskt material medför risker ! speciellt ovanför dushrum eller tvättstuga

jag har själv sätt små kondens droppar på min ångspärr (i taket) efter jag gjorde rent golven på mitt utbygge dock var golvärmen precis på slagen och ev byggfukt i golvet och ventilationen var inte färdigbyggd.... den kondensen vill man absolut inte ha bakom råspont eller liknande .

o att göra en konstruktion beroende av en plast medför alltid risker då plasten som påstås vara åldersbeständig kanske INTE är det ,,, jag har rivit många byggnader i mina dagar o i nästan alla fall så är plasten bara fnöske ... sett konstruktioner med svarta soppsäckar blandat med byggplast då säckarna var i mycket bättre skick,,,
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.