Hej,

Jag har målat om och tänkte passa på att byta ut eldosorna, men fastnade och hoppas nu på hjälp.

På min nya Schneider dubbeltrapp finns bara tre par av terminaler, i den gamla fanns sex par.

Kablarna har färgerna svart (2st), gul (2st), vit (1st) och brun (1st).

Vore väldigt tacksam för hjälp. Svara gärna pedagogiskt, jag känner verkligen att jag behöver tydlig guidning.
 
  • Bild på en Schneider dubbeltrapp strömbrytare hålls upp framför en vägg med fyra synliga el-kablar (svart, gul, vit och brun) som sticker ut ur väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldosa med exponerade gul-, svart-, vit- och brunfärgade kablar, hålls bredvid en Schneider dubbeltrapp med tre par terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en dubbel strömbrytare med anslutna kablar i färgerna svart, gul, vit och brun, installerad i en gul dosa på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen eldosa med kablar i olika färger (svart, gul, vit och brun) samt en hand som håller en ny Schneider dubbeltrapp-brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S skanfals skrev:
Hej,

Jag har målat om och tänkte passa på att byta ut eldosorna, men fastnade och hoppas nu på hjälp.

På min nya Schneider dubbeltrapp finns bara tre par av terminaler, i den gamla fanns sex par.

Kablarna har färgerna svart (2st), gul (2st), vit (1st) och brun (1st).

Vore väldigt tacksam för hjälp. Svara gärna pedagogiskt, jag känner verkligen att jag behöver tydlig guidning.
Bredvid sitter en vanlig strömbrytare som jag tänkte byta ut till en dimmer. Är osäker på om jag kopplat den rätt. Jag har satt en vit kabel på N, en vit på det jag förstått är utgående ström och den svarta på L.
 
  • Närbild av en dimmer med synliga kablar kopplade till terminalerna N, L och en utgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två infällda väggdosor med elektriska anslutningar synliga, den vänstra innehåller en strömbrytare och den högra en annan elektrisk enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S skanfals skrev:
Bredvid sitter en vanlig strömbrytare som jag tänkte byta ut till en dimmer. Är osäker på om jag kopplat den rätt. Jag har satt en vit kabel på N, en vit på det jag förstått är utgående ström och den svarta på L.
En svart kabel kommer ut från väggen, den andra går emellan de två dosorna.
 
S skanfals skrev:
På min nya Schneider dubbeltrapp finns bara tre par av terminaler, i den gamla fanns sex par.
Din nya brytare är en kronbrytare, "5", ingen dubbeltrapp.
En dubbeltrapp heter "6+6".
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Färgerna säger i stort sett inget alls. Man måste ta reda på vart respektive ledning går. Viktigt att fotografera den gamla brytaren innan man lossar ledningarna och titta efter märkningar.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
den nya brytaren är ingen dubbeltrapp, det är en vanlig kronbrytare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Då får jag köpa en sådan. Kan ni snälla säga något om hur jag sedan ska koppla kablarna och ser det rätt ut i installationen på dimmern?
 
J Josth skrev:
Färgerna säger i stort sett inget alls. Man måste ta reda på vart respektive ledning går. Viktigt att fotografera den gamla brytaren innan man lossar ledningarna och titta efter märkningar.
Jag bifogade bilder på den gamla, och den finns kvar. Dock är det knappt några symboler. 😩
 
Några symboler bör finnas på den gamla brytaren men de kan vara små. Man kan också mäta upp hur den gamla brytaren fungerade med en summer eller annan resistansmätare om man förstår hur en dubbeltrapp ska fungera. Och sedan jämföra med bilderna man tog.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
J Josth skrev:
Några symboler bör finnas på den gamla brytaren men de kan vara små. Man kan också mäta upp hur den gamla brytaren fungerade med en summer eller annan resistansmätare om man förstår hur en dubbeltrapp ska fungera. Och sedan jämföra med bilderna man tog.
Så här såg det ut.
 
  • Närbild på en hand som håller en elektrisk komponent med synliga kopplingspunkter och märkningar, i bakgrunden syns ett fönster med utsikt över en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och från andra hållet?
 
J Josth skrev:
och från andra hållet?
Tyvärr helt ren. Inga markeringar.
 
  • Elektrisk komponent, hålls i handen, utan markeringar eller etiketter, med synliga skruvar och fästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, ovanligt skulle jag säga att det inte finns någon markering alls. Då får du börja mäta upp med en summer hur den fungerar och glöm inte vilken sida som satt uppåt innan brytaren skruvades loss.
 
S skanfals skrev:
Tack för snabba svar. Då får jag köpa en sådan. Kan ni snälla säga något om hur jag sedan ska koppla kablarna och ser det rätt ut i installationen på dimmern?
Där dimmern ska sitta, kan du tända o släcka på 2 ställen (trapptändning) ?
om så är fallet så har du fel sorts dimmer. det ska vara en trappdimmer.
 
När det gäller dimmer är det inte säkert att du kan montera den typ av dimmer du tagit foto på. Den kräver neutralledare och det antar jag du inte vet om du har eller inte. Med tanke på din brist på hur du ska koppla är det nog bäst för dig att du anlitar en fackman som vet hur det ska kopplas.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.