Totte_S: hur varma/kalla var golven innan renoveringen på vintern?
 
Totte_S
Ahlbom skrev:
Totte_S: hur varma/kalla var golven innan renoveringen på vintern?
Tja, vad svarar jag på det, har ju inte mätt temperturen precis, men vi har aldrig upplevt dem som kalla och gått omkring och frusit. Vi har bott i huset i 6 år, när vi flyttade dit var vårt yngsta barn 3 månader, och han har inga köldskador vad jag kan se ;).
Där golvet var som sämst isolerat låg modern ekparkett, längre in i rummet låg laminat. Laminatet kändes oerhört mycket kallare än den lackade parketten. Av det drar jag slutsatsen för egen del att med bibehållen isolering och massiva plankgolv kommer den upplevda golvtemperaturen vara samma eller bättre. Ytskiktets egenskaper påverkar känslan av kalla eller varma golv en hel del. Jag har också konstaterat att vindtätningen måste fyllt sin funktion bra, då det genast börjar dra upp kalluft nerifrån när man rev upp den.

Vår snickare tipsade om att använda modern "vindtät" i bjälklagsfacken i stället för den gamla svarta sköra pappen. Den moderna prassliga rivstarka som de flesta tillverkare har, är lätt att knöla in i alla skrymslen och vrår och få tät utan att den går sönder. Jag har använt vindtät en del på resten av huset, och förstår vad snickarn menar, den är smidig att hantera på det viset.

Vi har kakelugn och vedspis som båda går så gott som varje dag under kalla årstider. Där bjälklaget möter fundamentet till skorstenen var isoleringens tjocklek=0 cm. Fundamentet sluttar ner mot grunden, varvid isoleringen ökade vartefter, upptill ca 10cm.
Vår grundmur är av platta natursten som är putsade på utsidan, vi har alltså en till synes helt (vind)tät grundmur. I den del av huset som jag talar om här är grundmuren utvändigt 20-40 cm hög.

Vi har dessutom som de flesta har, och som man hade förr, mattor i gångstråken, och även under diskbänken.
(Skönt att stå på, och trevligt att tvätta trasmattor barfota på sommarsemestern med såpa och skurborste på en pressenning på gräset. Torka över en stege liggande mellan ett par bockar.)
 
Nu har jag fått in hälften av golvbjälkarna, det vart en kombinationslösning för att fästa dem ut mot yttermuren. Jag gjöt klackar på den höjd som tilläts av yttermurens stenar som reglarna vilar på, sedan sitter 90x90 mm vinkeljärn mot syllen. Reglarna är 225 mm höga, lite udda mått men var det virke som fanns hemma. Och vissa av reglarna fick jag kapa/fasa ner kanterna på till ca 120 cm för att de skulle nå ut till väggen. Planen är nu att lägga asfaltspapp/takpapp sista biten ut från blindbotten mot syllen och stöda den under med några läkt så den inte hänger ner. Det blir i vissa fall typ bara 5cm isoleringsmån över stenar men jag hoppas att det kommer räcka då resten av golvet är så pass tjockt isolerat.
 
En liten uppdatering av den här tråden, såhär ett år senare:

Jag har inte kommit längre än sist. Först nu tog projektet fart igen, och nästa vecka ska jag byta de skadade syllarna. Men jag har haft tid att fundera på hur det ska lösas under det år som gått i alla fall. Det lutar starkt åt att gjuta en platta i hela huset (eller snarare tre plattor, en i varje rum). Tanken är att vika upp cellplasten mot syllen, och åstadkomma ett överlapp på 10-30 mm. Detta ska sedan skummas tätt med åldersbeständigt fogskum. På plattan ska sedan ett massivt trägolv skruvas. Utseendemässigt kommer detta inte märkas, så jag har inga problem med denna icke-antikvariska lösning, så länge den fungerar. Vad tror ni?

En ytterligare fundering, käkar möss cellplast (som ju ligger exponerad bakom kallmuren under syllen..)?
 
Och lite bilder..
 
  • IMG_0209.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0210.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0211.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hos oss har det varit en mullbänk i förstuga och storstuga. I kammaren hade en krypgrund med blindbotten konstruerats, ovanpå den gamla mullbänken. Inte tillräckligt ventilerat förstås, och där inne var allt virke i betydligt sämre skick. Syllen angripen av röta och golvåsarna måste tyvärr bytas ut.

Nåväl, efter många och långa funderingar har vi kommit fram till ungefär samma sak som du har funderat på. Vi gräver bort det sågspån de isolerade närmast väggarna med (direkt på backen!) och ersätter det med 300-400 mm lecakulor någon meter in. I övrigt låter vi grunden vara, den kommer att bli inneluftsventilerad precis som i vår tillbyggnad. Våra byggare vill isolera och har föreslagit frigolit, men jag (med stöd av Skansens byggnadsvård) vill inte förstöra den fuktvandring som tillåtits i 150 år. Det lär bli lite golvkallt, men det får vi väl fixa med fårskinnstofflor och kaminen. Vi funderar på att gjuta platta i blivande badrummet... Men det tål att tänkas på en del till.
 
