Hej igen. Jag förstår hur du menar med fel sätt att skruva. Men hur menar du rätt sätt? Någon bild på de rätta fästerna måste ju gå att köpa.?
 
Kraften som bildas ska vara vinkelrät mot skruvarna i plåten.
 
  • Gilla
Stenhags
  • Laddar…
Mikael_L
jonaslatt skrev:
Typ sån här? [länk]
Precis, två sådana vid varje infästning mellan balk och takstol. Fast ta gärna 4 st/infästning, sprider ut krafterna bättre, motverkar att vridning vill uppstå och det blir gynnsammare med halva mängden ankarspik på varje del.

Har du fått uträknat hur det ska spikas? Hur många spik och spikbild?
 
  • Gilla
Newhome Bygg
  • Laddar…
Hej nej jag har inte hört något om hur dessa ska spikas eller med vad. Förslag?
 
4st fästen med minst 8st ankarskruv 40x4 i varje.
 
Mikael_L
Eller ankarspik.

Jag vill varna för ankarskruv från ej kända och erkända märken.
Själv har jag upptäckt att Biltemas ankarskruv inte håller måttet, den går ibland tvärt av redan när man skruvar i den, då är det lätt att inse vad tråkigt det är att denna skruv ska vara den som ser till att ens hus inte rasar ihop. :eek:
Och det är inte bara jag som upptäckt att Biltemas ankarskruv är opålitlig, du kan hitta fler "rapporter" i forumet.

Och sen så är t.ex. Gunnebos ankarskruv dyr som knark, medan deras ankarspik är helt OK i pris, så min egen lösning när jag satt ihop t.ex. takstolar har varit att först skruva med en billig ankarskruv från byggmax eller biltema, en skruv per förband, för att sen gå över till att spika resten med gunnebo eller kartros spik när bitarna väl är fixerade med någon enstaka skruv.
 
Tackar mdab och Mikael_L för tips och hjälp.nu känns allt bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.