Tomture61 Tomture61 skrev:
Frånluftsvärme har friskluft in i ytterväggarna , gamla luften sugs ut i tvättstugan , badrum och köket .
Det fungerar ej som en FTX anläggning.
Men det är bara bra att du har friskluftsintag i ytterväggarna i så fall. Jag tänkte att mellan där stammarna från tvättstuga/bad/kök går ihop och värmepumpen så sätter du ett T-kors och sedan en en frånluftsfläkt ut genom väggen på din nya stam.
 
P Paxman skrev:
Har du lust att berätta vad det kostade för dig att installera frikylan? Jag inser givetvis att det kan skilja väldigt mycket från hus till hus, men det skulle vara intressant att veta ifall det är 50.000 eller 300.000...:)
Kostnad helt beroende på hur långt man har mellan berg/jordslinga till rum som ska kylas, och om man gör något jobb själv
Grundkostnad blir pris på fläktkonvektorer och vattenpump
 
Tomture61
J JDA skrev:
Men det är bara bra att du har friskluftsintag i ytterväggarna i så fall. Jag tänkte att mellan där stammarna från tvättstuga/bad/kök går ihop och värmepumpen så sätter du ett T-kors och sedan en en frånluftsfläkt ut genom väggen på din nya stam.
Där har jag begagnad varm luft till varmvatten tillverkningen ?
På åvansidan och ut till taket är möjligtvis luften (begagnad luft) ngr grader kallare.
Men det är inte så ofta kompressor går nu på sommaren.
Förstår inte riktigt din tanke med att slussa ut den beggagnade luften i en separat kanal , den används av pumpen för tillverkning av varmt vatten ?
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom kommer tyvärr uppleva flera såna somrar!
Japp. Varje år slår nu värmerekord och alla klimatforskare är överens om att extremvädret kommer tillta.
Den som inte tar till sig det gratis rådet som sommarens extrema värme gett, kommer jag inte tycka synd om i framtiden.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Så med start i år då.??? Varmaste sommaren i mätt tid, samt även att den började i Maj, förra sommaren glömde de bort globala uppvärmningen, vi hade aldrig över 20gr..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Så med start i år då.??? Varmaste sommaren i mätt tid, samt även att den började i Maj, förra sommaren glömde de bort globala uppvärmningen, vi hade aldrig över 20gr..
Globalt är temperaturerna ökade. Enstaka variationer kan förekomma.
Lägg 30 sekunder av din tid på denna
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Där har jag begagnad varm luft till varmvatten tillverkningen ?
På åvansidan och ut till taket är möjligtvis luften (begagnad luft) ngr grader kallare.
Men det är inte så ofta kompressor går nu på sommaren.
Förstår inte riktigt din tanke med att slussa ut den beggagnade luften i en separat kanal , den används av pumpen för tillverkning av varmt vatten ?
Hela poängen är att få ut mer varm luft ur huset, så att mer frisk luft kan komma in i tex sovrum, luft som förhoppningsvis är kallare än inneluften större delen av dygnet. Jag vet inte hur mycket luft ditt aggregat flyttar, men jag misstänker det är dimensionerat för att ventilera energisnålt och lagom mycket under den kalla delen av året snarare än att ventilera rejält under extremhetta.

Jag vet inte hur det påverkar din varmvattenberedning, men den måste väl gå att köra på ren el?

Jag satte in en kanalfläkt förra veckan och nu går det i vart fall att vara inomhus på eftermiddagen utan att gå åt.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Så med start i år då.??? Varmaste sommaren i mätt tid, samt även att den började i Maj, förra sommaren glömde de bort globala uppvärmningen, vi hade aldrig över 20gr..
Nja, forskningsvärlden var övertygad om den globala uppvärmningen redan mot slutet av 1800-talet ..
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Tomture61
J JDA skrev:
Hela poängen är att få ut mer varm luft ur huset, så att mer frisk luft kan komma in i tex sovrum, luft som förhoppningsvis är kallare än inneluften större delen av dygnet. Jag vet inte hur mycket luft ditt aggregat flyttar, men jag misstänker det är dimensionerat för att ventilera energisnålt och lagom mycket under den kalla delen av året snarare än att ventilera rejält under extremhetta.

