Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag skulle försöka förklara för grannen varför jag vill göra det. Vill han inte acceptera det skulle jag inte vika mi, jag skulle plantera ändå. Jag köpte hus för att jag inte ville bo i en bostadsrätt och tjafsa och diskutera med mina grannar om varje minsta grej. Så länge är det på min mark är det jag som bestämmer. Jag ska plantera häck också och tänker inte fråga mina grannar om vad dem tycker. Jag bestämmer hemma hos mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
roobstah
  • Laddar…
ToRy skrev:
Han/hon har gett en förklaring på att vissa uppgifter är oklara, det betyder inte att allt som skrivs är lögn.
Ska det vara någon vits att diskutera en fråga så måste man ju vara ärlig i det man skriver. Det är ju meningslöst att diskutera något när man inte vet vad som är sanning och vad som är lögn. Även frågeställningar där TS redan vet svaret, eller redan bestämt sig vilket svar han/hon vill ha, finner jag meningslösa.
 
Jag håller med dig i princip men egentligen vet ju ingen av oss om det någon av oss skriver är sanning eller ej, om man ska vara sån. Just i det här fallet känner jag inte att det är så viktigt huruvida TS köpt huset av en kille eller tjej, hur länge säljaren bott där eller om TS skall flytta till ett annat hus om 3 eller 10 år. Att TS sen vacklar mellan att sätta häck längs tomtgräns och att sätta plank ut från hörnet på huset, det ser jag bara som naturligt givet trådens kärna. Det har anmärkts på att TS ändrar sig från att vilja ha insynsskydd för sovrummet till att vilja ha insynsskydd för trädgården, det har anmärkts på att TS redan bestämt sig innan tråden startades... jag ser inte problemet med det förra och jag ser över huvud taget inte det senare. Forumet är väl till för att bolla idéer, få råd och tips och få ta del av andras erfarenheter? Sakfrågan i tråden är ju hur hantera grannen och deras motstånd mot thujahäck/insynsskydd och jag tycker nog den delen av tråden hållt sig på rätt spår....
 
  • Gilla
roobstah och 1 till
  • Laddar…
Varför inte införa 75-meters gräns när det gäller Tuja med?
 
Jag vet nog ingen växt/buske/träd/tomtavgränsning som river upp så mycket känslor som Tuja häck.... rätt komiskt egentligen :)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Blindnit skrev:
Varför inte införa 75-meters gräns när det gäller Tuja med?
Syftar du på mig och mina 75 meter i inlägg #56 eller på något annat? :) I så fall, på vilket sätt? Lite oklart vad du menar, om du menar. ;)
 
ToRy skrev:
Just i det här fallet känner jag inte att det är så viktigt huruvida TS köpt huset av en kille eller tjej
Jo, just i detta fallet är det viktigt eftersom TS framställer grannen som en snuskhummer, eftersom den förra ägaren inte kunde sola i trädgården då grannen hela tiden stirrade på henne. Om det nu inte stämmer att den förra ägaren var en 27-årig tjej så är ju detta med grannens stirrande bara påhitt av TS.
 
Redigerat:
ToRy skrev:
Syftar du på mig och mina 75 meter i inlägg #56 eller på något annat? :) I så fall, på vilket sätt? Lite oklart vad du menar, om du menar. ;)
75 meter lät som ett bra avstånd.
I övrigt är du helt oskyldig :)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
ToRy skrev:
HakanS: Du får naturligtvis ha vilka synpunkter du vill på sättet som Atom uttrycker sig eller ändrar sig genom tråden (fast jag förstår inte att du hänger upp dig på det där med insyn i sovrum eller trädgård, är det verkligen så fruktansvärt viktigt att speca all info EXAKT i första inlägget?) men dina två sista inlägg är det ärligt talat trollvarning på. (Se annan tråd...) Han/hon har gett en förklaring på att vissa uppgifter är oklara, det betyder inte att allt som skrivs är lögn. Just nu verkar du välja att tolka allt på sämsta möjliga sätt. Räcker det inte nu?
Så det är helt ok för dig ToRy att ha synpunkter på hur andra på forumet uppfattar det TS skriver, men dessa andra får inte ens ifrågasätta sanningshalten i TS information?

DET är inte ens fascinerande, IMHO.

Det finns många anledningar att ifrågasätta TS, vilket också gjorts. Du får gärna ha en annan uppfattning och heja på TS om du vill, men, du har faktiskt ingen anledning att hoppa på andras åsikter. Det största trollet i den här tråden är IMO TS själv. Om vi nu ska tala i sådana termer.
 
