Var hittar du den regeln?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skull det vara olagligt att köra om cyklister?
Man får inte köra om bilar heller i korsningar och en cirkulationsplats är flera korsningar i en. För att det skall vara tillåtet så måste det vara flera filer.

Dock så skall man som cyklist ändå hålla till höger, det bryter jag dock gärna mot då säkerheten för mig blir så ofantligt mycket högre om jag lägger mig mitt i filen.
 
  • Gilla
da98jpn och 3 till
  • Laddar…
Diskussionen handlar ju om flerfiliga cirkulationsplatser. Där får man passera fordon i de andra filerna precis som på en rak väg med flera filer.
 
En cirkulationsplats är snarare en rund väg med avfarter.
 
  • Gilla
KajsaZ
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Fast oftast finns ju körfältsmarkeringar med målade pilar och/eller skyltar innan cirkulationsplatsen som säger att detta är fel fil för vänstersväng.
Visst är det så, men likförb... Så får man problem om man ligger i vänsterfil och kör "rakt fram", medan bilen till höger kör 3/4 varv. Även om skyltning och vägmarkering följs av bilen till vänster och bryts av bilen till höger så kommer föraren av den vänstra filen räknas som vållande, tyvärr.
 
Nej, inte eftersom den inte är huvudled. Den har vissa huvudledsegenskaper iom den blå skylten med pilarna på, men du får inte alla egenskaper av en huvudled.

Det finns inte någon speciell lag som reglerar detta i cirkulationsplatser och viss förvirring råder. Det som är tydligt är dock att bilisten som kör om är skyldig om en olycka sker. Om du frågar myndigheter, poliser, trafikskolor osv så får du troligen olika svar av dem alla och olika svar beroende på vem där som du frågar. Expressen gick för några år ut sedan med att det var olagligt och det blev en debatt om detta efteråt, de kom aldrig fram till om det var lagligt eller olagligt i den debatten heller. Gissningsvis så behöver detta tas upp i domstol, men eftersom den som kör om (nästintill alltid) anses vara vållande vid olyckor som sker när den gör detta så har man aldrig behövt lyfta frågan om det är tillåtet att köra om i just cirkulationsplats. Därav förvirringen.

I en vanlig korsning så får man köra om tvåhjuliga fordon som färdas i samma riktning om det kan ske utan fara, detta är dock inte applicerbart på cirkulationsplatser. I de allra flesta cirkulationsplatser så kan nämligen inte tvåhjuliga fordon köras om utan fara ändå eftersom inte bilisten vet vart det tvåhjuliga fordonet skall köra om det inte gör en anvisning om att det skall svänga ut till höger, vilket gör att det inte finns möjlighet att köra om dessa.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Även om skyltning och vägmarkering följs av bilen till vänster och bryts av bilen till höger så kommer föraren av den vänstra filen räknas som vållande, tyvärr.
Är det helt självklart? Jag vet inte men gissar att det som "vanligt" kan komma in en massa "omständigheter" av olika slag som påverkar bedömningarna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Visst är det så, men likförb... Så får man problem om man ligger i vänsterfil och kör "rakt fram", medan bilen till höger kör 3/4 varv. Även om skyltning och vägmarkering följs av bilen till vänster och bryts av bilen till höger så kommer föraren av den vänstra filen räknas som vållande, tyvärr.
Ja, därav så bör alla tvåfiliga cirkulationsplatser vara utformade så att detta inte kan ske. Antingen genom att höger fil försvinner efter ett 1/2 eller efter 1/4 varv.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, inte eftersom den inte är huvudled. Den har vissa huvudledsegenskaper iom den blå skylten med pilarna på, men du får inte alla egenskaper av en huvudled.

Det finns inte någon speciell lag som reglerar detta i cirkulationsplatser och viss förvirring råder. Det som är tydligt är dock att bilisten som kör om är skyldig om en olycka sker. Om du frågar myndigheter, poliser, trafikskolor osv så får du troligen olika svar av dem alla och olika svar beroende på vem där som du frågar. Expressen gick för några år ut sedan med att det var olagligt och det blev en debatt om detta efteråt, de kom aldrig fram till om det var lagligt eller olagligt i den debatten heller. Gissningsvis så behöver detta tas upp i domstol, men eftersom den som kör om (nästintill alltid) anses vara vållande vid olyckor som sker när den gör detta så har man aldrig behövt lyfta frågan om det är tillåtet att köra om i just cirkulationsplats. Därav förvirringen.

