A AG A skrev:
Återigen, är det verkligen intressant hur mycket hantverkaren betalt, sålänge du inte får något sämre.
Svarade på din kommentar att längre resa kostar mer.
A AG A skrev:
Resan kostar ju, oavsett resesätt. Det kostar dessutom mer, ju längre resan är.
 
S
M matte6810 skrev:
har blivit fakturerat 500 kr för servicebil
när personalen kom med sin privatbil samt dom får mil ersättning
men hade inga verktyg
Att dom får milersättning är ju en kostnad för firman, en kostnad de behöver täcka upp för.
Vet inte vad summan är men säg 28kr milen.

Det är ju onekligen konstigt om firman debiterar 500kr för servicebil ifall dom bara betalat den anställde 28kr x 2 (om vi gissar att det var 1 mil till kunden).

Nä det här känns som mygel, bestrid och posta svaret i den här tråden, vore väldigt kul att se hur dom svarar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
S SueCia skrev:
Det är ju onekligen konstigt om firman debiterar 500kr för servicebil ifall dom bara betalat den anställde 28kr x 2 (om vi gissar att det var 1 mil till kunden).
Ersättning för servicebil är överhuvudtaget ingen resekostnad. Det skall man inte blanda ihop.
Servicebil är ju en rullande verkstad/lager.
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Ersättning för servicebil är överhuvudtaget ingen resekostnad. Det skall man inte blanda ihop.
Servicebil är ju en rullande verkstad/lager.
Nja, det beror väl på. Att det inte är kostnaden som avser att frakta montören från punkt A till punkt B köper jag. Men jag är övertygad om att du kan debitera vilken bil du vill som servicebil.

Debiteringen för servicebil om den anställde själv står för bil borde ju rimligtvis inte kunna debiteras med mer än vad den anställde får per månad för sin bil / antalet jobb de debiterar servicebilen på varje månad?

I ett sånt här fall känns det ju väldigt skevt om företaget debiterar extra för att göra vinst på den anställdes bil eller?
 
C
S SueCia skrev:
Men jag är övertygad om att du kan debitera vilken bil du vill som servicebil.
Man kan ju alltid försöka, vilket vissa också uppenbarligen gör.

Men nej, även om det inte är något juridiskt definierat begrepp kan man inte kalla vilken bil som helst för servicebil. Själva poängen med att ta extra betalt för den är ju att det är en bil som är särskilt inrättad för arbetet som skall utföras, dvs. mer än ett transportmedel.
 
  • Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Man kan ju alltid försöka, vilket vissa också uppenbarligen gör.

Men nej, även om det inte är något juridiskt definierat begrepp kan man inte kalla vilken bil som helst för servicebil. Själva poängen med att ta extra betalt för den är ju att det är en bil som är särskilt inrättad för arbetet som skall utföras, dvs. mer än ett transportmedel.
Min uppfattning är att en servicebil är en bil som används för att utföra tjänsten, oavsett om bilen är inredd eller inte så är det en kostnad. Det som borde variera i en välfungerande värld är ju storleken på servicebilskostnaden. Där man debiterar minst för en oinredd bil medans man debiterar mest för en specialinredd bil.

Men någonstans ska bilen finansieras och det gör man genom att debitera för den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har en kompis som råkade ut för precis detta, bara det att han var utföraren.
Kunderna vägrade betala för servicebil när han kom med sin privata rosthög.
Han blev tvungen köpa ny bil, firman hjälpte med finansieringen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
C
S SueCia skrev:
Min uppfattning är att en servicebil är en bil som används för att utföra tjänsten
Det är nog en rimlig definition, men att transportera sitt eget arsle till arbetsplatsen är inte en del av utförandet av tjänsten. För detta debiteras ev. milersättning eller annan reseersättning.
 
  • Gilla
mojjen och 3 till
  • Laddar…
kan ju vara så att bilen var å service eller punka och man skickade en gubbe i egen bil för att vara hjälpsam om TS behövde hjälp direkt.
Den som fakturerar kanske la in servicebil av bara farten, det kan ligga med automatik att man lägger till en servicebil rad

och det kan vara rent mygel
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Det är nog en rimlig definition, men att transportera sitt eget arsle till arbetsplatsen är inte en del av utförandet av tjänsten. För detta debiteras ev. milersättning eller annan reseersättning.
Ja fast den milersättningen täcker ju bara bilens uppskattade kostnader. Arbetstiden för att ta sig till arbetsplatsen debiteras precis som vanlig arbetstid vanligtvis.

Så arbetstiden för att ta sig till arbetsplatsen är ju en naturlig del i utförandet av tjänsten ändå :p
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
S SueCia skrev:
Arbetstiden för att ta sig till arbetsplatsen debiteras precis som vanlig arbetstid vanligtvis.
Inte om du jobbar med ROT-avdrag, men det är ju en annan femma. 😉
Men om man nu debiterar milersättning för bilkostnaden och arbetstid för restiden, vad skulle då servicebilkostnaden vara ersättning för menar du?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Inte om du jobbar med ROT-avdrag, men det är ju en annan femma. 😉
Men om man nu debiterar milersättning för bilkostnaden och arbetstid för restiden, vad skulle då servicebilkostnaden vara ersättning för menar du?
Milersättning - Kostnader som är knutna till hur långt man kör, en kund långt borta får högre kostnad här än en kund nära. Här tänker jag att man har räknat ut vad varje mil kostar i däckslitage/service/bränsle.

Arbetstid - All tid som läggs på ett projekt skall debiteras kund, inte så mycket att fundera över här tänker jag. Om det inte går med ROTavdrag så vet jag inte hur man brukar göra, firman lär vilja ha betalt för arbetstiden i bilen, kör man det som arbetstid som ej är rotavdragsgill då?

Servicebilskostnaden - Fasta kostnaden för att finansiera bilen, ej knuten till hur långt den körs, skulle ju kunna ingå i timpriset men av någon anledning är det standard att göra såhär.

Jag varken jobbar eller har jobbat med den ekonomiska biten, utan det bygger på min uppfattning om hur branschen fungerar.
 
  • Gilla
Omikr0n och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Liknelsen här är att man begär kostnadsersättning för en kostnad som arbetsgivaren inte har haft.
I mitt fall har personen i fråga varken fått ersättning för resekostnaden eller restiden.
Utan det är en ren "saltning" av fakturan.
Men är det ditt problem vilka avtal arbetsgivaren har med sina anställda? Hantverkaren har ju på något sätt kommit hem till dig. Det bör du bekosta. Oavsett hur hantverkaren åkt eller vem som betalt hans resa.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M matte6810 skrev:
har blivit fakturerat 500 kr för servicebil
när personalen kom med sin privatbil samt dom får mil ersättning
men hade inga verktyg
Är det ett jobb till privatperson och innehåller ROT/RUT-avdrag? I så fall kräver Skatteverket att det tas ut avgift för just servicebil. (Äger byggfirma och har erfarenhet av att missat detta)
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Milersättning - Kostnader som är knutna till hur långt man kör, en kund långt borta får högre kostnad här än en kund nära. Här tänker jag att man har räknat ut vad varje mil kostar i däckslitage/service/bränsle.

Arbetstid - All tid som läggs på ett projekt skall debiteras kund, inte så mycket att fundera över här tänker jag. Om det inte går med ROTavdrag så vet jag inte hur man brukar göra, firman lär vilja ha betalt för arbetstiden i bilen, kör man det som arbetstid som ej är rotavdragsgill då?

Servicebilskostnaden - Fasta kostnaden för att finansiera bilen, ej knuten till hur långt den körs, skulle ju kunna ingå i timpriset men av någon anledning är det standard att göra såhär.

Jag varken jobbar eller har jobbat med den ekonomiska biten, utan det bygger på min uppfattning om hur branschen fungerar.
Enig med dig i alla punkter.

Att en servicebil kostar bolaget 10,000kr i månaden är inte orimligt med slitage/värdetapp, där räknar jag även in slitage på verktyg/batterier etc. 500-700kr är därmed full rimlig.

Men håller med helt att som kund som betalar för en servicebil, skall man få en servicebil. Kommer hantverkaren i en privat bil utan grundläggande utrustning / material och behöver köra en tur till bygghandlare för att köpa lite enklare saker som de förväntas ha så skall man inte betala för servicebilen. Då är det milersättningen som täcker hantverkarens omkostnader för bilen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.