Om det är en öppen planlösning innehållande jordade uttag, då skall allt vara jordat vägguttag , elradiatorer ,lamputtag. I en ojordad miljö kan man sätta upp enstaka ojordade uttag.
Regelboken säger att all nyinstallation skall vara utförd med jordade uttag. Är man på gränsen mellan ojordad och jordad miljö, då kan man välja ett klass2 uttag för eurokontakter. Det räcker för att driva prydnadslampor, radioapparater , mobilladdare m.m.


Klass O material ( gammalt ojordat eller icke tilläggsisolerade elmaterial) hör hemma på soptippen i dom flesta fall. Klass 0 material är ofta 25 år eller äldre.

Några råd om inkoppling vågar jag inte ge i detta fall eftersom underlaget är så tunnt.

Generellt används gul/grön som skyddsjord. Blå som nolla, brun,svart , grå är fasledare. Brun används som fas 1 idag. Svart var fas1 innan 2005. Hur det ser i ditt fall måste alltid kontrolleras på plats.
 
Mjaha, det verkar vara många "nej" här. Får väl avvakta och låta elektrikern göra jobbet.

Egentligen ser jag inte problemet med att bara klippa stickproppen på tvn och skarva rätt in i dosans nolla och fas. Men Men ;)
 
tommib
Nej, du ser inte problemet med det. Ett flertal andra, betydligt mer erfarna (och i vissa fall elektriker) gör det.

Korrekt lösning på problemet är att montera ett jordat uttag bredvid denna dosa. På din sladd som kommer genom väggen sätter du sedan en stickpropp. Denna sätter du i uttaget. Det är egentligen fortfarande olagligt eftersom det inte går att demontera utan verktyg men det är en betydligt mindre dålig lösning. Den helt korrekta lösningen är att göra ett hål som är tillräckligt stort för att få igenom apparatens stickpropp utan att klippa den.

Det längre svaret på varför det du vill göra är fel är att nästa person som vill demontera TVn inte ska behöva göra ingrepp i den fasta installationen. Man ska inte heller göra en fast installation med en anslutningskabel (troligen typ SKX), den är inte godkänd för det. TVn är säkert inte heller godkänd för fast anslutning. Precis som det påtalas måste en ev anslutningskabel vara dragavlastad men det är egentligen sekundärt i detta fall då det är en så urbota dålig lösning ändå att koppla TVn direkt i dosan.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vanligtvis brukar jag vara jäkligt obrydd om människor vill koppla lite el hemma... utan att shame(a) TS så är detta verkligen ingen bra idé med en fastansluten TV-apparat. :) Men det borde väl vara en smal sak att bara montera upp ett uttag bredvid dosan?

Såhär skriver en elare på ett annat forum:

"Enligt reglementet så får man inte övertäcka "kulo" det vi oftast lite slarvigt säger när man menar enkelkadelskabel EKK, denna kabeltyp skall kylas genom värmeavgång från kabelns isolering därav den ganska grova diametern på kabeln."

Detta hör ju egentligen inte hit men kan vara en intressant grej att notera då man inte alltid vet varför reglerna ser ut som de gör men att de kan ha en bra anledning. Efter att ha läst detta kommer jag aldrig lättvindigt dra kabel hemma utan att först ha koll på ALLA regler. Har faktiskt en sån installation hemma. :/
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Den korrekta lösningen är som tidigare inlägg beskriver ett vägguttag i köket. Du skulle kunna få monterat en "senildosa" i väggen bakom tv:n och sedan koppla in den till kopplingsdosan i garderoben (om det är samma grupp).

Sedan sätter du ett infällt enkeluttag i dosan, dessa bygger nästan ingenting och jag tycker det blir snyggare än att dra en kabel genom ett hål i väggen - dels så bryts inga regler och om nu tv:n skulle sluta fungera så gäller garantin och det är lättare att lämna den på service.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack för alla bra svar i tråden :)
Jag skall helt låta en elektriker utföra något av era förslag. Bra poäng med att slippa klippa tv-sladden för garantin.
 
S
Om du är tillräckligt kompetent för att avgöra om gulgrön är jord eller inte så är ju resten av jobbet ingen match. Det svåraste i varje montage i befintlig installation är just att ta reda på om gulgrön är jord eller inte.
 
