35 975 läst · 388 svar
36k läst
388 svar
Hur kör man i en rondell egentligen
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 853 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 853 inlägg
Vore det inte fan så mycket enklare om man innan alla flerfilsrondeller tydligt skyltade upp från vilken fil man får göra vilken manöver och sedan gällde det stenhårt? Dvs om det är två filer in och två filer ut i andra avfarten och skylten exempelvis visar att högerfil in får köra av första avfarten valfri fil eller in i höger fil efter andra avfarten, och vänster fil in får köra av vänster fil andra avfarten eller valfri fil tredje avfarten. (Orkar inte leta upp en bild...) så ska det gälla. Om högerfilsföraren får för sig att ta tredje avfarten och denne krockar med en vänsterfilsförare som är på väg ut i vänsterfil efter andra avfarten så blir högerfilsföraren vållande. Skyltar som visar att det är så man "ska" köra finns redan vid massor av rondeller men tydligen gäller det inte om något händer.
Att man sedan tydligen gör skillnad mellan en cirkulationsplats och en "rund korsning" enligt några inlägg ovan detta är ju helt idiotiskt. Upplagt för missförstånd.
Att man sedan tydligen gör skillnad mellan en cirkulationsplats och en "rund korsning" enligt några inlägg ovan detta är ju helt idiotiskt. Upplagt för missförstånd.
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Jag citerar fråga och svar från Teknikens Värld för just den artikeln ligger bakom en betalvägg.T ToRy skrev:
Hej! Fram till mötet i den här rondellen, trodde jag att jag visste hur man skall göra. Kör i vänsterfil för att svänga höger mot europavägen. En bil till höger om mig. Tvåfilig infart, tvåfilig rondell, tvåfilig utfart.
Siktar mot utfartens vänsterfil, men bilisten i högerfilen följer inte skyltningen utan skall köra rakt fram. Mitt försäkringsbolag lägger skulden på mig, när jag försöker följa skyltningen.
Är skyltningen när jag kör in, ett påbud som säger att i höger fil måste man svänga höger? Om inte, blir ju skyltningen bara förvirrande. Det är tydligen också skillnad på rondell och rondell, där vissa är markerade så att man måste svänga, medan vissa är markerade så att man kan svänga.
En intill-liggande dubbelfilig rondell är utformad för tvåfiligt vänstersvängande. Där händer det mig att vänstersvängande från vänster fil tar av i höger fil, när jag i vänstersvängen från höger fil vill ta av till höger fil.
Upplys en (tydligen) fåkunnig!
/Sören
Hej Sören! Skyltningen visar bara vilken utfart du ska ta för att komma till de platserna som anges. Körning i cirkulationsplats med två körfält innebär samma sak som att köra i två körfält på en vanlig gata. Ska du svänga till höger ut ur cirkulationsplatsen eller gatan och ligger i vänster körfält måste du först byta körfält till det högra, sedan svänga ut. Att du gör det i ett svep spelar ingen roll. Du måste se till att du kan byta körfält och det är där du missade. Du är skyldig att se till att det kan ske utan fara och du ska visa med körriktningsvisaren att du byter. Du ska dessutom blinka när du svänger ur rondellen.
/Ruben Börjesson
Har du något rätts fall eller annan referens som styrker det där?JanneJanne123 skrev:
Vitsen med två filer försvinner ju om båda måste vara tomma.
Den inne bilen ska ju lämna företräde för bilar i yttre filen. Så länge denne inte blinkar höger bör det enligt mig vara okej att köra in.
Om jag skulle gå en sådan bot skulle jag dra det till rätten.
Nu har ju frågan redan stöpts med troligen samma svar på massa plaster ovan. men i Grunden så skall man se rondellen (när man är inne i den) som vilken väg som helst oberoende av antalet kurvor.
Se det som en enda lång Kurva med väldigt tätt mellan avfarterna. Ligger du i Vänster fil, måste du blinka för att flytta ut till höger fil och tvärt om. men samma regler som vilken väg som helst. Bara en fråga om form....
Skall du lämna rondellen så skall du blinka ut höger, precis som vid vilken vägavfart som helst.
Inne i rondellen skall du egentligen aldrig blinka vänster, om det inte är för att du vill gå från höger till vänster fil i en flerfilig rondell. Detta ser man ju rätt ofta att folk gör som en signal att man skall fortsätta köra i rondellen. Men det skulle vi aldrig göra på en rak väg. Mao att slå på vänster blinkers för att visa de andra att vi inte tänker svänga höger i nästa korsning.
Se det som en enda lång Kurva med väldigt tätt mellan avfarterna. Ligger du i Vänster fil, måste du blinka för att flytta ut till höger fil och tvärt om. men samma regler som vilken väg som helst. Bara en fråga om form....
Skall du lämna rondellen så skall du blinka ut höger, precis som vid vilken vägavfart som helst.
