Hus från 1943 har ingen ångspärr (om det inte har lagts till efteråt, men det är välldigt ovanligt). Troligen så är det en kombination av att det är för dålig ventilation på vinden & för dåligt ventlilation innomhus som skapat detta probelm.

Att ta bort kutterspånet och ersätta det med "lösull" troligen då miniralull, skulle troligen försämra det hela. Då du kyler ner din vind ännu mera. Du kan göra så men det gäller att se till att fuktigluft inte kommer upp på vinden. Det gör man med hjälp av att ha god ventilation innomhus. Framför allt i badrum & kök. Eller så monterar man en ångspärr. Helst godventilation & ångspärr det är det bästa men det är välldigt svårt att eftermontera en ångspärr.

Som lite information också :) läkten är något som sitter på utsidan av taket, Takpannorna vilar på läkten.
Det du menar är något som kallas råspont mot yttertak.
 
Tack, nybörjare som husägare och vill lära mig allt om hus! (från 1943) ;-) Råspont var det!

Så vad gör jag, ska jag inte försöka lägga ångspärr om jag nu ändå ska ut med allt kutterspån.
Vad händer om det inte blir tätt, blir det större problem på en mindre yta då?

Eftersom jag är i vent branschen är det inga problem att fixa bra ventilation dock vill jag ju inte ha för hög luftomsättning pga energikostnaden.
 
Raukas>Klipper in...
"Så vad gör jag, ska jag inte försöka lägga ångspärr om jag nu ändå ska ut med allt kutterspån.
Vad händer om det inte blir tätt, blir det större problem på en mindre yta då?"

Ja, den varma luften kommer att ta sig ut och då den inte kommer genom diffspärren så tar den en annan väg. Visst kan du ventilera bort detta så det kan fungera men du ventilerar bort en hel del värme då med om du inte använder värmeväxlare.

Det känns ofta som om man vill ha dagens isoleringskrav/värmebehov i äldre fastigheter men det är liksom inte så lätt att trixa till utan oerhört omfattande arbeten.

/Kent
 
Ja håller med.
Listan blir lång o dyr...:(
Tilläggsisolera fasad vind.
3-glasfönster
Täta dörrar mm
Installation FTX aggregat eller frånluftsvärmepump.
mer?
 
Svarar på ett gammalt inlägg om det går att blanda kutterspån och ekofiber. Det borde inte vara några problem, eftersom det är samma ursprungsmaterial. Ekofiber är ju defibrerat tidningspapper = cellulosa = kutterspån. Det finns mögelskyyd och brandskydd i ekofibern. En nackdel är att man vid blandning ökar massan och inte får den lika "fluffig" vilket kan sänka u-värdet.

F.ö. får jag sorgset hålla med tidigare inlägg. Gamla hus är byggda enligt 3 principer; "naturliga" otätheter, ånggenomsläpplighet i klimatskyddet och undertryck i ventilationen (självdrag p.g.a. eldning i skorsten. Därför blev och blir det inget mögel. När man vill bygga modernt skall det vara helt ångtätt, övertryck inomhus (tillluft) samt täta fönster. MAN MÅSTE HELT ENKELT VÄLJA BYGGFILOSOFI, eftersom det inte går att blanda utan stora besvär, bekymmer och kostnader.
 
Hade liknande problem i vårt hus byggt 76 men inte heller här har det talats om att fixa ytterliggare ångspärr. Anticimex förslag på problemet med förhöjd fukthalt på den kalla råvinden åtgärdas genom att öka genomluftningen av den kalla ytan så att ingen kondens stannar kvar. I mitt fall genom att ta upp betydligt större ventiler i gavlarna och också placera dessa högt upp då den varma fuktbärande luften annars tenderar att stanna kvar "inne" under taket. Utöver detta räckte det med att funcidbehandla (antisvampbespruta) innertakskivorna på vinden för att bromsa eventuell microbiell påväxt. Många hus framförallt äldre har under årens energi-spariver blivit för täta och ventilation har ibland sats igen för att spara energi och det ger ju dagens mögelproblem.
 
