Status
Tråden går ej att kommentera.
Har inte hunnit hunnit flytta in i huset än och redan vädrar problem. Pratade med nya grannar igår. De tyckte inte om att vi planterar thujor och andra buskar mot deras tomt!?
Menar att det ska "spärra" deras utsikt.
Saken är att deras vardagsrum har stora fönsterpartier mot våran tomt. De kan bl.a. se rakt in i sovrummet. Och även mot ängen och skogen på andra sidan av våran tomt.
Själva vill vi skärma av detta då vi gillar insynskyddet.
Deras enda kommentar var att de " inte vill ha växterna högre än 80-90cm!"
Även våra springande och skrikande barnbarn irriterade paret.
"Vi hoppas ni lär ungarna lite vett. Vill ha lugnet här".


Jag sa bara "det ordnar sig" och fortsatte med planteringen. Jag vet lagen är på min sida. Men vill inte redan bråka med grannarna? Hade 3 villor förut och inga problem med någon granne!

Hur bör vi göra? Hur hantera detta?
 
När det gäller barnen så får de helt klart stå ut.

Vad gäller buskarna så har du som sagt rätt att plantera, men jag kan ha viss förståelse för deras synpunkter (personligen tycker jag att just Tujor är något av det fulaste man kan ha i en trädgård, och jag skulle se det som en bestraffning för något om grannen planterade sådana mot vår gräns, men det är min personliga smak).

Frågan är om det kan gå att hitta en kompromiss där ni får en del insynsskydd utan att ta bort hela deras utsikt?
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Trevliga grannar med den attityden. Det verkar som ni inte kommer att gilla dem, så låt er nyplanterade häck växa sig hög och stor med hänvisning till att alltid dämpar den lite buller från barnbarnen.
 
  • Gilla
Tajkon och 3 till
  • Laddar…
Visst. De kan klippa ner egna thujor och ha fin utsikt. Men den ideen gillades inte av frun. Då det är hennes älsklingar hon planterade för 10 år sen.

Alla tips och ideer och förslag är välkomna. Just nu är det ingen konflikt. Men kan bli dagen våra thujor uppnår deras thujors höjd.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Vänta nu!

Här kommer det fram nya detaljer.

De "trevliga" grannarna har alltså egna välväxta tio år gamla thujor längs en annan tomtgräns?
En liten fråga då: Vad tycker de som bor på andra sidan den häcken?
Låter lite som folk som vill bestämma "för vi var här först".


Här skulle nästan behövas lite bilder.
 
  • Gilla
Sofriko
  • Laddar…
Ja. De har thujor. Men som jag skrev tidigare är det ingen konflikt än. Därför vill jag INTE lägga ut några foton. Bara råd, hur man bör hantera situation som denna.
F.ö. Övriga grannar är som oss. Bryr sig inte om hur det ser ut på andras tomter ( pratade med 3 intill oss).
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Gör du som du vill på din tomt. Skit sedan fullständigt i vad grannarna tycker. Börjar du jämka kommer det bara att bli som grannarna vill, eller mera åsikter och tillhörande krav. De har liksom redan satt nivån på relationen.

Det enda du delar med grannen är tomtgräns, resten kan du strunta i.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 8 till
  • Laddar…
Atom skrev:
. De kan bl.a. se rakt in i sovrummet. Och även mot ängen och skogen på andra sidan av våran tomt.
Tycker du att det är ett problem att dina grannar kan se mot ängen och skogen på andra sidan er trädgård? Själv har jag full förståelse för att de vill bevara den utsikten från sitt vardagsrum.

Vad jag förstår började du plantera en ny thujahäck mot din nya grannen (fast egentligen är det ju du som är den nya grannen) utan att tala med din granne först. Det är ju inte direkt det bästa sättet att starta en ny grannrelation på att börja sådana saker innan man ens har flyttat in och dessutom utan att prata med sina grannar först och höra vad de tycker och om de kanske till och med vill vara med och dela det hela och sätta det i tomtgränsen. Nu hade kanske inte så varit fallet här, men man vet inte hur grannen hade reagerat om ni börjat den diplomatiska vägen istället för att bara presentera fullbordat faktum för dem.

Prata med din granne, förklara vad du vill åstadkomma med din häck, och försök komma fram gemensamt till om det finns någon lösning som uppfyller båda era önskemål. Just nu har du ju gjort som en del tyvärr föreslår att du ska göra, skita blankt i vad din granne tycker. Verkligen ingen bra ide om man vill ha god grannsämja.

Jag måste säga att det känns som det finns visst utrymme för självkritik här också. och jag har svårt att tro att man måste plantera en thujahäck längs hela sin tomgräns för att insynsskydda sitt sovrum från grannens vardagsrum. Vad jag förstår är det rätt låga plantor nu, så det lär ju ta några år innan det blir något insynsskydd att tala om. och då börjar jag ju undra om det är det ni egentligen är ute efter, eller om det finns fler anledningar till att ni vill ha en häck?
 
  • Gilla
Sippan kan och 7 till
  • Laddar…
Alla våra fastigheter hade thujahäck. Det tycker vi om. Och thujorna godkände de innan dessa handlades in. Dock muntligt. Tror inte de räknade med att detta skulle planteras så fort. Och märker vi problem, flyttar vi. Svårare än så blir det inte.

