9 134 läst · 58 svar
9k läst
58 svar
Hur kan det knappast synas på elförbrukningen att man inte varit hemma?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
För att maximera det man har, dvs LLVP så;
- rengör filtret ofta
- stäng av radiatorer eller sätt dom lågt på ~10 grader
- ställ LLVP i heat, inte auto
- höj temperaturen på LLVP till 23-24-25
- ställ LLVP i högsta fläktläge
- öppna innerdörrar för maximal spridning av värmen.
Kolla hur värmen blir i huset, och vänj er med tjocka strumpor och en mysig ylletröja 😀
- rengör filtret ofta
- stäng av radiatorer eller sätt dom lågt på ~10 grader
- ställ LLVP i heat, inte auto
- höj temperaturen på LLVP till 23-24-25
- ställ LLVP i högsta fläktläge
- öppna innerdörrar för maximal spridning av värmen.
Kolla hur värmen blir i huset, och vänj er med tjocka strumpor och en mysig ylletröja 😀
Medlem
· Sverige
· 5 087 inlägg
Passar på att slänga in en fråga då, när vi pratar om värmepumpar: är utedelarna placerade så att de verkligen har fritt blås? Avfrostar de ordentligt mellan varven?
Anledningen att jag frågar är att en del bygger in sina utedelar i olika typer av tak och lådor, dessa kan drastiskt minska verkningsgraden i anläggningarna. Likadant om avfrostningen inte fungerar fullt ut.
Anledningen att jag frågar är att en del bygger in sina utedelar i olika typer av tak och lådor, dessa kan drastiskt minska verkningsgraden i anläggningarna. Likadant om avfrostningen inte fungerar fullt ut.
Hur menar du då? Modern luftluft funkar bra till -20. Givetvis går COP ner men det ska vara rätt kallt för att få COP 1 givet att pumpen är installerad korrekt och fungerar som den ska.Johannes Carlsson skrev:
Om det inte finns frysrisk, så stäng av all direktel i bodelen.SågspånPappspikEternit skrev:Jag tror att det är bra att gå tillbaks till ruta 1 för att spara energi för uppvärmningen.
Direktverkande elradiatorer ger i princip 1 kWh värme per 1 kWh förbrukad el, oavsett om radiatorerna är 50 år gamla och luktar bränt damm, eller sprillans nya. De nya kanske har mer exakta termostater, men de är inte mer energieffektiva. Alltså vill ni inte använda dem mer än nödvändigt.
Vad luft/luftvärmepumparna har för COP beror på utomhustemperaturen. Men nya LLVP har bra COP även långt neråt kallgraderna. Hälsingland tillhör inte Arktis, liksom.
Börja med ett snack med barnen om att värme kommer från LLVP, och vill de ha varmt på sina rum är det öppen dörr som gäller. Är de små får ni vuxna sköta dörrarna. Håll badrummen fräscha, så kan ni ha dörrarna öppna för att få in värme (när badrummen inte används förstås). Sen stänger ni av alla elradiatorer. Dra upp temperaturen och sätt fläktarna på maximala uthärdliga luftflöde på era LLVP.
Vänta några dagar och observera.
Skulle några platser inte bli ordentligt varma av LLVP, sätt igång elradiatorer lite försiktigt. Vi har två rum i det här huset som vår LLVP inte når, så där stödvärmer vi med direkt-el.
Det gjorde vi för 20 år sedan.
Eldar med ved i en stor ugn centralt i stugan. Så det syns inte på elräkningen.
Men då jobbar väl LLVP dess mer. Då kanske ser du ingen större skillnad, i vart fall inte då det är kall väderlek.
Hobbysnickare
· Sverige
· 105 inlägg
Det var konstigt tyckte jag iaf.
Jag satte våra LL pumpar på 16grader och stängde av alla El element utom det i vårt badrum.
Badrumsfläkt, mini ftx, vv beredare osv var igång som vanligt vi gick ifrån ca 75-80kwh per dag till runt 40-45. Dock i november men det var när det var riktigt kallt i vårt område och vi var borta en vecka.
