Jaså? Så fick jag beskrivet. Att jag kan lägga balken över takstolarna och låta den bäras av den sista tak stolen innan och efter den väggen som ska ner . Och allt villar på väggarna som finns kvar.
Och självklart skruva fast balken i alla takstolar.

Googlade också på detta och fick upp en bild på någon som hade gjort detta.

Är detta helt ute och cyklar?
 
Det tycker jag låter helt fel. Då hade ju inte den bärande väggen behövts om allting kan bäras upp av de resterande väggarna.
 
Titta på www.moelven.se där kan du räkna i deras räknesnurra vad som krävs vid olika alternativ.

Du kan växla av med en balk ovanpå takbjälken. Så är det tex gjort hos oss där det är avväxlat för att ta bort två stående reglar i en bärande yttervägg.

Öppning 3600mm. Husbredd 8000mm
Taklutning 27gr, säkklass 2, Klimatzon0-2, Betongtak, isolering, egentyngd 0,9kN/m2, snälast 2,5, formfaktor 0,8
Resultatet för beräkningen:
Nedböjning 9mm
Erforderligt uppslag 81mm
Egenvikt balk 48kg

Erforderlig balk 90*315mm
 
Nu blir jag ju orolig. Någon som vet?
 
Ja om man fäster in mot ytterväggen så är det ju helt ok men så är inte fallet här. Eller har jag tolkat fel?
 
Kontakta Moelven. Dem gjorde beräkningar åt mig gratis. Jag köpte sedan limträ (ca 20 st) till mitt hus. Visade kommunen beräkningen och det dög som konstruktionshandling av stommen. Moelven var mycket servicevänliga med detta
 
jonaslatt skrev:
Jaså? Så fick jag beskrivet. Att jag kan lägga balken över takstolarna och låta den bäras av den sista tak stolen innan och efter den väggen som ska ner . Och allt villar på väggarna som finns kvar.
Och självklart skruva fast balken i alla takstolar.

Googlade också på detta och fick upp en bild på någon som hade gjort detta.

Är detta helt ute och cyklar?
Hur ska du fästa den nya balken i de gamla takbjälkarna? För din konstruktion kan ju aldrig bli starkare än den infästningen.
 
Personligen hade jag accepterat en synlig balk.

Men om inte, finns ju lösningen att jacka in en balk underifrån. Då måste du riva ner till synliga takbjälkar.

Jag förstår din tanke med balken på vinden. Jag tror inte jag hade vågat den lösningen själv.
 
Vilket jobb det blev. Borde det inte hålla som jag hade tänkt? Ena änden på limträet kommer ligga på gaveln och andra änden är en vägg av betong och murstocken går där. Så tycker att de väggarna borde ca kraftiga nog att hålla uppe de två takstolar som kommer bli drabbade
 
Någon som vet /tror min lösning kan funka. Det är som sagt två takstolar som kommer hänga i luften men med hjälp av limträ balken ska hållas upp
 
jonaslatt skrev:
Vilket jobb det blev. Borde det inte hålla som jag hade tänkt? Ena änden på limträet kommer ligga på gaveln och andra änden är en vägg av betong och murstocken går där. Så tycker att de väggarna borde ca kraftiga nog att hålla uppe de två takstolar som kommer bli drabbade
Ja men herregud det är ju det jag frågat om. Om ändarna har en stabil infästning så är det inga problem! Jag fattade det som att du bara hade tänkt lägga balken ovanpå takstolarna.
Och som sagt 90x315 är en vettig dimension för ändamålet.
 
Och gaveln och murstocken är en stabil infästning? Blir 90x315
 
Jadå det ska inte vara några problem.
 
Angående hur du sedan fäster in balken i takstolarna så kan du t.ex. göra så här.

infästning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.