13th Marine 13th Marine skrev:
Oh, du påminner mig om att jag borde hitta en lista och fylla i vad jag gjort de senaste veckorna.
Bra där!!!
 
T
B ByggStålis skrev:
Jag är i en svacka bygg- och fixmässigt. Huset, tomten och allt runtikring känns helt övermäktigt. Vi bor i ett helt nybyggt (fyra år gammalt) hus och det borde ju därmed vara lugnt. Men jag ser bara saker som måste åtgärdas överallt. Sättsprickor, tomten, ved, oavslutade projekt.

Kan liksom inte njuta av huset för att det är för många saker och jag vet inte hur jag ska börja.

Jobbar just nu också väldigt mycket och barnen (3 st) har en del aktiviteter.

Hur gör ni andra? Jag är en duktig planerare men när saker tar längre tid än jag trott så tappar jag sugen igen.
Ja-du. Du ställer en bra fråga. Jag har byggt hus -12/-13 och fritidsbostad -18/19. Jag stressas något enormt att ha sidoprojekt som ligger och grinar en i ögat som gör att man bara mår riktigt illa. Jag måste få saker färdiga till 100% annars mår jag inte bra. Ibland måste naturligtvis projekt bara ligga och vila eftersom de kan vara beroende av ytte omständigheter men jag har nog kommit fram till att jag personligen mår bäst att beta av ett möjligt projekt i gången i rask takt.

Fördelen är ju att jag psykist mår bättre och kan verkligen njuta av att bara vara på stället men nackdelen är ju att det är rejält slitsamt. Jag är väl i samma situation som du, företagare med långa arbetsdagar och en aktiv familj. Jag har kapat bort alla egna fritidsintressen för att kunna få tid med att hinna med alla projekt.

Om jag rekommenderar min "lösning"? Absolut inte, men du måste hitta ditt sätt att prioritera med målsättningen hur du själv mår bäst samtidigt som du fortfarande har en familj kvar... ;)
 
j.f.s
Kanske har nämnts tidigare. Många kloka råd här men ta inte bort de saker du slutfört. Stryk dem, bocka av dem eller hur du nu vill markera att de är klara. Varför är det så viktigt? Jo för när du ser (viktigt att det är visuellt) att listan med avklarade saker växer kommer också känslan av att åstadkomma något öka.

Om du är bekant med Kanban så är det något att rekommendera att använda! Hjälper mig dagligen i jobbet då jag får mycket saker ad-hoc. Lätt att man släpper det man planerat och gör det senaste som kom in vilket bidrar till känslan av att man aldrig slutför något.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst alla inläggen, men mitt råd: Fundera på när i tid du vill göra något. Vi delade exempelvis upp renoveringen av vårt hus på 10 år och bestämde ett par par år i förväg ungefär vad vi skulle göra när: ”vardagsrummet tar vi hösten 2020, om inget annat kommer emellan”. Det mesta i ett hus duger alldeles utmärkt som det är.
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Kanske har nämnts tidigare. Många kloka råd här men ta inte bort de saker du slutfört. Stryk dem, bocka av dem eller hur du nu vill markera att de är klara. Varför är det så viktigt? Jo för när du ser (viktigt att det är visuellt) att listan med avklarade saker växer kommer också känslan av att åstadkomma något öka.

Om du är bekant med Kanban så är det något att rekommendera att använda! Hjälper mig dagligen i jobbet då jag får mycket saker ad-hoc. Lätt att man släpper det man planerat och gör det senaste som kom in vilket bidrar till känslan av att man aldrig slutför något.
Tack. Tidigare har jag skrivit nya listor när de gamla blivit ”kladdiga”. Nu använder jag excel och har en kategori för avslutat. Mycket bekräftande att kika på den listan.

Ska kolla in Kanban.
 
B ByggStålis skrev:
Tack. Tidigare har jag skrivit nya listor när de gamla blivit ”kladdiga”. Nu använder jag excel och har en kategori för avslutat. Mycket bekräftande att kika på den listan.

Ska kolla in Kanban.
Kanban, Lean, Sprint, Kaizen etc i all ära.
Det gäller att prioritera vad som egentligen är viktigt på riktigt eftersom man alltid kommer att leva i nuet. Våra två döttrar var nyss små, men nu är de 13 och 15 år. Vill inte bli pensionär med utflugna barn och ångra mina prioriteringar... Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete är ju ett roligt uttryck, men i det finns en djupare och mer eftertänksamsvärd innebörd...
 
  • Gilla
ByggStålis och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Kanban, Lean, Sprint, Kaizen etc i all ära.
Det gäller att prioritera vad som egentligen är viktigt på riktigt eftersom man alltid kommer att leva i nuet. Våra två döttrar var nyss små, men nu är de 13 och 15 år. Vill inte bli pensionär med utflugna barn och ångra mina prioriteringar... Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete är ju ett roligt uttryck, men i det finns en djupare och mer eftertänksamsvärd innebörd...
Jag håller med dig i princip och man måste behålla balansen. Men som småbarnsförälder får man höra det jämt. Det ger dubbel ångest. För att helnjuta av att bygga tågbana hela dagarna och hänga på lekplatser är omöjligt bara för att man om 10 år inte ska ångra sig. Man kan nog aldrig helt njuta av nuet. Ligger nog i människans natur att vara på väg vidare...
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
jag gör saker när jag blir sugen, gå runt och må dåligt över saker som "måste" fixas bums är inte min grej. Men så har jag saker som kanske skulle behövas finas till i ~10år. Men jag har tydligen överlevt iaf. :surprised:;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag behöver en kasse öl och hög musik för att öht sätta igång....sedan gäller det bara att inte försöka sig på något finlir efter ett tag...:)
 
  • Haha
ByggStålis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.