Har 90+90 kvm, oisolerad källare i betong med en LL pump som uppvärmning + 3 El element, boytan har 2st LLpumpar (den ena är 14år i år så den finns bara tills den går sönder, men den fungerar fortfarande utmärkt) + 4 El element.
En Mitsubishi mini ftx i finns källaren och en på boytan.
Har separat elmätare i elskåpet på alla LL pumparna. Så av våra 18000kwh har de dragit drygt 10000kwh. På ett år. El element å alla annan hushålls el är de andra 8000kwh.
Har mätningar på vår 100liter VV beredare (ifrån jula) å den drar ca 5-8kwh per dag om ngn duschar en stund.
Huset är i skal tegel ifrån 63 och ej bytt fönster eller ngt sånt ännu sedan det byggdes.
Jag behöver ha luftvärmepumparna på 2-3grader mer än elementen för att de inte skall gå igång så ofta.
Så 22grader på pumparna och 19grader på elementen. (Källaren kör jag 17-18grader på pumpen)
Så tycker det borde dra mindre om du sänkt elementen kraftigt osv.
Jag hade testat att dra ut strömmen till elementen och bara kört pumparna på 16grader när ni inte är hemma för att se om det blir ngn skillnad. Samt stänga lite ventilation om du nu har klassiska ventilationer i huset.
Om du är riktigt nyfiken hade jag nog installerat en Schneider wiser på inkommande matning i elcentralen samt på luftvärmepumparna för att se om det är några toppar i förbrukningen (men det är ju för att jag är jävligt nyfiken av mig och gjort så själv).
Förra året låg jag runt 130kwh på vintern när det var kallt. Nu ligger jag runt 80-90kwh per dag. Å då har jag bara försökt optimera min el förbrukning samt installerat mina två mini ftx aggregat.
Finns ju risk att ngt tjuv drar också för att det håller på att gå sönder. Eller ngn termostat hängt sig på ngt element osv.
Jag satte våra LL pumpar på 16grader och stängde av alla El element utom det i vårt badrum.
Badrumsfläkt, mini ftx, vv beredare osv var igång som vanligt vi gick ifrån ca 75-80kwh per dag till runt 40-45. Dock i november men det var när det var riktigt kallt i vårt område och vi var borta en vecka.
Har 90+90 kvm, oisolerad källare i betong med en LL pump som uppvärmning + 3 El element, boytan har 2st LLpumpar (den ena är 14år i år så den finns bara tills den går sönder, men den fungerar fortfarande utmärkt) + 4 El element.
En Mitsubishi mini ftx i finns källaren och en på boytan.
Har separat elmätare i elskåpet på alla LL pumparna. Så av våra 18000kwh har de dragit drygt 10000kwh. På ett år. El element å alla annan hushålls el är de andra 8000kwh.
Har mätningar på vår 100liter VV beredare (ifrån jula) å den drar ca 5-8kwh per dag om ngn duschar en stund.
Huset är i skal tegel ifrån 63 och ej bytt fönster eller ngt sånt ännu sedan det byggdes.
Jag behöver ha luftvärmepumparna på 2-3grader mer än elementen för att de inte skall gå igång så ofta.
Så 22grader på pumparna och 19grader på elementen. (Källaren kör jag 17-18grader på pumpen)
Så tycker det borde dra mindre om du sänkt elementen kraftigt osv.
Jag hade testat att dra ut strömmen till elementen och bara kört pumparna på 16grader när ni inte är hemma för att se om det blir ngn skillnad. Samt stänga lite ventilation om du nu har klassiska ventilationer i huset.
Om du är riktigt nyfiken hade jag nog installerat en Schneider wiser på inkommande matning i elcentralen samt på luftvärmepumparna för att se om det är några toppar i förbrukningen (men det är ju för att jag är jävligt nyfiken av mig och gjort så själv).
Förra året låg jag runt 130kwh på vintern när det var kallt. Nu ligger jag runt 80-90kwh per dag. Å då har jag bara försökt optimera min el förbrukning samt installerat mina två mini ftx aggregat.
