E El-Löken66 skrev:
Nej, så skrev personen verkligen inte?
Jag klipper följande mening ur första inlägget.
T Thomas_Blekinge skrev:
Om fallet inträffar vill jag skilja från nätet och ansluta aggregatet till alla tre faser parallellt. Förutom VP har jag inget som är trefas-anslutet. Och VP ska bli avstängt då.
 
E
Inget trefas anslutet.
Hur får man detta till något trefas anslutet?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Spisar finns ju både med och utan nolla. Många nyare är ju "230v" spisar vad jag har förstått, och har nolla ansluten.
Min spis har bara tre faser och jord vad jag vet. Och ett stort motstånd till 230v ugnslampan.
Frågan är bara om man verkligen vill driva en elspis via elverk... eller om man nöjer sig med att kunna tända lampor, se på tv, ladda telefonen och ha cirkpumpen och värmeautomatiken igång.
Det finns båda delarna som sagt. Alltså finns risken för att det är en 230V spis och att nollan blir överbelastad när man gör så. För egen del skulle jag inte försöka köra spisen på ett portabelt elverk. Kanske inte TS heller. Men jag tyckte att det var poäng att varna för det.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Inget trefas anslutet.
Hur får man detta till något trefas anslutet?
Kan du inte vara lite mindre slagfärdig? Kanske har TS tänkt på spisen. Kanske inte. Jag kan komma på flera tillfällen då man har enfaslaster på trefasgrupper. Det behöver inte vara uppenbart för användaren att det är så. Om man har det så förändras situationen så att det dimensioneringsmässigt inte längre är ok om man lägger alla tre faserna till samma matande fas.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Det finns båda delarna som sagt. Alltså finns risken för att det är en 230V spis och att nollan blir överbelastad när man gör så. För egen del skulle jag inte försöka köra spisen på ett portabelt elverk. Kanske inte TS heller. Men jag tyckte att det var poäng att varna för det.
Du har ju rätt @Avemo, vi vet ju egentligen mindre än en myra hur det ser ut hemma hos personen i Blekinge.

Vi vet att man kan köra ved- och gasdrivna spisar både på 1- och 3faseleverk.
Vad denne TS har eller inte har framgår inte, som jag tolkar det är det inget som matas av 3 faser i alla fall.

Det kanske matas av 2 faser, kanske någon slags trick här, och det är då rätt @Avemo att vi ska försöka att inte trampa i klaveret.

Vad gäller elverk tolkar jag det som att två primära lösningar är föreslagna, anitningen går man All in med 3-faselverk som klarar driva huset, omkopplare, jordtag samt anmälan till nätägare.

Eller, vad jag tolkar kan vara lämpligt här möjligen, enklare 1-faselverk, man bygger upp ett enklare system för att koppla in önskade apparater, ingen koppling till fasta nätet finnes.

Eller, så gör man ett mellanting av dessa två.
 
E El-Löken66 skrev:
Vad gäller elverk tolkar jag det som att två primära lösningar är föreslagna, anitningen går man All in med 3-faselverk som klarar driva huset, omkopplare, jordtag samt anmälan till nätägare.

Eller, vad jag tolkar kan vara lämpligt här möjligen, enklare 1-faselverk, man bygger upp ett enklare system för att koppla in önskade apparater, ingen koppling till fasta nätet finnes.

Eller, så gör man ett mellanting av dessa två.
Här håller jag helt med dig. Men jag är av nämnda orsaker tveksam till just det mellanting som TS nämnde i trådstarten.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Här håller jag helt med dig. Men jag är av nämnda orsaker tveksam till just det mellanting som TS nämnde i trådstarten.
Jag tror det var @GK100 som föreslog detta, väl fungerande säkerligen ett trevligt alternativ, är det möjligt att få det utvecklat?
Omkopplare och enklare jordtag check.
Kanske flytta ut prioriterade grupper till en egen kapsling och sätta en förreglad omkopplare här emellan samt elverk så ska det väl uppmärkt aldrig kunna bli fel.

@GK100 ordet är ditt.

Håller med @Avemo att man måste iaktta försiktighet.
 
A Avemo skrev:
Kan du inte vara lite mindre slagfärdig? Kanske har TS tänkt på spisen. Kanske inte. Jag kan komma på flera tillfällen då man har enfaslaster på trefasgrupper. Det behöver inte vara uppenbart för användaren att det är så. Om man har det så förändras situationen så att det dimensioneringsmässigt inte längre är ok om man lägger alla tre faserna till samma matande fas.
Det vi ändå får ta med i bilden om inte annat i praktiken är att enfasverk till en övervägande majoritet är max 16 A CEE. Väljer man större finns knappast anledning sett till kostnad att försöka välja större enfas då går man till enklare trefas som kanske vore det naturliga även för TS om han ska göra en inkoppling mot fasta delen. Men heller inget fel att sektionera centralen så den går att ansluta enfasigt korrekt på alla sätt via omkopplaren och med både VP som tänkt och ev andra punkter som delar N undantagna.

