Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag hade öst upp alla höga växter som finns för att knäcka gubben... gäststugan i övre vänstra hörnet så han inte ser nåt!

Skit ska skit ha!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kalasclas skrev:
Jag hade öst upp alla höga växter som finns för att knäcka gubben... gäststugan i övre vänstra hörnet så han inte ser nåt!

Skit ska skit ha!
Jag gillar inte att jävlas med folk.
 
Atom skrev:
Här får du lite mer skiss
Men hur kan grannen se in i ert sovrum?

Sedan förstår jag inte varför ni måste plantera en hög häck då ni bara ska bo där en kortare tid, under tiden ni bygger det nya huset.
 
Vi räknar med 3-4 år. Och pratar om 2m höjd. Som jag skrev tidigare, placeringen av husen är inte exakt just pga att jag inte vill npgon ska känna igen detta. Då vi spenderar mycket tid utomhus, vill vi inte ha någon som glor på våra kroppar! Speciellt en gammal gubbe. Trots allt är det våran fastighet.
Hade man velat jävlas, hade vi kunnat spänna en segelduk.
 
HakanS skrev:
Sedan förstår jag inte varför ni måste plantera en hög häck då ni bara ska bo där en kortare tid, under tiden ni bygger det nya huset.
Hakan här har ju tydligen fattat det som att huset med thujor och surgubbe till granne är ett tillfälligt hus i väntan på att ett annat hus skall bli färdigbyggt? Jag ser inte riktigt det men har han rätt? Hittar ingen tråd eller inlägg som handlar om något hus utöver detta, borträknat då de 3 (?) ni bott i tidigare samt någon kommentar om att ni kanske skall flytta för att grannarna är knäppa men det tog jag mer som ett frustrerat uttalande skrivet i affekt. Iofs förändrar det ju inte principfrågan men om ni ändå skall flytta om ett år eller två så kan jag hålla med om att det känns onödigt att lägga energi på detta. Hur ligger det till egentligen? Skulle vara kul att veta. ;)

Aha, så ni tänker bo där i 3-4 år för att sedan flytta igen... Okej, då vet vi! (y)
 
Redigerat:
En nyfiken fråga; hur hög är häcken mot grannens andra sida, alltså till höger på ritningen?
 
Egentligen har du väl 2 val, gå med på grannens påhitt eller göra som du vill..

en sur gubbe på 85 år lär du inte lyckas få till din vän när ni redan lyckats bli ovänner...
 
Om han börjar prata/diskutera/skälla så stå bara tyst och titta på honom utan att svara. Se intresserad ut. När han verkar klar säger du bara "jaha" och gå därifrån.

Har man fått en idiot till granne så får man försöka hitta lösningar. Min taktik för att bemöta griniga personer är att vara trevlig, väldigt trevlig. Det är ju lite svårare att vara riktigt arg på någon som inte "spelar med" i det arga spelet. Sedan kan ett sådant beteende också reta upp nåt så ini h-vete, men som sagt.. Håll dig lugn, det vinner du på. B-)
 
hahalj
@Atom
Bodde på ungefär samma sätt tidigare, vi hade där en f.d. granne som uppvisade ungefär samma beteende. Men han var bara 50+. En riktig översittartyp. Försökte spela med i hans spel till en början, allt för grannfridens skull. När inte det fungerade ignorerade vi honom. När inte det heller fungerade utan terrorn fortsatte i alltmer eskalerande styrka så fanns inget annat att göra än att flytta för att få ro i kropp och själ. Bor nu mer på landet utan närkontakt med påträngande grannar
:)
 
  • Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
Ta ett snack med grannen och förklara vad ni vill uppnå (insynssnydd) och säg att ni föredrar att göra det på ett sätt som grannen trivs med framför att göra som ni får och kan göra (dvs dra upp en 3 meters häck längs hela gränsen), och att ni därför vill diskutera fram en lämplig utformning med grannen.

Förhoppningsvis inser grannen att det är bättre att vara med och påverka än att bli överkörd. Med lite tur så hittar ni också en lösning som grannen accepterar med gott humör. Det är alltid skönt att slippa vara ovän med grannen.
 
ToRy skrev:
En nyfiken fråga; hur hög är häcken mot grannens andra sida, alltså till höger på ritningen?
Oj. Vet inte. Ska ringa hantverkarna o be de kolla.
 
Atom skrev:
Som jag skrev tidigare, placeringen av husen är inte exakt just pga att jag inte vill npgon ska känna igen detta.
Kartan är från en annan tråd som gällde något helt annat. Jag förstår inte hur någon skulle kunna känna igen husen om du ritade en mer exakt placering.

D
Atom skrev:
å vi spenderar mycket tid utomhus, vill vi inte ha någon som glor på våra kroppar! Speciellt en gammal gubbe.
Du skrev tidigare att ni ville ha tujorna för att hindra insyn i sovrummet. Nu skriver du att det är för att hindra insyn i trädgården. Vad sade du till grannen då häcken diskuterades första gången?
Hur har du tänkt lösa insynsskyddet i trädgården tills häcken vuxit sig tillräckligt hög?
Varför ta en sådan här konflikt för en häck som ni inte har "nytta" av på 2 år, och sedan bara kunna "utnyttja" i 1-2 år?
 
Hantverkarna har redan gått. Men de gissar hans häck är nogl 3 m på andra sidan.
Och vi vill ha insynskydd helt mot varan tomt. Sovrum, uteplatsen m.m. Inte köper man en villa för 3 m för att inte kunnaha det som man vill?
Temporärt eller inte. Flickan som sålde ringde mig nyligen och bad om ursäkt. Tydligen kunde hon inte sola där, dp han satt hela tiden i vardagsrummet och glodde på henne. Och varje gång hon satte upp vindskyddet, klagade han på att hon spärrar hans utsikt :) hahaha

Det blir att söka bygglov... Och göra allt lagligt. Börjar imorgon med 1.8m stacket intill huset. 4.5m rakt ut. Det bjuder hantverkarna på ! :) Tydligen behövs det inga tillstånd. Och imorgon ska jag prata med övriga grannar.

Det är helt vrickat. Han satt hela dagen i vardagsrummet och kollade hur grabbarna arbetar.
Stacket och låsbara grindar. Sen för nästa ägare jävlas med honom.
 
Atom skrev:
Det är helt vrickat. Han satt hela dagen i vardagsrummet och kollade hur grabbarna arbetar.
Det är väl inte så vrickat. Han har väl inget annat att företa sig på dagarna.
Vad gjorde hantverkarna som var så intressant?

Tycker hela tråden är lite märklig. Ni har alltså köpt en 3-miljonersvilla av en 27-årig tjej (som köpte den när hon var 24) samtidigt som ni ska bygga nytt hus på en tomt i närheten.
Jag har lite svårt att tro på detta.
 
Atom skrev:
Jag gillar inte att jävlas med folk.
Atom skrev:
Börjar imorgon med 1.8m stacket intill huset. 4.5m rakt ut. Det bjuder hantverkarna på ! :) Tydligen behövs det inga tillstånd. Och imorgon ska jag prata med övriga grannar.

Även om grannen är en riktigt surgubbe, känns det fortfarande som det inte är enbart denne det hänger på. Att plantera en häck för att undvika insyn i sorvummet, vänta 2 år på att få sitt insynsskydd, och redan från början planera att flytta ut ytterliggare 1-2 år senare, och därpå trigga så till den grad på detta, ja, det känns som det ligger mer än en hund begraven nånstans här. Sorry to say.

Vad gäller thujornas tillväxt var det nog smaragd jag hade i åtanke som växer ca 30cm/år. Brabanten ser ju för bedrövlig ut om man bara låter den växa hej vilt, särskilt som häck.
 
  • Gilla
WilleR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.