Finns ju risk att ngt tjuv drar också för att det håller på att gå sönder. Eller ngn termostat hängt sig på ngt element osv.
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Nedan presenteras vårt sortiment av fläktar, inklusive badrumsfläktar. Fläktar spelar en avgörande roll för att upprätthålla en behaglig och hälsosam inomhusmiljö, genom att reglera luftcirkulationen och ventilationen. Badrumsfläktar i
Läs mer
Jag har gjort lite intressanta observationer i min fjällstuga som kanske kan hjälpa er att förklara energiförbrukningen.
Vi har också elradiatorer ställda på runt 16-18° och försöker elda så mycket som möjligt för att hålla elen nere. Vi gillar verkligen värme och håller gärna runt 25° ibland mer. Teoretiskt skulle elvärmen slagit av för länge sen men jag har noterat att elvärmen visserligen minskar gradvis men hänger med långt upp i temperatur. Det är gamla radiatorer men med elektronisk termostat så tekniskt ska de motsvara nya. Min förklaring är att när vi eldar (eller du kör värmepump) så steppar elvärmen ner men samtidigt ökar kallraset från fönstrena som triggar igång elradiatorerna igen. Jag tror man får stänga av elradiatorerna helt i ej frostkänsliga rum och prioritera toa och kök för att frostskydda om värmepumparna skulle lägga av.
Jag har rätt bra koll på förbrukningen i den här kåken, med olika temperaturer och allt från tom till full stuga.
Erfarenheten är att man måste ställa elradiatorerna väldigt lågt om man vill minimera förbrukningen.
Vi har ett fritidshus till med kombon elradiator+luftvärmepump men där har jag inte riktigt samma koll på förbrukningen. Men jag tror vi har liknande problematik där av vad jag hört.
Vi har också elradiatorer ställda på runt 16-18° och försöker elda så mycket som möjligt för att hålla elen nere. Vi gillar verkligen värme och håller gärna runt 25° ibland mer. Teoretiskt skulle elvärmen slagit av för länge sen men jag har noterat att elvärmen visserligen minskar gradvis men hänger med långt upp i temperatur. Det är gamla radiatorer men med elektronisk termostat så tekniskt ska de motsvara nya. Min förklaring är att när vi eldar (eller du kör värmepump) så steppar elvärmen ner men samtidigt ökar kallraset från fönstrena som triggar igång elradiatorerna igen. Jag tror man får stänga av elradiatorerna helt i ej frostkänsliga rum och prioritera toa och kök för att frostskydda om värmepumparna skulle lägga av.
Jag har rätt bra koll på förbrukningen i den här kåken, med olika temperaturer och allt från tom till full stuga.
Erfarenheten är att man måste ställa elradiatorerna väldigt lågt om man vill minimera förbrukningen.
Vi har ett fritidshus till med kombon elradiator+luftvärmepump men där har jag inte riktigt samma koll på förbrukningen. Men jag tror vi har liknande problematik där av vad jag hört.
Intressant detta om luftström förbi elradiatorer och fönster.
Kan referera till min uppvärmning med stor täljstensugn mitt i kåken och öppen planlösning.
När vi eldar (typ alltid, för vi har stängt av direktelen) så rör sig varmluften upp mot taken och ned efter ytterväggar och fönster, så in mot ugnen. Förloppet fortgår.
Varm luft stiger upp förbi ugnen, och ska ersättas.
Med element av nåt slag, traditionellt under fönstren, blir luftströmmarna alltid tvärt om.
Från golven, via fönster och element, mot taken o s v.
Varm luft stiger.
Kan referera till min uppvärmning med stor täljstensugn mitt i kåken och öppen planlösning.
När vi eldar (typ alltid, för vi har stängt av direktelen) så rör sig varmluften upp mot taken och ned efter ytterväggar och fönster, så in mot ugnen. Förloppet fortgår.
Varm luft stiger upp förbi ugnen, och ska ersättas.
Med element av nåt slag, traditionellt under fönstren, blir luftströmmarna alltid tvärt om.
Från golven, via fönster och element, mot taken o s v.
Varm luft stiger.
Redigerat: