Status
Tråden går ej att kommentera.
DIY_freak skrev:
OT: Jurist och uttrycka sig så svepande och felaktigt?
Jurist betyder att man tagit juristexamen. Det betyder inte att man vet något i sakfrågan. Han/hon kan ju t.ex vara bolagsjurist.
 
  • Gilla
Hilwan
  • Laddar…
HakanS skrev:
Jurist betyder att man tagit juristexamen. Det betyder inte att man vet något i sakfrågan. Han/hon kan ju t.ex vara bolagsjurist.
Isåfall var det helt onödigt att berätta det.
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Det blev en lustig tråd av denna, som tydligen handlar mest om att Tujor är fula eller att dom inte är det. Jag tycker precis som flera andra här, att man vill leva på sin tomt utan nyfikna grannar men jag tycker också att man kan anlägga en trädgård så att den får ett spännande intryck och variation i växtligheten. Man vistas inte hela året utomhus, så varför dra upp en vintergrön häck längs hela tomtgränsen? Man kan väl placera vintergröna växter så att de hindrar insyn i huset om det nu är så nödvändigt och sommargröna växter som hindrar insyn till uteplatser. Sedan kan man nog ställa sig frågan vad gör det om någon ser mig?Jag kan hålla med om att man kan skärma av så att man inte känner tvånget att alltid behöva prata med sina grannar bara för att man är utomhus. men det kräver lite planering och trädgårdskunnande. För hur kul är en tomt med en gräsmatta som inte är vacker som dessutom är inramad av storvuxna tujor.
 
Micke64 skrev:
Måste hålla med. Det är något hemskt i att nya områden byggs och planera (var på en visning igår där de bygger ett helt nytt kvarter med eksjöhus). Alla husen är så himla nära varandra - man kunde ju lika gärna bo i en lägenhet. =(
Alla vill inte bo i "skogen" utan grannar. Såna område är inget konstigt i större städer. Man hittar inte en tomt utan insin från sina grannar. Man är tvungen att plantera och skydda på nåt sätt. Idag bor jag i ett nytt område där det finns 32 hus och det saknas häck överallt. Till och med dem som har häck har häck på Max 1m. Jag har insin från alla hål. När jag sitter i köket och äter kan det gå grannar eller folk man inte känner förbi,men för mig känns det som att jag äter på MC Donalds :) Som sagt jag respekterar mina granar och skulle fråga men om jag anser att jag behöver plantera häck som insinskydd skulle jag ändå göra det. Det är min tom och jag kan inte tänka på alla runt om. Vill granne inte ha grannar så nera då är det kanske dags för grannen att flytta lite utanför "skogen"
 
  • Gilla
gasolgrill och 1 till
  • Laddar…
M
celox skrev:
Alla vill inte bo i "skogen" utan grannar. Såna område är inget konstigt i större städer. Man hittar inte en tomt utan insin från sina grannar. Man är tvungen att plantera och skydda på nåt sätt. Idag bor jag i ett nytt område där det finns 32 hus och det saknas häck överallt. Till och med dem som har häck har häck på Max 1m. Jag har insin från alla hål. När jag sitter i köket och äter kan det gå grannar eller folk man inte känner förbi,men för mig känns det som att jag äter på MC Donalds :) Som sagt jag respekterar mina granar och skulle fråga men om jag anser att jag behöver plantera häck som insinskydd skulle jag ändå göra det. Det är min tom och jag kan inte tänka på alla runt om. Vill granne inte ha grannar så nera då är det kanske dags för grannen att flytta lite utanför "skogen"
Precis. Ni har valt er situation och trivs med det. Min poäng är att om man inte trivs kanske ens kivskvalitet skulle vars bättre lite utanför de tätbebyggda tomterna/områdena - precis som vi gör. :)
 
  • Gilla
celox
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
OT: Jurist och uttrycka sig så svepande och felaktigt? Man har inte alls rätt att plantera vad man vill på sin tomt. Det finns växter som enligt lag är förbjudna... :p
Det finns inga växter som är förbjudna enligt de regler vi diskuterar här. En kommunaltjänsteman skulle knappast bry sig om man försökte ha marijuana som insynsskydd, narkotikaroteln däremot skulle nog inte uppskatta det, men de struntar å andra sidan helt i vilket syfte man har med häcken ifråga.
 
Du menar att dom skiter i häcken :D:D:D
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
undine
hempularen skrev:
När det gäller barnen så får de helt klart stå ut.
Både ja och nej. Nu diskuterar jag här allmänt och inte om trådskaparen då jag inte vet hur barnen i fråga beter sig.

Det finns regler vad som gäller i ett bostadsområde. Jag får inte skaffa höns och tuppar hur som helst för att det låter och luktar in till grannen. Jag får inte ställa grejer för nära tomtgränsen utan grannens medgivande. Jag får inte ha konsert dygnet runt för det stör grannarna. Detta är saker som är självklara för många och som man får finna sig i. Jag själv tycker mina byggnader är fina och jag gillar min musiksmak och jag tycker om höns, men jag får ändå snällt visa hänsyn. När det gäller barn förutsätts det att alla gillar barn, annars är man konstig. Jag gillar inte barn och får många gånger stå ut med andras problembarn. Det heter att "barn är sådär och barn har spring i benen" och "vem älskar inte barn som leker en sommardag".

