Jag vill köpa ett nödströmsaggregat för de viktigaste funktionerna i huset som kyl/frys, diverse pumpar, basbelysning mm. Dom ligger tyvärr på olika faser.
Jag tänker såhär: Om fallet inträffar vill jag skilja från nätet och ansluta aggregatet till alla tre faser parallellt. Förutom VP har jag inget som är trefas-anslutet. Och VP ska bli avstängt då.
Jag tänker mer på säkerheten än på lagligheten. Om jag är komplett skijlt från nätägaren med huvudströmsbrytaren borde det väl fungera?
 
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vill köpa ett nödströmsaggregat för de viktigaste funktionerna i huset som kyl/frys, diverse pumpar, basbelysning mm. Dom ligger tyvärr på olika faser.
Jag tänker såhär: Om fallet inträffar vill jag skilja från nätet och ansluta aggregatet till alla tre faser parallellt. Förutom VP har jag inget som är trefas-anslutet. Och VP ska bli avstängt då.
Jag tänker mer på säkerheten än på lagligheten. Om jag är komplett skijlt från nätägaren med huvudströmsbrytaren borde det väl fungera?
Det ska fungera så som du beskriver, en omkopplare och jordtag, allt detta har din elinstallatör koll på, det ska även anmälas till nätägare.
Att VP ska stängas är en separat funktion du får bygga in men det är väl bäst du köper ett elverk som kan driva hela huset.
 
Jag har ingen elinstallatör.
 
  • Wow
  • Haha
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Jordtaget måste även vara godkänt av din nätägare. Under 100ohm måste de vara mellan ditt tag o din nätägares jord.
 
E
J Joonazz skrev:
Jordtaget måste även vara godkänt av din nätägare. Under 100ohm måste de vara mellan ditt tag o din nätägares jord.
Eon bryr sig inte längre vilken resistans ditt jordtag har. Det är för ditt personskydd och det är inte Eon ansvariga för.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Det enda elnätsägaren är intresserad av är att det finns en korrekt utförd nätfrånskiljare. Denna får man absolut inte slarva med då resultaten med egna lösningar osv blir att elmontörerna som jobbat på nätet kan bli utsatta för strömgenomgång.
Detta måste du ha elektriker till.
 
  • Gilla
Pehu1004
  • Laddar…
tommib
Ja, du måste ha en förreglad omkopplare som gör att du inte kan ansluta ditt aggregat mot nätet. I den kan du lägga ihop alla tre faserna till en mot aggregatet. En risk med detta är om du har trefasgrupper som litar på att faserna är förskjutna för att inte belasta nollan. Hur du löser att din VP kopplas bort är ett annat problem. En tänkbar variant är en kontaktor som ligger till så länge du har inkommande nät.
 
E
tommib tommib skrev:
Ja, du måste ha en förreglad omkopplare som gör att du inte kan ansluta ditt aggregat mot nätet. I den kan du lägga ihop alla tre faserna till en mot aggregatet. En risk med detta är om du har trefasgrupper som litar på att faserna är förskjutna för att inte belasta nollan. Hur du löser att din VP kopplas bort är ett annat problem. En tänkbar variant är en kontaktor som ligger till så länge du har inkommande nät.
Hur anmäls detta aggregat utan elinstallatör? Det är ju denne som borgar för att allt är korrekt installerat.
 
tommib
E El-Löken66 skrev:
Hur anmäls detta aggregat utan elinstallatör? Det är ju denne som borgar för att allt är korrekt installerat.
TS var inte intresserad av att anmäla aggregatet. Att det är korrekt gjort går att tillse även utan en anmälande elinstallatör. Förvisso är det svårt att mäta jordtagsresistens men det är fullt möjligt. Det finns andra fallgropar också, som dimensionering av skydd, men även det är lösbart. Det minst svåra är väl reservkraftsomkopplaren, apropå ovanstående inlägg.

Min personliga åsikt är att detta är lämpligt att göra enligt konstens alla regler, inkl anmälan till nätägare, men TS verkar ha en annan uppfattning.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
TS var inte intresserad av att anmäla aggregatet. Att det är korrekt gjort går att tillse även utan en anmälande elinstallatör. Förvisso är det svårt att mäta jordtagsresistens men det är fullt möjligt. Det finns andra fallgropar också, som dimensionering av skydd, men även det är lösbart. Det minst svåra är väl reservkraftsomkopplaren, apropå ovanstående inlägg.

Min personliga åsikt är att detta är lämpligt att göra enligt konstens alla regler, inkl anmälan till nätägare, men TS verkar ha en annan uppfattning.
Det är inte så populärt med oregisterade elverk, detta är en säkerhetsfråga för nätägarens personal så det var ett väldigt dåligt råd att föreslå att detta är något frivilligt.

Att någon är intresserad eller inte är väldigt irrelevant.

Många är det under åren som råkat illa ut då någon bonde dragit igång ett elverk.

Man kan givetvis skita i allt som med allt annat men det kommer ju märkas vid nästa avbrott.

Och angående jordtag tycker jag Mats Jonssons text kanske förvisso är riktig i sak och möjligheten till ett jordtag vida varierar med vilka markförhållanden man har men om det nu inte är reglerat någon annan stans är det såklart bra att försöka nå under 100 Ohm då detta ska vara bestående under lång tid, det är inte samma krav på besiktning av jordtag hos privatpersoner och ett på 170Ohm är väldigt usligt, vad ligger detta på efter 5-10 år?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Behövs något mer än en reservkraftsomkopplare, typ denna:
[länk]
... om man gör en permanent installation i normcentral?

Antar att man vill ha 4pol?
I princip bara den och ett lämpligt intag så är det ok. Vilken typ 3- eller 4-polig avgörs av vilken matning centralen har dvs TN-C eller -S.

I TS fall med VP trefas önskad utom RK är det bara att dela upp i centralen så de delar man vill ligger på respektive sida . Gärna på ett vettigt och logiskt sätt med tex skilda rader eller tom egen kapsling. Samma med att det läggs enfas vid RK som nämnts lägg samman på inkommande sida omkopplare för alternativmatningen och välj motsvarande intag enfasigt.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är inte så populärt med oregisterade elverk, detta är en säkerhetsfråga för nätägarens personal så det var ett väldigt dåligt råd att föreslå att detta är något frivilligt.

Att någon är intresserad eller inte är väldigt irrelevant.

Många är det under åren som råkat illa ut då någon bonde dragit igång ett elverk.

Man kan givetvis skita i allt som med allt annat men det kommer ju märkas vid nästa avbrott.

Och angående jordtag tycker jag Mats Jonssons text kanske förvisso är riktig i sak och möjligheten till ett jordtag vida varierar med vilka markförhållanden man har men om det nu inte är reglerat någon annan stans är det såklart bra att försöka nå under 100 Ohm då detta ska vara bestående under lång tid, det är inte samma krav på besiktning av jordtag hos privatpersoner och ett på 170Ohm är väldigt usligt, vad ligger detta på efter 5-10 år?
En underdrift att det inte är populärt. Finns det något som är helt klart dumt är det att inte göra detta korrekt även inklusive anmälan. Och för bokmalarna i lagboken går det i dessa fallen säkert lätt att snabbt lämna det som här med reglering kring el att göra både före och efter ev incidenter.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Men man kan se det hela som teoretisk fråga. Man vill. Veta hur man gör men har inga planer på att göra själv kan jag känna att jag vill veta på detalj nivå. Men kommer inte att installera någon. Varken själv eller med proffshjälp
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.