Jag skall riva en bärande vägg i mitt hus. Väggen ligger vinkelrätt mot gaveln. Väggen är ca 3 meter lång. Och när jag kollade på vinden behöver limträ va ca 4meter lång.


Jag har vanligt tak.inte plant.

Finns det något standard man kan räkna efter.
 
Redigerat:
Jag tror nog att jag missförstår dig men på din beskrivning låter det som att väggen du vill riva går parallellt med gaveln stämmer det? I normala fall brukar sådana väggar inte vara bärande utan bärande väggar brukar gå vinkelrätt mot gavlen (och takstolarna).

har du någon ritning eller andra bilder som du kan lägga upp?
 
Självklart är det som du beskriver. Tack har ändrat texten nu. Den går vinkelrätt mot gaveln
 
Redigerat:
  • Gilla
Birkhus
  • Laddar…
Hur brett är huset?
 
mdab skrev:
Hur brett är huset?
Vad ska du göra med den informationen?
 
Ca 7-8meter. Gammalt trähus med efter klädd i tegel om det spelar roll
 
Man behöver bredden för att räkna ut vilken belastning som limträbalken ska bära.
Jag kan kolla på detta när jag får lite tid över.
 
Jag fick höra idag att jag skulle ha 10 cm bred, 25cm hög och fyra meter lång. Verkar dessa mått stämma det.? Min vägg som ska ner är 10cm bred.
 
Hej igen, Limträ 90x315 alternativt 115x270 skulle jag välja
100x250 är lite klent
 
Jaså han som beräknade åt mig hade jobbat i Moelven Töreboda som gör dessa balkar. E han ute och cyklar?
 
Jag räknade visserligen på snözon 2 och i vissa delar av Västra Götaland är det snözon 1,5. Så bor du i snözon 1,5 så är 100x250 helt ok!
Vilken zon du bor i kan du kolla i tabell här: http://www.svedentra.se/Gismo/files/1289/snözoner.pdf
Däremot är väl 100x250 en ganska udda dimension?
 
Jag kan verkligen inget om detta och bad här om hjälp men fick inga svar i början och pratade med en kompis som har en far har jobbat där i Töreboda. Och han sa att jag behövde ha de måtten.. Jag kollade tabellen du bifogade och jag har tydligen snözon 2.5 bor i Skövde. Taket har en lutning på 27 grader .

Så känner mig lite vilse nu. Väggen är 2800mm och men behöver som sagt ha en balk på 4000mm för att funka med takstolarna.
 
Jag hänger inte med på varför du behöver ha så mycket längre balk än vad din vägg är lång?
Man brukar göra enl. bild nedan. Och om du då bara har 2,8m i spännvidd så funkar 100x250 även i snözon 2,5 men med 4 meters spännvidd är det för klent.
Om du ska ta bort hela väggen och det är därför du inte kan fälla in den enl. bild så måste du ju ha en pelare som bär istället...

bygg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ska lägga balken över takstolarna på vinden. Och kommer alltså inte ha någon balk upp som du visar på bilden
 
Redigerat:
Ska du ha pelare i ändarna av balken då? Eller vad håller uppe balken? Du kan inte bara lägga balken över takstolarna. det ger ingen bärighet alls, snarare tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.