Redigerat:
Pajkastning förstör ännu en tråd.. Unsubscribing.
 
  • Gilla
roobstah och 2 till
  • Laddar…
bobas skrev:
Pajkastning förstör ännu en tråd.. Unsubscribing.
Funny, din första kommentar i tråden kom när pajkastningen startade, och kommenterade ingenting annat än den.

Vi andra har i alla fall bidragit konkret till tråden och några av oss dessutom lyft fram andra sidan för att försöka få en mer balanserad debatt, det är när man gör det som man snabbt upptäcker om trådstartare till den här typen av trådar verkligen menar vad de skriver inledningsvis.....

Det finns några andra trådar om liknande fenomen, någon som hängt med ett bra tag och där vi som följer tråden fått en bra inblick i vad som försiggår av en trådstartare som helt klart verkar stå för det han skriver om att hålla låg profil och inte jävlas, många beundrar hans tålamod och tråden har levt ett bra tag. Det lär nog inte den här göra....
 
Som ny i hus har jag många idéer om häckar o staket. Om vart annat. Jag kan diskutera länge om vilket staket jag tänkt ha även om jag funderat mest på häck.

Jag tycker det är spännande att följa denna typ av tråd... o hoppas att TS inte viker sig för gubbjvn. :)
 
Det har väl tydligt framkommit tidigare här på forumet att man inte äger sin utsikt. Vill gubben vara ifred skulle han köpt ert hus när det var till salu.

Plantera häcken som du tänkt. Fördelen med växter är att det inte finns några regler på hur höga de får vara om det inte är trafikfara.

Tänk dock på att plantera den så att du kan sköta den utan att gå in på hans tomt.
 
  • Gilla
roobstah och 1 till
  • Laddar…
zenobia skrev:
Det har väl tydligt framkommit tidigare här på forumet att many inte äger sin utsikt. Vill gubben vara ifred skulle han köpt ert hus när det var till salu.

Plantera häcken som du tänkt. Fördelen med växter är att det inte finns några regler på hur höga de får vara om det inte är trafikfara.

Tänk dock på att plantera den så att du kan sköta den utan att gå in på hans tomt.
Tack. Det var precis det svaret vi fått av byggnadsnämnden och villaägarnas jurist. Synd jag inte började med att ringa dem.
 
  • Gilla
roobstah
  • Laddar…
Atom skrev:
Har inte hunnit hunnit flytta in i huset än och redan vädrar problem. Pratade med nya grannar igår. De tyckte inte om att vi planterar thujor och andra buskar mot deras tomt!?
Menar att det ska "spärra" deras utsikt.
Saken är att deras vardagsrum har stora fönsterpartier mot våran tomt. De kan bl.a. se rakt in i sovrummet. Och även mot ängen och skogen på andra sidan av våran tomt.
Själva vill vi skärma av detta då vi gillar insynskyddet.
Deras enda kommentar var att de " inte vill ha växterna högre än 80-90cm!"
Även våra springande och skrikande barnbarn irriterade paret.
"Vi hoppas ni lär ungarna lite vett. Vill ha lugnet här".


Jag sa bara "det ordnar sig" och fortsatte med planteringen. Jag vet lagen är på min sida. Men vill inte redan bråka med grannarna? Hade 3 villor förut och inga problem med någon granne!

Hur bör vi göra? Hur hantera detta?
Vad du än gör, hur du än gör, vad du än säger - gör du inte som grannen "dikterat" blir det bråk.
Gör du som grannen vill/kräver, så blir det bråk om något annat senare...
I vilket vädersträck befinner sig grannen; norr, söder, öster, väster? Dvs hur kommer häcken att påverka skuggningen av grannens tomt ?

Förstår din fråga mycket väl. Tyvärr accepterar tydligen inte din granne att dess ansvar och rätt (moraliskt, etiskt och juridiskt) inskränker sig till sin egendom.
Oavsett ens religösa läggning så har budorden ett och annat att förmedla i denna historie:
9. "Du skall inte ha begär till din nästas hus."
10. "Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom."

Det tråkiga är att bråkmakare får hållas, till och med stöds av rådande samhällsstruktur (annonyma anmälningar, för att inte tala om rättsmyndigheternas val att helt strunta i: falska anklagelser, trakasseri, skadegörelse, hot, osv etc mm)

Enda möjligheten, som jag ser det, är att du hittar en hållhake på grannen som är så tung att grannen tvingas väga för och emot ("tvingas till tystnad" av sitt eget samvete och ego).
Avundas dig icke - mycket tråkig situation med din granne :(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.