I en vanlig korsning så får man köra om tvåhjuliga fordon som färdas i samma riktning om det kan ske utan fara, detta är dock inte applicerbart på cirkulationsplatser. I de allra flesta cirkulationsplatser så kan nämligen inte tvåhjuliga fordon köras om utan fara ändå eftersom inte bilisten vet vart det tvåhjuliga fordonet skall köra om det inte gör en anvisning om att det skall svänga ut till höger, vilket gör att det inte finns möjlighet att köra om dessa.
jo då. Om du kör in strax efter en cykel och ska till vänster hinner du i allmänhet göra en komplett omkörning innan du ska ut. Men du får naturligtvis inte köra på eller hindra cyklisten när du kör ut. Det innebär inte att det är omkörningsförbud.
 
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, därav så bör alla tvåfiliga cirkulationsplatser vara utformade så att detta inte kan ske. Antingen genom att höger fil försvinner efter ett 1/2 eller efter 1/4 varv.
Fast då tappar man en hel del i genomflöde på många ställen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Fast då tappar man en hel del i genomflöde på många ställen.
Inte så farligt faktiskt. Genom att man inte behöver ha koll när man skall ut så ökar faktiskt ofta flödet. Jag vet en cirkulationsplats som byggdes om på detta sättet där köerna in minskade. Jag vet också en annan som byggdes om tvärtom där köerna ökade. Den senare har blivit en ren katastrof då bilar numera låser varandra pga cykelbanor som korsar alla utfarter. Man byggde om den för att öka säkerheten för cyklisterna (lägre hastighet på bilarna), men jag tycker det blev tvärtom iom att förarna nu inte hinner se allt som händer.
 
D Daniel 109 skrev:
jo då. Om du kör in strax efter en cykel och ska till vänster hinner du i allmänhet göra en komplett omkörning innan du ska ut. Men du får naturligtvis inte köra på eller hindra cyklisten när du kör ut. Det innebär inte att det är omkörningsförbud.
Inte när jag cyklar i alla fall, om det inte är en väldigt stor cirkulationsplats. Jag ligger oftast på närmare 30km/h om jag skall rakt igenom den eller till höger. Vänster, då går jag nog ned strax under 25km/h. Svårt att köra så mycket snabbare med bil då. Men jag har varit med om flera som försökt...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Där ser man, även i Sverige är det skyltningen som gör att trafiken som kör in på cirkulationsplatsen har väjningsplikt, och utan det är det högerregel som gäller
Blå rund trafikskylt med tre vita pilar som bildar en cirkel som symboliserar rondell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det ingen skyltat med skylten ovan så är det ingen cirkulationsplats, utan en rund korsning. Både i Sverige och åtminstone inom EU.
 
  • Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
[bild]
Är det ingen skyltat med skylten ovan så är det ingen cirkulationsplats, utan en rund korsning. Både i Sverige och åtminstone inom EU.
Exakt!

Den här korsningen som jag även länkade till tidigare i tråden är ingen cirkulationsplats.
https://www.google.se/maps/@58.7665...4!1sygACzrGUY02n42urAzvn1g!2e0!7i16384!8i8192

Ifall jag vill svänga vänster i den kan jag göra det direkt (svänga från klockan 6 till klockan 9) eller så kör jag runt rondellen ( svänger från klockan 6 till klockan 3 till klockan 12 till klockan 9). Det är upp till mig.
Problemen är ifall jag som i bilden ovan möter en bil i korsningen och han också ska svänga vänster (mitt höger). Då måste jag ha koll på hur han kör, ifall han också genar eller ifall han kör runt rondellen, så att jag inte krockar men den bilen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast oftast finns ju körfältsmarkeringar med målade pilar och/eller skyltar innan cirkulationsplatsen som säger att detta är fel fil för vänstersväng.
Eller rätt...
Trafikscen på Kransenavfarten med vägskyltar som pekar mot Solberga, Västberga och Hägerstensåsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.