Jo, det är lite svårt och olämpligt att försöka få till ett "passivhus" om de inte byggts så från början. Min erfarenhet av Anticimex är att de är både vettiga och kunniga.

70-tals husen är enligt min erfarenhet noll kul att försöka få rätt på, det byggdes lite väl snabbt under en period där och jag undrar en hel del hur man skall få rätt på dem med mindre än att i princip blåsa allt och göra om isolering, diffspärr, ventilation, uppvärmningssystem osv...

/Kent
 
Vi är sugna på ett hus byggt -35 där man nån gång tilläggsisolerat vinden och sedan lagt fuktspärren på kalla sidan. Resultatet är mögel, kraftig doft på hela vinden. Se bild med mögel på råspont(?) nere vid vindsgolv/takfot.
Besiktningsmannen säger att det "bara" är att riva ut all isolering, lägga ångspärr och sedan isolera med ekofiber eller liknande. Eventuellt också sätta in badrumsfläkt på övervåningen (finns inget badrum på nedervån).

Skulle detta funka? Eller är det som någon sade att man inte får plasten tät mot bjälkarna?
 
  • IMG_3325_web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort sagt, blås ovanvåningen helt och lägg diffspärren korrekt så kanske det funkar.
Dock föredrar jag mindre isolering och ingen diffspärr, men det är jag.

Som skrivits tidigare är ventilationen a och o, funkar inte den har man problem hur man än gör.

/Kent
 
Redigerat:
BiFuel skrev:
Vi är sugna på ett hus byggt -35 där man nån gång tilläggsisolerat vinden och sedan lagt fuktspärren på kalla sidan. Resultatet är mögel, kraftig doft på hela vinden. Se bild med mögel på råspont(?) nere vid vindsgolv/takfot.
Besiktningsmannen säger att det "bara" är att riva ut all isolering, lägga ångspärr och sedan isolera med ekofiber eller liknande. Eventuellt också sätta in badrumsfläkt på övervåningen (finns inget badrum på nedervån).

Skulle detta funka? Eller är det som någon sade att man inte får plasten tät mot bjälkarna?
Varför köpa ett mögelskadat hus när läget i världen ser ut som det gör? Nu kanske det är mer tomten och läget som är tilltalande men då skulle jag inte ge så många kronor för ett hus från 35. Man kan ju alltid riva det och bygga ett nytt i framtiden.
 
Är det inte enklare att häfta plasten i innertaket och gipsskivor ovanpå. Har man fukt på vinden så bör man också fundera på hur man värmer upp sin vind. Många gamla hus räknar med en varm murstock. Många har bytt till värmepump.
 
I
BiFuel skrev:
Vi är sugna på ett hus byggt -35 där man nån gång tilläggsisolerat vinden och sedan lagt fuktspärren på kalla sidan. Resultatet är mögel, kraftig doft på hela vinden. Se bild med mögel på råspont(?) nere vid vindsgolv/takfot.
Besiktningsmannen säger att det "bara" är att riva ut all isolering, lägga ångspärr och sedan isolera med ekofiber eller liknande. Eventuellt också sätta in badrumsfläkt på övervåningen (finns inget badrum på nedervån).

Skulle detta funka? Eller är det som någon sade att man inte får plasten tät mot bjälkarna?


Den bilden kunde du ha lagt upp lite tidigare :rolleyes: Här syns ju tydligt att föregående husägare täppt till för ventilationen längs takfoten och då följer ofelbart fuktansamling i vindsutrymmet. För att det ska bli rätt, ska du göra som din besiktningsman rekommenderat.

Börja sen med att såga till en skiva 4 mm hård träfiberboard, lika lång som avståndet mellan taktstolarnas insidor och en bredd på minst halvmetern. Den spikar du upp mot takpanelen i varje fack vid takfoten p.b.s. med luftspaltbildande läkt (minst 1" tjocka) emellan, ute vid båda ändarna och en i mitten, så att du får in frisk luft mellan panel och boarden.