Din anmärkning och varning är mycket bra och korrekt men i den bästa av världar är det ju inte brukaren som ska behöva se till det utan den som ordnar inkopplingen av omkopplaren, intaget och sektioneringen. Och det oavsett om det är TS eller någon med formell rätt att göra det. Som alltid endast väsentligt att det är korrekt utfört och som hempulare kan man ju då med fördel lägga på lite extra marginal.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
sunnis
Enklast är nog att styra om en "nödfas" i huset, dvs ha den på kyl&frys, pumpar, och nödvändig belysning som sedan kopplas i en nät/reservomkopplare. Att lägga ihop alla 3 faserna kan säkert ställa till med en hel del och det är inte kul att förstöra elverket när man verkligen behöver det och det är ju lätt hänt att förstöra inkopplade förbrukare också. Inte alltid att man har koll på vad som sitter i, om något är omgjort i framtiden etc.

Själv har jag ett billigt jula inverter elverk där min "oplanerade" plan är att helt enkelt bara dra en förlängningssladd till kyl&frys om det skulle bli ett längre strömavbrott. En annan aspekt är ju drivmedel till elverket, gör man en rejäl 3-fas installation så behöver man ett störra elverk = mer förrådsställt bränsle hemma. Inte säkert att det går att få tak på mack-bränsle när väl det blir ett rejält avbrott som varar lite längre.

Men det hade ju varit trevligt med en omkopplare och ett uttag på fasaden som är lätt att koppla elverket till. TS du får gärna återkoppla hur du löser detta! :)
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag tror det var @GK100 som föreslog detta, väl fungerande säkerligen ett trevligt alternativ, är det möjligt att få det utvecklat?
Omkopplare och enklare jordtag check.
Kanske flytta ut prioriterade grupper till en egen kapsling och sätta en förreglad omkopplare här emellan samt elverk så ska det väl uppmärkt aldrig kunna bli fel.

@GK100 ordet är ditt.

Håller med @Avemo att man måste iaktta försiktighet.
Som jag uppfattade det var det TS själv som ville ha det matat så och med VP borta från reservkraften. Jag fyllde bara på med ett sätt att få det vettigt och som sen nu förklarats och förtydligats av flera när det gäller tex spisar. Om man ändå kopplar in sig fast ser jag ingen anledning att inte göra det med material och på ett sätt som enkelt kan läggas om till trefas senare.

Det man inte ska slira med är som jag ser det anmälan till nätägaren på något sätt får man se till det. Jag vet inte om du sett närmare på sammanställningar kring tillbud och skador pga felinkopplingar vid stormarna Gudrun och Per? Och där var både de som ses som fackkunniga och hempulare skyldiga till bristerna.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nej det köper jag!
Läste Bo:s mer utförliga svar.
Men trefasapparater som SAKNAR neutral kan ju knappast påverkas alls.
Krävs 2 olika faser eller fas-nolla för att en elkrets ska vara "sluten"
Du har rätt. Jag var inte uppmärksam på att nolla inte fanns med i din fråga.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Att lägga ihop alla 3 faserna kan säkert ställa till med en hel del och det är inte kul att förstöra elverket när man verkligen behöver det och det är ju lätt hänt att förstöra inkopplade förbrukare också. Inte alltid att man har koll på vad som sitter i, om något är omgjort i framtiden etc.
Det är udda men jag ser inga problem om man följer GK100's förslag då det då blir elcentralen som styr vilka förbrukare som kan användas vid reservkraft. Man kan där undanta spis, trefasuttag etc och endast tillåta vissa fast anslutna laster och vissa enfasuttag. Det blir en (1) omkopplare som man behöver ställa om.

Vid matning av ett mindre antal enskilda laster behöver man fortfarande tänka på risken för bakmatning, och risken för vad nätägaren tycker om detta i händelse av en incident, speciellt då man inte gjort någon anmälan. Den stora fördelen är kostnaden, men så länge man inte tabbar sig...
 
E
Ser att det fortfarande kommer upp briljanta förslag att koppla in elverk på elanläggningen utan att informera nätägaren.

Då blir det bara som så att servis säkringarna rycks och kabel blockeras för till koppling tills elinstallatör åter godkänt den farliga elanläggningen.

Om det tillkommer mer straff utöver detta vågar jag inte svara på, möjligen till detta rådgivande forum i så fall, personen i Blekinge har ju ändå försökt skaffa sig kunskap även om forum kanske inte räknas som någon tillförlitlig källa.
 
Det finns ingen i denna tråd som föreslår att koppla in ett elverk på elanläggningen utan anmälan till nätägaren.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
E
Det är inte mer komplicerat än som så att är det ett elavbrott i området och någon sitter med full belysning och teve igång och elverk igång, då ska detta anmälas oavsett hur ofarligt man tycker det är. Har ingen installatör borgat för korrekt installation kan inte nätägarna veta om det är Allan-i-Dalen som utfört kopplingarna och kommer därför dra säkringarna.

Nu är det givetvis som så att även med en anmäld reservelverksanläggning som delar ledningar med fasta nätet så dras säkringarna i vilket fall för att slippa bakspänning. Men detta och solceller är information som deras driftcentral behöver för att planera arbete i nätet.

Innan var detta vilda västern så det är väldigt angeläget att få in denna information solceller kommer ju i de flesta fall anmälas men problemet med elverk är desto större.

Nu gör naturligtvis Thomas precis hur Thomas behagar, men väldigt dåliga råd i denna tråd angående att fuska med anmälan tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.