Nej, man ska inte behöva tåla vad som helst. Samtidigt kan man väl gå med på att barn leker utomhus på dagarna och springer och jagar varandra lite lekfullt. Men om det är barn som är extremt stimmiga och skriker nonstop och verkar ha problem kan man ju ifrågasätta föräldrarnas koll på barnens hälsa. Jag visar mina grannar hänsyn genom att inte skaffa höns och inte bygga något för nära tomtgränsen. Mina grannar ska visa mig respekt genom att inte låta sina ungar springa och skrika i flera timmar när jag sitter ute i trädgården. Allmän respekt och vett mot grannarna.
 
Det är ju märkligt att det finns så många vuxna människor på ett och samma ställe som inte kan hålla sig till en sakfråga! Huruvida thujor är vackra eller inte hör ju absolut inte till saken! Jisses!

TS verkar ha helt klart för sig vad som är lagligt eller inte. Eller har åtmistone en ambition att ta reda på fakta. Sätta upp höga plank under förutsättning att detta är lagligt. Märkligt då med dessa kommentarer om att det ena eller andra inte är lagligt. Har TS någon gång föreslagit att göra något olagligt?

Nej, de som gillar att bråka kan hålla leta upp nåt lämpligt ämne på Flashback istället. Det är faktiskt lite oroande sjukligt med inlägg av vissa som kollar upp tidigare trådar och avsiktligt letar efter möjliga fallgropar.

TS har rätt att plantera den omdiskuterade häcken! Punkt! Frågan rör väl snarare hur grannens beteende ska bemötas?

Så länge TS handlar inom ramen för vad som är lagligt, så föreslår jag att han artigt, men bestämt, avvisar sin grannes synpunkter så länge dessa är osakliga och felaktiga. Dessutom kan ju grannen plantera nån annan typ av häck på sin sida, om nu thujan är så förfärlig!

Du, TS, verkar inte har för uppsåt att reta upp någon eller göra nåt olovligt, så stå på dig!
 
  • Gilla
Xensma och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker man kan vara lyhörd över det grannarna har att säga ... Men ni gör absolut vad ni vill!!
Vill ni ha upp den där häcken så sätt upp den, vad har dom för rätt å säga varken det ena eller det andra!
Har varit med om en riktig jubel idiot till granne och efter det så har jag blivit riktigt EGO och gör precis det jag vill på min tomt och mark Inom lagar och ordningar.
 
Tycker att den där skissen, plus det faktum att snickarna skattat grannens häck (på bilden mörkgröna) till ca 3 m - gör all vidare diskusson rätt överflödig ... Grannen faller här lite på eget grepp liksom, så här behövs ingen djupare argumentation om förstörd utsikt. Men problemet är kanske mer att han med TS häck missar nuvarande insyn?
Atom skrev:
Det röda den fina utsikten.[bild]
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Är grannarna trevliga när de framför sina rimliga önskemål kan det vara bra att lyssna. Men om de inte är trevliga och inte har rimliga önskemål (du måste ju få lov att slippa grannarnas insyn i sovrummet) informerar du dem om vad du tänker göra och gör det oavsett vad de tycker om saken.

Vad gäller oväsen från lekande barn... de får stå ut. Barn som leker låter. Och det är normalt sett begränsat till dagtid. Och långt ifrån konstant eller särskilt högt. Ibland riktigt roligt att lyssna på (fast inte alltid). Dessutom vet vi alla att det är en övergående period. Tål man inte den typen av "störning" bör man nog fundera på vad man gör i ett villaområde.

Sen finns det ju några barnrelaterade störningar som inte är ok, t.ex. att barnen konstant dag efter dag står och illvråglar åt grannens håll, att de hela tiden sparkar fotbollar in på grannens tomt (någon gång per dag är en sak, men varannan boll ska inte hamna där), att de pallar äpplen, sjunger nidvisor o.s.v. Om båda grannarna är någorlunda vettiga så får man bukt med den typen av beteenden från barnen som jag skulle påstå är att jämföra med grannar som: nyfiket snokar i allt vad som försiggår, som spelar hög musik på sommarkvällarna, som bestämt hävdar att gräsklippning inte får göras vissa dagar eftersom de då har sin vilodag, som på kvällen kommer på att de ska spela nattfotboll och därför behöver ha byggstrålkastare som lyser rakt in i sovrummet o.s.v.

Sen finns det ju vissa fördelar med att grannar har god insikt över tomten och huset.
 
PerKr skrev:
och därför behöver ha byggstrålkastare som lyser rakt in i sovrummet
Äsch, det är ju inget som inte några rejäla thujor sätter stopp för, låt grannen spela... ;)

I detta fallet är det inget problem, av TS karta att döma, att få insynsskydd i sovrummet utan att stjäla grannens utsikt över skogen. Thuja längs halva tomtgränsen och saken är biff.

Fast det är klart, sen ändrade TS till att det var insyn i trädgården det gällde, och nu sist justerades det än en gång till att TS nu vill slippa se in igenom grannens fönster. Trots att det senare torde vara väldigt enkelt åtgärdat, det är ju bara att låta bli att titta...
 
R
thomasx skrev:
Äsch, det är ju inget som inte några rejäla thujor sätter stopp för, låt grannen spela... ;)

I detta fallet är det inget problem, av TS karta att döma, att få insynsskydd i sovrummet utan att stjäla grannens utsikt över skogen. Thuja längs halva tomtgränsen och saken är biff.

Fast det är klart, sen ändrade TS till att det var insyn i trädgården det gällde, och nu sist justerades det än en gång till att TS nu vill slippa se in igenom grannens fönster. Trots att det senare torde vara väldigt enkelt åtgärdat, det är ju bara att låta bli att titta...
Det är inte så att TS vill hindra frun från att spana in andra gubbar?? :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.