Inne i rondellen skall du egentligen aldrig blinka vänster, om det inte är för att du vill gå från höger till vänster fil i en flerfilig rondell. Detta ser man ju rätt ofta att folk gör som en signal att man skall fortsätta köra i rondellen. Men det skulle vi aldrig göra på en rak väg. Mao att slå på vänster blinkers för att visa de andra att vi inte tänker svänga höger i nästa korsning.
M mojjen skrev:Nu har ju frågan redan stöpts med troligen samma svar på massa plaster ovan. men i Grunden så skall man se rondellen (när man är inne i den) som vilken väg som helst oberoende av antalet kurvor.
Se det som en enda lång Kurva med väldigt tätt mellan avfarterna. Ligger du i Vänster fil, måste du blinka för att flytta ut till höger fil och tvärt om. men samma regler som vilken väg som helst. Bara en fråga om form....
Skall du lämna rondellen så skall du blinka ut höger, precis som vid vilken vägavfart som helst.
Inne i rondellen skall du egentligen aldrig blinka vänster, om det inte är för att du vill gå från höger till vänster fil i en flerfilig rondell. Detta ser man ju rätt ofta att folk gör som en signal att man skall fortsätta köra i rondellen. Men det skulle vi aldrig göra på en rak väg. Mao att slå på vänster blinkers för att visa de andra att vi inte tänker svänga höger i nästa korsning.
Det enda vänsterblinkning gör är att meddela trafik som väntar i exempelvis vägen rakt fram att du ska fortsätta så de får fortsätta vänta. De får ju inte vänta LÄNGRE för att du INTE blinkar men många retar väl sig på att de inte vet om de väntar i onödan. Möjligen i en tvåfilig väg kan de få för sig att köra ut om du kör i innerfilen. Skulle du då vara på väg ut och missat slå om till högerblink så kan du åka på det då du signalerat att du ska hålla vänster. Samma sak om du ska till vänster i en cirkulationsplats, ligger i innerfil, blinkar vänster och byter fil till ytterfilen (fortfarande blinkande vänster).
Den enda som har något att vinna på vänsterblink är alltså motparten OM du gör fel och det blir en krock. Därför ska man aldrig blinka vänster i cirkulationsplatser!
Förutom att det inte går att ta ett helt varv så är det väl ändå så i dessa "droppformade" korsningar att det finns väjningsplikt-skyltning vid alla tillkommande vägarna? Så i praktiken måste alla lämna företräde till de som befinner sig inne i "droppen", så då blir det mycket likt en cirkulationsplats.snuttjulle skrev:
Jepp det stämmer men många missar att man kommer in i dessa från huvudled och då vet man inte om att påfarterna har väjningsplikt.B b8q skrev:Förutom att det inte går att ta ett helt varv så är det väl ändå så i dessa "droppformade" korsningar att det finns väjningsplikt-skyltning vid alla tillkommande vägarna? Så i praktiken måste alla lämna företräde till de som befinner sig inne i "droppen", så då blir det mycket likt en cirkulationsplats.
Jaha... men du skrev att de som är INNE i rundeln beter sig som att de körde i en cirkulationsplats? I en cirkulationsplats brukar man väl utgå från att påfarterna har väjningsplikt???snuttjulle skrev:
Blå. Att man inte ser varandras blinkers är inget hållbart argumentet när man ska förklara för rätten eller försäkringsbolaget varför man bytte till en fil som redan var upptagen.Tomtom79 skrev:
Inte så säkert, det kan vara röd också. Det är en fråga om extremt liten skillnad i sträcka rörande vems fel det är. Om blå svänger ut i den filen direkt, då är det röds ansvar som inte hade koll på att blå körde till den filen när den skulle ut ur cirkulationsplatsen. Om blå svänger ut i filen som går rakt fram och sedan byter till den andra filen så är ansvarig blå bil. Extremt svårt att avgöra vilken av dessa som skedde utan videobevis.useless skrev:
Edit: m,en nu förutsatte jag att det inte var målat olika filer ut ur cirkulationsplatsen, men det såg det inte ut att vara. Detta gör alltså att blå får välja vilken fil hen vill på väg ut ur den..
Reglerna hur man ska bete sig i cirkulationsplatser är jättetydliga. Verkar som en del här skulle behöva gå tillbaka till körskolan en sväng.Alebaleportocale skrev:Blev inspirerad av en annan topic här på forumet om mittenfilkörning, och tänkte ställa frågan jag har undrat över i ett decennium. Säg att vi har en 2 -filig rondell, och en bil på den innersta filen. Rondellen kopplar till 2-filiga vägar. I 9 av 10 fallen jag ser dagligen att bilen bilen gå ut ur rondellen direkt på utfilen, trots att den är på innerfilen. I kanske 2 av 10 fallen behöver jag på utfilen bromsa för att en olycka inte ska ske.
Är det såhär man lär ut här i körskolan?(jag fick mitt körkort utomlands) Eller har jag bara otur i trafiken?
Nej, de är inte jättetydliga. När varken polisen, körskolan eller trafikverket klarar av att berätta vad som gäller, då är de inte tydliga. Det finns många regler som är väldigt tydliga dock, men inte alla.T tanaris skrev: