Tomture61
J JDA skrev:
För värmepumpens skull? Det var någonting nytt för mig.

Det här är bara tänkt som en sommarlösning för mig, på vintern eldar jag.
Finns FLVP anläggningar som även kan ta vara på ev värme från kaminen.
Men alla lösningar jag sett ( med friskluftventiler i ytterväggar) har enbart frånluft i våta utrymmen.
Går säkert att köra FTX lösningen med FLVP också.Lite mer rör bara.Plus att man slipper kalldraget från friskluften då.

http://www.comfortzone.se/om-franluftsvarme/hur-fungerar-franluftsvarme
http://www.comfortzone.se/vara-produkter/tillbehor/comfortzone-t12
https://www.nibe.se/sv-se/produkter/varmepumpar/franluftsvarmepumpar/NIBE-F750-_-237
(NIBE sam 40)
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns FLVP anläggningar som även kan ta vara på ev värme från kaminen.
Men alla lösningar jag sett ( med friskluftventiler i ytterväggar) har enbart frånluft i våta utrymmen.
Går säkert att köra FTX lösningen med FLVP också.Lite mer rör bara.Plus att man slipper kalldraget från friskluften då.

[länk]
[länk]
[länk]
(NIBE sam 40)
Då är jag med. Det handlar nog mest om att man primärt vill få ut luften med sämst lukt och mest fukt. I mitt fall är huset ganska så avlångt med tilluft i sov- och vardagsrum i ena änden och frånluft i hall/badrum i andra.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
[länk]
Undrar om forumet tål så här mycket politik, förlåt menar naturligtvis fakta:
Skärmdump av en debattartikel om minskningen av bostadsinbrott med en bild på en pensionerad kriminalpolis.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Undrar om forumet tål så här mycket politik, förlåt menar naturligtvis fakta:
[bild]
Jag vill ogärna diskutera siffror här, ni vet, statistik...
Jag tycker bara det är synd att folk nuförtiden är så himla rädd att man inte ens vill ha fönstren öppna på markplan för man tror då kommer buset in medan man ligger och sover. Jag vet inte far folk får det ifrån, kanske alla historier i (a)sociala medier. Jag har inte sådant utan använder endast seriösa (tidningar och public service) och där hör jag aldrig sådana sägner.
Så därför tycker jag det är paranoja, samma som föranleder folk att köpa larm för enorma pengar utan att det hjälper mot inbrott ett smack.
Men det är väl ett känslostyrt beteende.
 
  • Gilla
RIOBLAST och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har de lösningen i mitt hus , tänkte du satsa på värmereglering så funkar det i rummen längst bort . Kan vara lite knepigt att få det att lira tillsamans, men för mig fungerar det.
Värmereglering, hur menar du? Alltså menar du det faktum att jag vill reglera värmen nedåt med hjälp av llvp?
 
Tomture61
Vet
J Jezzie skrev:
Värmereglering, hur menar du? Alltså menar du det faktum att jag vill reglera värmen nedåt med hjälp av llvp?
Vet ej hur du ska värma upp ditt hus , med vattenburna element eller golvvärme ?
På element sitter en termostat , som du kan höja/sänka värmen på.
Har man golvvärme brukar det regleras med en elektronisk termostat , sittande på väggen.
När du tillför extra värme från tex en LLVP kan du "råka" stänga av värmen i de intilliggande termostater/rum.
Jag har löst det med att koppla bort vissa termostater och köra manuellt.
 
  • Gilla
Jezzie
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Funkar väl tills du börjar att räkna på det hela..
20cm ner har du ju nu medeltemperaturen över de senast 20 dygnen så där är det som bäst 20 grader C men mera troligt 22 C.
Vatten kan "bära" 4,19kJ/grad och kg. En PC fläkt flyttar löjligt lite luft. Så min gissning basserat på hur stor konvektor och fläkt det är på innerdelen av en 1kW L/L VP och 0 grader som mest på köldbäraren från utedelen. Är att du kanske får ut motsvarande 15W "kyla" dvs en kul ide men inte värt jobbet.
En PC fläkt kan flytta rätt mycket luft. Titter vi på en 120mm fläkt av lite bättre kvalité pratar vi om över en kubik i minuten. Pratar vi normalt sovrum är all luften genomkörd på en halvtimme.

