Tack för tipset,tror den lösningen går bort för mig då. Satsar på att koppla mig på sticket till den lilla radden. Även om det kommer se lite märkligt ut i och med att det övre röret kommer ut uppe på väggen...
 
P
Fast någon millimeter går det ju oftast att dra röret åt sidan. Lyckades i alla fall få dit dem på mina rör som sitter 30cm från vägg åt ena hållet.
 
Krilleman
Peter_K skrev:
Fast någon millimeter går det ju oftast att dra röret åt sidan. Lyckades i alla fall få dit dem på mina rör som sitter 30cm från vägg åt ena hållet.
Fast det är ju mer än någon millimeter som ska till, röret ska ju skjutas i botten på kopplingen.
 
Krilleman
olofh skrev:
Tack för tipset,tror den lösningen går bort för mig då. Satsar på att koppla mig på sticket till den lilla radden. Även om det kommer se lite märkligt ut i och med att det övre röret kommer ut uppe på väggen...
Går dessa rör till det befintliga elementet i väggen? Eller syns dom på baksidan?
 
P
krilleman_215 skrev:
Fast det är ju mer än någon millimeter som ska till, röret ska ju skjutas i botten på kopplingen.
Men om rören går att dra isär även sidledes så att de förskjuts om du förstår vad jag menar så är det ju bara ena sidan av kopplingens djup som behöver dras isär.Men det är klart sitter allt helt stumt går det ju inte.
 
krilleman_215 skrev:
Går dessa rör till det befintliga elementet i väggen? Eller syns dom på baksidan?


De går på andra sidan väggen. Tog bort rörisoleringen men de är svetsade böjar innan de går igenom väggen. Men går det att göra nya gängor på något bra sätt om jag kapar på den sidan? Det är R15.

Då skulle jag så klart kunna göra ny dragning därifrån, helt klart snyggast lösning
 
Krilleman
Då passar ju super blue / vatettes röda stål. Kalasbra i en 22mm koppling i "hallen" där rören går ner. Ingen gänga behövs, bara en rak och fin kapning. För att sedan fortsätta ner med kopparrör.

Ska badkaret vara kvar så dra koppar. Ska det bort så drar du elförzinkade stålrör.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Krilleman
Och självklart kapar du båda rören på samma höjd i "hallen" så det blir enhetligt med dragningen av rören!
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
O
academia skrev:
Så ingen asbest eller? Iom att du enligt bilden rev på ett av de mer sannolika ställena för asbestförekomst (t-kopplingar)
Klarar inte du dig från att varna för asbest så fort du kan? :p
 
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Då passar ju super blue / vatettes röda stål. Kalasbra i en 22mm koppling i "hallen" där rören går ner. Ingen gänga behövs, bara en rak och fin kapning. För att sedan fortsätta ner med kopparrör.

Ska badkaret vara kvar så dra koppar. Ska det bort så drar du elförzinkade stålrör.
Dessa eller?
Stålrörskoppling utv 15 Rsk 1540722https://www.rinkabyror.se/artikel/stalrorskoppling-utv-15/?select=true

Super blue klämringskoppling RSK 1965330 https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=super blue klämring

Är väl lika bra att sätta på ballofix eller likande också så behöver jag inte stressa med övrig installation utan kan fylla upp värmessystemet igen. Några särskilda man ska ha eller strunt samma?
 
Krilleman
Jag skulle säga att du handlar alla kopplingar ur Vatettes sortiment. En riktigt kompetent och kvalitativ tillverkare av kopplingar. (Det är Gustavsberg som äger märket Vatette)

www.vatette.se

Om stålrören är ca 21mm så går detta åt:

Då behöver du två st 22mm ballofixer och två vatette stål. I ballofixen sätter du två 22x15 förminskningar.

RSK: 8546958 - 22 Ballofix
RSK: 1945346 - Vatette Stål 1/2"
RSK: 1945252 - Förminskning 22x15

Följ monteringsanvisningarna!

http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/633219_stal.pdf

Googla på RSK så hittar du flera internetbutiker med dessa delar och det kan skilja ganska mycket i olika butiker. Så kika runt lite. Rinkaby har tyvärr inte komplett sortiment av Vatette.
 
Jag tackar och bockar!
 
Odjuret skrev:
Klarar inte du dig från att varna för asbest så fort du kan? :p
Nej, jag kan inte stå emot! Det är så kul.
 
krilleman_215 skrev:
Jag skulle säga att du handlar alla kopplingar ur Vatettes sortiment. En riktigt kompetent och kvalitativ tillverkare av kopplingar. (Det är Gustavsberg som äger märket Vatette)

www.vatette.se

Om stålrören är ca 21mm så går detta åt:

Då behöver du två st 22mm ballofixer och två vatette stål. I ballofixen sätter du två 22x15 förminskningar.

RSK: 8546958 - 22 Ballofix
RSK: 1945346 - Vatette Stål 1/2"
RSK: 1945252 - Förminskning 22x15

Följ monteringsanvisningarna!

[länk]
[länk]

Googla på RSK så hittar du flera internetbutiker med dessa delar och det kan skilja ganska mycket i olika butiker. Så kika runt lite. Rinkaby har tyvärr inte komplett sortiment av Vatette.
Hemkommen efter jobb kontrollerade jag förutsättningarna igen. Rörens ytterdiameter är alltså 15mm, vad motsvarar det?

Och. Letat runt på nätet efter butik i Malmöområdet med dessa vatette artiklar. Verkar dåligt med det och tanken var att jag skulle få dit grejerna nu till helgen. Är det bara vatette som gäller eller har rinkaby ngt motsvarande? Ska in o kolla på hornbach i morgon också

(Svårt att få tid sen när ungarna är hemma igen från mormor...)
 
Krilleman
15mm finns inte i vanliga stålrör som gängas.

17,3mm är DN10 (3/8") och nästa under det är DN8 (1/4") som är 13,5mm utvändigt, men DN8 är extremt ovanligt i villor. DN10 brukar vara det minsta som installeras.

Mät igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.