Sen kan du isolera upp mot boarden underifrån. Samtidigt skyddar boarden isoleringen från att bli 'genomblåst' av friskluften.

Sen ska det ut lika mycket luft som det kommer in för att det ska bli cirkulation. Två ventiler i vardera husgaveln räcker inte. Du får ordna avluftning uppåt i taket oxå på några väl valda ställen.

Plasta sen mellan bjälkarna direkt på undertakspanelen och vik upp den mot bjälkarna och skjut fast den med häftpistol över en remsa tre (eller fyra) millimeters hård träfiberboard. Då blir du av med den mesta fuktvandringen, men inte till 100% (För det krävs att plastfolien kan dras hel under bjälkarna oxå.) Eftersom bjälkarna antagligen inte är hyvlade kan du aldrig få tätt mellan dem och plasten hur du än bär dig åt. Möjligen om du lägger någon klet på sidorna och trycker plasten i den med nämnda remsa board.

Isolera så mycket du kan och avsluta överst med en vindskyddande papp, påsydd en MU-matta.
________________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Den bilden kunde du ha lagt upp lite tidigare :rolleyes: Här syns ju tydligt att föregående husägare täppt till för ventilationen längs takfoten och då följer ofelbart fuktansamling i vindsutrymmet. För att det ska bli rätt, ska du göra som din besiktningsman rekommenderat.
Det hade jag gärna gjort om jag deltagit i tråden tidigare ;)
Är ny medlem och "kapade" tråden lite.

Jo, isoleringen har ju utförts helt felaktigt. Jag vill bara veta att vi kommer tillrätta med problemen med nämnda åtgärder. Huset värms för övrigt av en vedpanna i källaren samt har en kamin i vardagsrummet, så murstocken kommer att vara varm.

Anledningen till att vi vill ha huset är dels läget, dels priset och dels att vi tror att det kan bli väldigt fint. Vi skulle bo billigare där än i vårt nuvarande hyrda hus (som förövrigt luktar mögel, til skillnad från det vi vill köpa).

Besiktningsmannen säger att vi INTE ska ventilera vinden mer eftersom vi då skulle kyla den och förvärra problemet. Som han sade: "man torkar inte håret med en kalluftsblås" :)
 
Kan förtydliga lite mer hur huset ser ut och varför vi tror att problemet inte är jättestort.

Huset i sig luktar inte unket eller mögel, varken i källare, nedervåning eller övervåning. Det är enbart på kallvinden i samband med tilläggsisoleringen som problemet verkar finnas. Troligen är det tilläggsisolerat på 70-80-talet.

Vi har om vi köper det tänkt att installera badrumsfläkt (finns ej idag) och riva ut tilläggsisolering och därefter antingen låta det vara som tidigare, alltså bara kutterspån och ingen fuktspärr, alternativt att lägga ny isolering med fuktspärr och ekofiber. Eftersom vinden borde värmas av murstocken tror jag inte att det vore så bra att öka ventilationen och släppa in mer kalluft, eller?

Huset är som sagt billigt för att vara fullt beboeligt och har helt nylagt tak (-07) eftersom det tidigare läckte. Det är dessutom kommunalt VA och ligger fint. Låga driftskostnader och mycket charm. Besiktningsmannen verkar inte tycka att det alls kommer att vara ett problem så länge vi tar bort den felaktiga isoleringen och vädrar övervåningen med en badrumsfläkt.

Bifogar ett par extra bilder på vinden i övrigt.
 
  • IMG_3321_web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3324_web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratade idag med en firma som specialiserat sig på sanering av mögel etc och liknande problematik. Han trodde det var bäst att inte lägga nån plast alls om man inte kan få det helt tätt. Det skulle istället vara bättre att bara lägga ekofiber som kan andas enligt honom.

Han rekommenderade också att man kör med ett ozonaggregat på vinden 2-3 månader och sedan var 3:e timme under den fuktigaste perioden.

Några inspel eller synpunkter på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.