Det finns inget värre än jobbiga grannar, jobb man inte trivs med eller dåliga sängar ;)

På tal om jobbiga grannar. Min bekant hade en. Idioten kunde gå in på tomten och glo rakt in i deras sovrumsfönster!
Det slutade med flytten. Hälsan är viktigare än att bråka med andra.

P.s. skulle det vara förbjudet med fritt val av växter längst den egna tomtgränsen, skulle lagen justera detta. Och vi går thujorna 2 m höga på under 20 månader. Mer behövs inte.
 
Redigerat:
Vi har en granne som tycker att VI ska sätta en thujahäck i deras trädgård för att de inte ska ha insyn till oss. Detta med anledning av att vi undrade lite försynt om de funderat på att ta bort några av sina tallar, som gör att solen går ner kl 17 hos oss.

Personligen tycker jag inte att det gör något vare sig om de ser att vi äter middag i matsalen eller vad vi ser på TV. Något annat än TV:n ser de inte i vardagsrummet.
 
Atom skrev:
Och vi går thujorna 2 m höga på under 20 månader. Mer behövs inte.
Växer dina tujor 7-8 cm månaden i snitt? Vilken art är det? 30 cm på ett år trodde jag de snabbaste gjorde.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
S
Sätt hårt mot hårt...

Behandla dina tujor som dina käraste små barn, pyssla med dem varje dag när de kommer att se dig göra det.
Ha massa barnkalas med tutor och visselpipor.
När du kör förbi deras hus så kör du så sakta du kan med nedrullad ruta samtidigt som du drar upp volymen rejält till denna låt...
http://www.youtube.com/watch?v=tu1zpTUOF4s

När de kommer över med nybakta bullar och vill sluta fred så vet du att du varit tillräckligt dryg. Känner du inte doften av nybakat så är det bara att kasta in lite mer bränsle i elden...
 
Hahaha.

Thomasx
70-90 cm per år. Brabant. Näring + mycket
vatten. Vi kör med en blandning kompost, grus och lite lera. Autobevattning. :) Vackra och täta blir de. Ska fota våra 2 år gamlq från nuv huset imorgon. Visst går det undan.
 
eran skrev:
Gör du som du vill på din tomt. Skit sedan fullständigt i vad grannarna tycker. Börjar du jämka kommer det bara att bli som grannarna vill, eller mera åsikter och tillhörande krav. De har liksom redan satt nivån på relationen.

Det enda du delar med grannen är tomtgräns, resten kan du strunta i.
Personligen tycker jag inte att man rent generellt ska strunta i vad grannar tycker.

Angående TS problem tycker jag att han skall plantera på, låt thujorna växa till den höjd så att ni är "fredade" i sovrummet. Resten av tomtgränsen kanske inte behöver ha lika hög häck, om det är det som stör grannarna? Fast avseende just häcken tycker jag att ni sitter med trumf i hand, gör som ni vill!
 
Här finns så mycket information som inte säger oss något alls vilket gör det svårt att egentligen tycka någonting. Det är ju tyvärr ofta fallet när man hör ena sidan av en historia.... Hur mycket sprang och skrek era barnbarn innan grannarna klagade exempelvis? Visst får man acceptera att barn stojar och låter men även jag skulle bli irriterad om grannarnas barn skrek oavbrutet i fem timmar. Har två bonusgrabbar själv och bor i radhusområde. Visst får grabbarna stoja och leka ute men ibland får man säga till dem att dämpa sig lite grann. Att de springer stör inte. Säger så klart inte att era barnbarn skrek i fem timmar men det finns ju alltid två sidor av en "konflikt", minst. :)

Vissa tycker ju att "om man bor i tättbebyggt område så får man acceptera att grannarna låter" och "om man vill ha lugn och ro får man bo i skogen" och liknande onyanserade plattityder men jag har svårt att tro att folk i gemen skulle acceptera att man själv blev utsatt för höga ljud hela dagen, varje dag.
Angående thujorna så håller jag med de som föreslår att ni sätter thujor som förhindrar insyn i ert hus och låter deras utsikt över resten av tomten vara förhållandevis oförändrad men börja med att bjuda in grannarna på en fika, prata med dem, förklara att ni inte vill bli ovänner med grannar det första som händer när ni flyttar in men var samtidigt tydliga med vad ni vill med era thujor och dessutom lyhörda vad gäller era grannars funderingar. Det skadar heller inte att uttrycka ånger över att ni satte igång med häcken utan att prata med dem först, det kan snarare få dem att inse er vilja att komma överens med dem. Det betyder inte att ni behöver backa i sakfrågan. Visst har ni rätt att plantera er thujahäck men det skadar inte att prata med grannarna i alla fall. Skulle era grannar lyssna på era argument och ni kommer fram till en skön kompromiss och blir goda grannar så halleluja! Skär det sig ändå så har ni åtminstone gjort ert bästa för att rädda situationen

Jag tror att det värsta ni kan göra nu är att bara köra på och skita i grannarna. Då riskerar ni att göra obotliga fiender av dem - eller rättare sagt er. Att svälja lite stolthet har ännu ingen dött av! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
feffethegreat och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.