Pratar vi om ett rum som är 28 grader varmt och 20 grader köldmedium. Så har luft 1kJ/kg/k värmekapacitet, medan vatten har drygt 4. 1m^3 luft är ungefär 1,3kg. För en kubikmeter luft motsvarar 0.3 liter vatten.... och där med 0.3 liter per minut.

om då luten hamnar på halva temperaturen varje gång den passerar så tappar luften 4 grader i första vändan. Tar då rummet 7½ minut att tappa en grad. Vid 24 grader tar de följaktligen dubbelt så lång tid, 15 minuter att tappa en grad, och vid 22 grader tar det då 30 minuter att tappa en grad.

Tar då styft 90 minuter att komma ner från 28 grader till 22 grader med en dyngsmedeltemperatur på 22 grader för ett rum på 30 kubik. Skulle inte säga att det är direkt jätte dåligt.
 
L Leifur skrev:
Problemet med sådan kylning är att daggpunkten ställer till det. Blir kylaren kallare än daggpunkten måste man ta hand om kondensvatten vid kylaren.

En kompis och jag har funderat på något liknande för hans hus, fast utan vatten då. Nämligen att gräva ner ett flexibelt rör/slang och sen blåsa/suga tilluft igenom det. Dock måste det till en kondensvattenfälla (om enkelt kan tömmas och rengöras) och helst borde röret ha fall från insug ner till fällan och dessutom vara slätt inuti för att förhindra stående vatten och lukt.
"Problemet med sådan kylning är att daggpunkten ställer till det. Blir kylaren kallare än daggpunkten måste man ta hand om kondensvatten vid kylaren"
De kommer de aldrig bli eftersom daggpunkten "nollställs" varje dygn efter dygnets kallas period. Temperaturen i slangen kommer vara ett par grader över dygnets kallaste period så man bör aldrig få problem med kondens. Förvisso kan man fortfarande få en del kondens under perioder då det blir varmt väldigt fort, men då är överlag luften betydligt trorrare.
 
M matsv201 skrev:
En PC fläkt kan flytta rätt mycket luft. Titter vi på en 120mm fläkt av lite bättre kvalité pratar vi om över en kubik i minuten. Pratar vi normalt sovrum är all luften genomkörd på en halvtimme.

Pratar vi om ett rum som är 28 grader varmt och 20 grader köldmedium. Så har luft 1kJ/kg/k värmekapacitet, medan vatten har drygt 4. 1m^3 luft är ungefär 1,3kg. För en kubikmeter luft motsvarar 0.3 liter vatten.... och där med 0.3 liter per minut.

om då luten hamnar på halva temperaturen varje gång den passerar så tappar luften 4 grader i första vändan. Tar då rummet 7½ minut att tappa en grad. Vid 24 grader tar de följaktligen dubbelt så lång tid, 15 minuter att tappa en grad, och vid 22 grader tar det då 30 minuter att tappa en grad.

Tar då styft 90 minuter att komma ner från 28 grader till 22 grader med en dyngsmedeltemperatur på 22 grader för ett rum på 30 kubik. Skulle inte säga att det är direkt jätte dåligt.
Jag kan inte påstå att jag förstod allt det där, men jag har ett praktiskt exempel på det omvända, alltså att använda en datorfläkt för att flytta varm luft mellan två rum.

