Tyvärr är ju enda sättet runt det att lyfta väggarna några mm för att få emellan plast, ev om det *bara* är sten, att fästa plasten med butylfog el något annat bra och miljöovänligt mot stenen. ;-) Att lyfta en liten bit i taget bör inte vara något problem om än något tidsödande.

Problemet med Leca är att den nöts och skadas vid transport och komprimering så i labbtest är det bra men i praktiken är det skadade kulor och damm med i blandningen, jfr otvättad makadam. Tyvärr, väldigt bra material annars men i alla användningar spelar det problemet inte någon roll.

En annan nackdel i ditt fall är att den låga massan kan få grundläggningen att röra sig innåt då den antagligen i princip vilar på marken och den lösa strukturen har fått ta upp froströrelser.

Som alltid med gamla hus har de sina egenheter beroende på läge och detaljer, så det som är enkelt och bra i ett är skit i ett annat. (Gäller förresten nya också :) )

Är huset förresten tänkt som året-runt boende?
 
Mycket bra tankar där, tack. Och huset ska vara i huvudsak sommarboende, men en och annan helg de andra årstiderna blir det också. I dagsläget är det helt vansinnigt dåligt ur värmehänseende, går åt ungefär 6-7 kW för att hålla 20 grader inne om det är -10 ute. På 40 m2... :)
 
Du sa inte något om skicket på det du grävde upp? Verkar det funnits fuktmigrering in via mullbänken? Har det klarat sig tidigare så kanske enklaste lösningen är att återfylla grunden men att se till så att det dränerar bättre (f-n vad teoretiskt det lät)...

Har inte hittat något mer vettigt (ur byggvårdshänseende) mer än dessa som lerfyller trossbottnen. Dragfritt om man fyllningstätar noga mot syllen (gärna så det går ihop med en lerklining)...
I urgrävd grund rekommenderades även att se till att det var tätt mellan bottensyllen och stengrunden. Antar att man vill få fuktvandringen att ske nån annanstans än mot/vid bottensyllen. Luftningen sker enligt den artikeln en bit nedanför men fortfarande via grunden.
Tror iofs att om du kan få till höjden på lecakulorna så skall det nog vara en bra lösning. Kom bara ihåg att bygga in rör etc. så att dessa kan isoleras separat, särskilt om du skall ha nån värme som hindrar frysning av exempelvis vatten...
Utvändiga biten (dränering/markisolering) är aven den ett alternativ även om det är för fritidsbruk i och med att det är förhållandevis billiga åtgärder. Markisolering motverkar dessutom grundrörelser iom att det blir varmare under huset...
 
Jag har faktiskt inte rivit upp golvet ännu, men det kommer antagligen vara i ganska dåligt skick. Det ligger nämligen både en gammal linoleummatta, reglar och spånskiva och en plastmatta på golvet, så fukthalten kan nog ha blivit ganska hög, oavsett om det har fungerat i 150 år innan mattorna kom dit. Återkommer med lite bilder när jag rivit om någon månad.
 
Ingen som försökt sig på att lägga cellplastskivor längst ut? Man kanske riskerar problem med fukt som inte kan vandra uppåt precis där, men resten av golvet borde räcka?


Vad har ni lagt/tänker lägga för isolering i golven? Jag känner mig tveksam på allt annat än cellulosa då jag hört skräck exempel på gamla hus med möglig gullfiber...


jon_h: hur har det gått med grävandet och har du kommit på någon fungerande lösning?
 
Det har inte kommit en millimeter till just nu. Har fullt upp med jobb och annat, så det har skjutits lite på framtiden. Men innan midsommar ska det vara rivet och grävt, så det kommer rapporter senare.
 
Jag har en gammal torpargrund och den fick fick nytt bjälklag, isolerade med Termoträ (en lösull).
 
Fast det löser ju inte riktigt mitt problem. Vilken isolering jag använder kan ju kvitta om den måste ligga i ett bjälklag med blindbotten. Det är ju ett sådant som inte går att få dit på ett tillfredsställande sätt.. Men tack för ditt inlägg i alla fall.
 
Ok, du får rapportera när du kommit framåt! Själv har jag bara några kärror med jord/sand kvar. Är nere på ca 70-80cm djup nu. Sen ska några kattgluggar tas upp, dränering runt en knut göras. Lite stenar i grunden ska få lite stödbetaong så de håller sig på plats. Sen är det dags för golvreglarna och isoleringen!
 
Absolut, jag slänger in rapport med bilder kring hur jag löser det. Under sommaren, måste först bygga till alla andra än mig själv.. :)
 
Hur går det?
 
För mig är det nära nu! All jord ute, kattgluggar på plats. De ska in några kärror med singel, sen är för bjälklaget. Planen nu är att gjuta plintar så lång ut mot ytterväggarna det går och förankra reglarna i det. Men sen har inte löst problemet ännu med isolering och botten mot ytterväggen.
 
Jag rev ur golvet i förra veckan, och hittade en märklig konstruktion, inte alls den jag trodde efter att ha rivit golvet i kammaren. Man hade lagt 20 cm höga bjälkar direkt på marken, och ungefär halvvägs upp på dessa hade man konstruerat en blindbotten på vilken man sedan fyllt med ren träkol. Dock slutade denna konstruktion en halv meter innanför alla ytterväggar, där hade man istället fyllt upp med sten (20-50 mm stora ungefär) och sedan kalkbruk. Jag har aldrig sett eller hört talas om liknande. Den största delen av blindbotten hade rasat ner, och bjälkarna var lite angripna av röta undertill, men sammataget var det hela i otroligt mycket bättre skick än jag förväntade mig.

Rivningen fortsätter i nästa vecka, eller veckan efter det, och jag återkommer med bilder när jag har kameran till hands.
 
Har bara läst igenom tråden slarvigt, men min spontana reaktion är -bygg ingen krypgrund (uteluftsventilerad grund) där det inte redan finns en! Den uteluftsventilerade grunden är i sig en riskkonstruktion, speciellt sommartid då fuktig luft "blåser in" och kondenserar i det kallare utrymmet. Det är inte alls alltid nödvändigt att ventilera grunden!

Hör med byggnadsvårdskunninga, det finns andra sätt att hantera det på! Som du själv la märke till var inte bjälkarna i så dåligt skick som du trodde. Det finns många exempel där bjälkar lagda direkt på marken eller i sand klarat sig utmärkt! Jag har ingen direkt lösning men
det finns mkt litteratur, kunnigt folk att fråga och tidskrifter, ex "Byggnadskultur".

Som sagt, läste tråden hastigt, så med reservation för att jag missförstått något:)
 
Totte_S
Jag har en liknande golvkonstruktion som jag håller på att renovera. Efter en del överläggningar med en seriös snickare kom vi fram till att det säkraste i mitt fall är att göra samma konstruktion igen, fast med fräscha material. Det blir som ett traditionellt bjälklag med endast 70 mm min.ull och endast ca 10 cm luft mot marken i grunden. Samma konstruktion som tidigare, fast jag byter ut 10 cm kutterspån mot 70 minull och byter ut sunkiga bjälkar mot reglar. Mina bjälkar låg på stenar direkt på marken. En hel del gammalt organiskt material har legat där sedan 40-talet, viket jag kommer städa ut så gott det går. I övrigt hoppas jag att den nygamla varmgrunden står sig i 65 år till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.