Hur ser det ut närmast väggarna då, alltså det ni tänkte behålla?
 
Vi har en omurad stenfot. Marknivån inne är ungefär trettio cm högre än marknivån ute, men golvåsarna ligger inte i jorden utan strax ovanför. Mot grundmuren är det grävt upp jord och så har de lagt sågspån ovanpå detta. Det är där vi ska gräva ut och ersätta med lecakulor. Golvbjälklaget står helt fritt från väggarna, på tvärgående stockar som ligger i jorden, och jag vill minnas att syllen inte ligger i jord (men kan höra med maken för säkerhets skull). Detta i storstugan som alltså har den grunden som är torr och fin och problemfri.
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Och lite bilder..
ojoj, hmmm ... jaja ..

Kan bara säga att jag är glad att jag tänkt bygga nytt istället ... :D :D ;)



Inge illa ment, absolut. Det blir säkert kanoners när det är klart.
Det är definitivt härligt att det finns byggnadsvårdare i vårt land, svårslagen känsla att få gå in och se sig omkring i ett välrenoverat gammalt hus. :)
 
Konichiwa girl: Jag förstår. Låter som en vettig lösning.

Mikael: Hehe, ja.. Det är faktiskt fullständigt bedrövligt när man står och tittar på det. Det är tur att jag har en väldigt tydlig vision om hur det ska bli. Men vägen dit är förfärligt lång, och längre blir den för varje bräda man river och hittar mer röta..
 
Jag funderar på om det kanske vore bättre att sätta lecablock som kant runt plattan, istället för att vika upp cellplasten? Det blir kanske lite sämre isoleringsförmåga, men å andra sidan har ju inte mössen en chans att gnaga sig in.
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Min idé nummer två, som jag gärna skulle få lite kommentarer kring, är att gräva ur ordentligt, kanske lägga 50 mm tvättad makadam, nytt bjälklag på lecablock och fäst i väggarna, och sedan fylla upp till överkant reglarna med lecakulor 12-20K, som är kapillärbrytande på 75 mm. Totala lagret med lecakulor skulle kanske bli runt 2-300 mm.

Kommentarer kring detta eller andra idéer skulle storligen uppskattas. :)
Ungefär så gjordes det i en av flygelhusen hos tjejens morbror.
Innergolvet blev dock helt flytande ifrån ytterväggarna om jag inte minns fel. Vad golvet låg på minns jag inte heller, kanske leca-block. Men sen var allt utrymme under fyllt med leca-kulor.

Om denna lösning är bra är jag ju inte man att svara på. Tror inte morbrodern heller kan ge besked, för antagligen var det hantverkarna som valde det, givetvis i samråd då, skulle jag tro.

Morbrodern är också en sån där hopplös människa som inte kan tänka sig att hålla på med hus från 1900-talet. Detta är ifrån 1700-talet nånting ...
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Jag funderar på om det kanske vore bättre att sätta lecablock som kant runt plattan, istället för att vika upp cellplasten? Det blir kanske lite sämre isoleringsförmåga, men å andra sidan har ju inte mössen en chans att gnaga sig in.
Isoleringsförmågan tror jag du kan i stort bortse ifrån, för du har väl inte tänkt golvvärme?
Leca-blocken har väl samma isoleringsförmåga som trästockarna, på ett ungefär. Så duger det med stockar precis ovanför så ... ;)
Hur Lecan suger markfukt kapillärt, hur väl och snabbt den torkar upp osv i jämförelse med cellplasten är jag osäker på.
Lecan har nog helt säkert bättre långtidsegenskaper än cellplast. Kanske inte helt oviktigt i ett hus som ska stå 200 år till ... minst ... :)
 
Mikael_L
Om jag förstår din konstruktion rätt, så saknar du grundmur. Men det sitter grundstenar här och var, som väggarna vilar på?
 
Mikael_L skrev:
Ungefär så gjordes det i en av flygelhusen hos tjejens morbror.
Innergolvet blev dock helt flytande ifrån ytterväggarna om jag inte minns fel. Vad golvet låg på minns jag inte heller, kanske leca-block. Men sen var allt utrymme under fyllt med leca-kulor.

Om denna lösning är bra är jag ju inte man att svara på. Tror inte morbrodern heller kan ge besked, för antagligen var det hantverkarna som valde det, givetvis i samråd då, skulle jag tro.

Morbrodern är också en sån där hopplös människa som inte kan tänka sig att hålla på med hus från 1900-talet. Detta är ifrån 1700-talet nånting ...
Lite av problemet kvarstår om jag väljer en sådan konstruktion. Jag måste ju fortfarande få tätt de få centimeter som bjälklagskonstruktionen överlappar syllen. Alltså får man kanske ändå sätta en kant av lecasten (skummad mot syllen?) och sedan sätta bjälkar och fylla inanför dem. Och då undrar jag om det inte är bättre med platta ändå, då slipper man de fuktkänsliga bjälkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.