S
norrbottenssnickaren skrev:
Såhär skriver en elare på ett annat forum:

"Enligt reglementet så får man inte övertäcka "kulo" det vi oftast lite slarvigt säger när man menar enkelkadelskabel EKK, denna kabeltyp skall kylas genom värmeavgång från kabelns isolering därav den ganska grova diametern på kabeln."
Detta tvivlar jag ju skarpt på att det är skrivet av en elektriker, kulo är inte EKK, EKK är godkänd att lägga i list, rör, slang t.ex. Kulo är det inte dock.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
Såhär skriver en elare på ett annat forum:

"Enligt reglementet så får man inte övertäcka "kulo" det vi oftast lite slarvigt säger när man menar enkelkadelskabel EKK, denna kabeltyp skall kylas genom värmeavgång från kabelns isolering därav den ganska grova diametern på kabeln."
I vilket forum är det skrivet?
I vilken tråd/post är det skrivet?

Personen måste antingen missat ett tecken eller så har "auto-rättstavning" korrigerat fel, eftersom en EKK är ingen kulo utan kabeltypen som benämns som kulo heter EKRK.
http://www.elkatalogen.se/alla-produkter/kabel/ekrk-kulo.html
http://www.elkatalogen.se/alla-produkter/kabel/ekk.html


Här är en kabelguide
http://www.lonnsel.se/PDF/gelia_kabelguide.pdf
 
tommib
norrbottenssnickaren skrev:
Vanligtvis brukar jag vara jäkligt obrydd om människor vill koppla lite el hemma... utan att shame(a) TS så är detta verkligen ingen bra idé med en fastansluten TV-apparat. :) Men det borde väl vara en smal sak att bara montera upp ett uttag bredvid dosan?

Såhär skriver en elare på ett annat forum:

"Enligt reglementet så får man inte övertäcka "kulo" det vi oftast lite slarvigt säger när man menar enkelkadelskabel EKK, denna kabeltyp skall kylas genom värmeavgång från kabelns isolering därav den ganska grova diametern på kabeln."

Detta hör ju egentligen inte hit men kan vara en intressant grej att notera då man inte alltid vet varför reglerna ser ut som de gör men att de kan ha en bra anledning. Efter att ha läst detta kommer jag aldrig lättvindigt dra kabel hemma utan att först ha koll på ALLA regler. Har faktiskt en sån installation hemma. :/
Det verkar ju nästan som att denna "elare" tror att EKK är en förkortning för just EnKardelsKabel.....:confused:
 
S
tommib skrev:
Det verkar ju nästan som att denna "elare" tror att EKK är en förkortning för just EnKardelsKabel.....:confused:
Det är isåfall extra fantastiskt :D
 
tommib
Det roligaste är att EKK ofta är grövre än EKRK, apropå att det ska kylas genom kabelmanteln.

Det skulle verkligen vara intressant att veta vilket forum det är skrivet på och läsa ev följdinlägg (eller kanske författa ett :))
 
tommib
NetNut skrev:
Den korrekta lösningen är som tidigare inlägg beskriver ett vägguttag i köket. Du skulle kunna få monterat en "senildosa" i väggen bakom tv:n och sedan koppla in den till kopplingsdosan i garderoben (om det är samma grupp).

Sedan sätter du ett infällt enkeluttag i dosan, dessa bygger nästan ingenting och jag tycker det blir snyggare än att dra en kabel genom ett hål i väggen - dels så bryts inga regler och om nu tv:n skulle sluta fungera så gäller garantin och det är lättare att lämna den på service.
Varför skulle dosans grupp påverka möjligheterna att dra en matningn till en rotdosa? Vilken grupp vill du att den ska vara samma som?

En rotdosa som monteras utan koppling till något annat kan du mata från valfri grupp så länge det inte är något konstigt (typ att du monterar rotdosan i ett badrum eller att gruppen du matar från är olämplig att montera uttag på).

I övrigt så är det riktigt att en rotdosa och eluttag bakom TVn är den mest korrekta lösningen om man inte vill göra ett stickproppsstort hål i väggen. Hålet för rotdosan är iofs ännu större....
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.