Källaren i vårt hus har mycket stängd planlösning, och vi kan därför få upp temperaturen rejält i gillestugan genom att elda i vedkassetten, medan de andra rummen håller sina låga temperaturer. Min tanke var då att öppna upp en kanal genom väggen till intilliggande tvättstuga för att få cirkulation på den varma torra luften i gillestugan när vi eldar och höja temperaturen i de andra rummen lite.

Jag valde den datorfläkt jag hittade som hade högst kapacitet i relation till ljudnivån och kopplade den till ett termostat som startar fläkten när temperaturen vid innertaket i gillestugan överstiger 25°. Min förhoppning var att kanske kunna höja temperaturen i tvättstugan, från säg 16° till kanske 18-20° när fläkten gått några timmar. I praktiken visade det sig dock att det på sin höjd blev någon grads höjning efter en hel kvälls eldning, trots ibland 28-29° i gillestugan.

Med facit i hand var hela projektet rätt meningslöst, även om det säkert bidrar till lite cirkulation vilket ju inte är av ondo. Min uppfattning är att man behöver flytta väldigt stora mängder luft för att temperaturen ska förändras, och då pratar vi fläktar som dånar alt. väldigt stora kanaler.

Kanske är detta ett fall där praktiken trotsar teorin...vad vet jag. :thinking:
 
P Paxman skrev:
Med facit i hand var hela projektet rätt meningslöst, även om det säkert bidrar till lite cirkulation vilket ju inte är av ondo.
Cirkulation ja, den måste ju gå båda vägar.
Hur var det med återcirkulationen av luften från tvättstuga till gillestuga?
 
M matsv201 skrev:
De kommer de aldrig bli eftersom daggpunkten "nollställs" varje dygn efter dygnets kallas period. Temperaturen i slangen kommer vara ett par grader över dygnets kallaste period så man bör aldrig få problem med kondens.
Nu svamlar du. Daggpunkten är den temperatur vid vilken fukten i luften fäller ut. Det är helt enkelt en funktion av luftens fuktinnehåll och varken nollställs eller har nåt med dygnsperioder att göra. När man kyler luft ner till, och förbi, daggpunkten så får man kondensvatten. Bara att kolla på en iskall öl nu på sommaren eller vattnet som rinner ut under bilarna när dom kört AC. I båda fallen tar man hand om kondensvattnet; under ölen har man ett underlägg för att inte bordet ska ta stryk och bilens kylsystem har en slang som leder ut kondensvattnet under bilen.

I vissa (äldre) kontorshus har man vattenkylning, dvs man kyler med kylvattenbafflar i taket istället för med AC. I dessa system måste man hela tiden se till att baffeln håller sig straxt över daggpunkten, för annars hade man behövt samla upp och leda bort kondensvatten.
 
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst. Men hur många i Sverige har blivit sjuka av legionässjukan?
30- tal fall varje år
 
Claes Sörmland
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker bara det är synd att folk nuförtiden är så himla rädd att man inte ens vill ha fönstren öppna på markplan för man tror då kommer buset in medan man ligger och sover. Jag vet inte far folk får det ifrån, kanske alla historier i (a)sociala medier. Jag har inte sådant utan använder endast seriösa (tidningar och public service) och där hör jag aldrig sådana sägner.
Så därför tycker jag det är paranoja, samma som föranleder folk att köpa larm för enorma pengar utan att det hjälper mot inbrott ett smack.
Men det är väl ett känslostyrt beteende.
Visst händer det ibland, t ex för några nätter sedan i ett område i Täby. Men inte är detta nyheter för något annat massmedium än kanske lokaltidningen så du får inte läsa om det.

Från den lokala FB-gruppen:

Skärmdump av Facebook-inlägg om inbrottsförsök genom fönster på natten.

Sover man i området känns det nog naturligt att i dagarna hålla fönstren stängda nattetid i och med att det finns en eller flera hänsynslösa kriminella som är aktiva där just nu.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
A
Kanske bättre att skaffa hagelbössa än kylmaskin då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.