Jag vet inte hur det påverkar din varmvattenberedning, men den måste väl gå att köra på ren el?

Jag satte in en kanalfläkt förra veckan och nu går det i vart fall att vara inomhus på eftermiddagen utan att gå åt.
Då behöver jag enbart höja varvtalet på fläkten i FLVP , men nackdelen är att den varma luften(dagtid) kommer in i huset , ännu mer.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Då behöver jag enbart höja varvtalet på fläkten i FLVP , men nackdelen är att den varma luften(dagtid) kommer in i huset , ännu mer.
Du borde kunna schemalägga fläkten så att den bara kör hårdare på kvällen och lugnare på dagen. Det kan jag med min Nibe.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tomture61
F freve skrev:
Du borde kunna schemalägga fläkten så att den bara kör hårdare på kvällen och lugnare på dagen. Det kan jag med min Nibe.
IVT 490 har tyvärr ej den funktionen.
 
Tomture61
J JDA skrev:
Hela poängen är att få ut mer varm luft ur huset, så att mer frisk luft kan komma in i tex sovrum, luft som förhoppningsvis är kallare än inneluften större delen av dygnet. Jag vet inte hur mycket luft ditt aggregat flyttar, men jag misstänker det är dimensionerat för att ventilera energisnålt och lagom mycket under den kalla delen av året snarare än att ventilera rejält under extremhetta.

Jag vet inte hur det påverkar din varmvattenberedning, men den måste väl gå att köra på ren el?

Jag satte in en kanalfläkt förra veckan och nu går det i vart fall att vara inomhus på eftermiddagen utan att gå åt.
Får du inte oljud i dina takventiler när du forserar ventilationen ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Får du inte oljud i dina takventiler när du forserar ventilationen ?
Just nu har jag bara en 125-kanal till badrummet med tallriken helt utskruvad, och jo det låter väl lite väl mycket när fläkten går över 50-60% men jag brukar dra på lite när vi är borta. Men jag är ingen långsittare så för mig är det lätt värt lite oljud på toaletten.

Hade det varit sov- eller vardagsrum hade det nog varit störande.

Egentligen är det inte färdigt, utan jag tänkte dra en stam till hallen när den är färdigrenoverad också, dit med ljuddämpare och isolering och sedan eventuellt också logikmodul som jämför inne- och utetemperatur och automatiskt reglerar farten. Men det får bli senare.
 
Tomture61
J JDA skrev:
Just nu har jag bara en 125-kanal till badrummet med tallriken helt utskruvad, och jo det låter väl lite väl mycket när fläkten går över 50-60% men jag brukar dra på lite när vi är borta. Men jag är ingen långsittare så för mig är det lätt värt lite oljud på toaletten.

Hade det varit sov- eller vardagsrum hade det nog varit störande.

Egentligen är det inte färdigt, utan jag tänkte dra en stam till hallen när den är färdigrenoverad också, dit med ljuddämpare och isolering och sedan eventuellt också logikmodul som jämför inne- och utetemperatur och automatiskt reglerar farten. Men det får bli senare.
Utsug ska enbart befinna sig i utrymmen med vatten , om det är FLVP du ska använda.
Kök , tvättstuga och WC/badrum.
Är det FTX är det en annan femma :D
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Utsug ska enbart befinna sig i utrymmen med vatten , om det är FLVP du ska använda.
Kök , tvättstuga och WC/badrum.
För värmepumpens skull? Det var någonting nytt för mig.

Det här är bara tänkt som en sommarlösning för mig, på vintern eldar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.