S SonnyListon skrev:
Säkerligen har några redan sagt detta, men listan kommer aldrig att ta slut. Eller bli mindre. Så skippa den helt.
Det kan vara så att du börjar närma dig en gräns för vad du klarar av. Gå för guds skull inte över den. J
var likadan och hade tusen saker som måste göras hela tiden, både på jobbet och hemma. Har inget direkt råd annat än att försöka släppa det, huset är 4 år gammalt och inget är livsviktigt annat än din och din familjs hälsa. Jag lärde mig den hårda vägen.
Tycker det är helt fel att sopa saker att göra under mattan. Hur skulle det se ut om alla bara gav fan i allt för att man vet att det finns mer att göra i morgon?

Nej, jag tycker du ska fortsätta med listan (älskar lister) och lära dig leva med att du aldrig kommer att bli klar med allt. Men du kommer rätt ofta kunna bli klar med en lista
 
  • Gilla
ByggStålis och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Fortsätt med listan, och fortsätt att beta av. Precis som @swe.jocke säger så är det enligt mig helt fel att stoppa huvudet i sanden. Har man redan ångest över ogjorda saker fyller det växande berget bara på ångesten. Alla hus behöver löpande underhåll, såväl 4 år gamla som 40 år och 400 år.
Kolla vad mycket du fick gjort @ByggStålis. Visst känndes det bra? Inte fan fylldes listan på med 10 saker? Nästa vända får du ännu mer småsaker fixade eller så hinner du långt på någon större grej.
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Man kan också gradera och prioritera sina punkter.
Sedan skulle jag säga att när man fyllt ett ark med lagom många punkter och kryssat av de flesta så för man över det som är kvar på en ny lista och sparar den gamla, för lite feelgood-känsla.

För egen del så händer det rätt ofta att jag skriver en lista bara för att slippa tänka "just det, det ska jag också fixa" då kan man tänka "står på listan, får se när det blir dens tur" och sedan följer jag listan ett tag, glömmer bort den och gör en ny.
 
  • Gilla
pilen och 1 till
  • Laddar…
B ByggStålis skrev:
Att göra-lista görs. Många och på olika ställe. Blandar stort och smått. Och ger ingen överblick alls. Jag är projektledare i grunden så det här borde vara mitt område. Men det blir mest bara listor och inget mer.
Men det är kanske där jag ska börja. Samla ALLA grubbel i en lista.
Tack för tipset.
I somras hade jag en dålig dag där jag panikade för att allt kändes övermäktigt.
Även denna dåliga dag ordnades med en lista.

Skrev ner allt elände som känns som det måste göras och som hela tiden påminner en när man ser dem.
Nu till metodiken som hjälpte mig: rangordning och kategorisering.

Kategorisera saker enligt valfritt system om hur akut det är. För min del blev det:

Kapitalförstöring om det inte är klart innan hösten (exempel: få hängrännorna på plats)
Kapitalförstöring om det inte är klart innan vintern (exempel: få ny kamin på plats inkl skorstensrenovering)
Okomfortabelt om det inte är klart innan vintern (exempel: laga hyttvärmen i traktorn)
Dagliga irritationsmoment (exempel: dra datauttag så jag kan fixa den dåliga wifi-täckningen)

Inom varje kategori får man sedan låta problemen flyta upp i den ordning som det är viktigast att få dem ordnade.
När man kategoriserar så här enligt en "hur akut är det"-skala så försvinner lejonparten av bekymmer in i "inte så viktigt"-kategorin. Man får liksom bort nästan alla sina bekymmer då :) Kvar blir de riktigt akuta grejerna och de kan man börja viga tid åt och åtgärda en efter en. Alla dagar är inte lämpliga för utomhusjobb, då får man göra något inne. Lite om lite försvinner saker från listan.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
I somras hade jag en dålig dag där jag panikade för att allt kändes övermäktigt.
Även denna dåliga dag ordnades med en lista.

Skrev ner allt elände som känns som det måste göras och som hela tiden påminner en när man ser dem.
Nu till metodiken som hjälpte mig: rangordning och kategorisering.

Kategorisera saker enligt valfritt system om hur akut det är. För min del blev det:

Kapitalförstöring om det inte är klart innan hösten (exempel: få hängrännorna på plats)
Kapitalförstöring om det inte är klart innan vintern (exempel: få ny kamin på plats inkl skorstensrenovering)
Okomfortabelt om det inte är klart innan vintern (exempel: laga hyttvärmen i traktorn)
Dagliga irritationsmoment (exempel: dra datauttag så jag kan fixa den dåliga wifi-täckningen)

Inom varje kategori får man sedan låta problemen flyta upp i den ordning som det är viktigast att få dem ordnade.
När man kategoriserar så här enligt en "hur akut är det"-skala så försvinner lejonparten av bekymmer in i "inte så viktigt"-kategorin. Man får liksom bort nästan alla sina bekymmer då :) Kvar blir de riktigt akuta grejerna och de kan man börja viga tid åt och åtgärda en efter en. Alla dagar är inte lämpliga för utomhusjobb, då får man göra något inne. Lite om lite försvinner saker från listan.
Min lista i excel fick följande rubriker:
Uppgift
Status (ej påbörjad, planering, pågående, avslutad)
Tidsåtgång (jag dubblade min första gissning)
Hur störande (inte alls, lite, mycket, dvs hur mycket stressar och stör grejerna. Ex tempgivaren som min dotter råkade hänga en handväska på sitter mitt i blickfånget när jag kommer hem varje dag. Det blev: ”mycket”.
Snabbfix, dagsuppgift eller projekt
Har jag allt jag behöver hemma?
Vad behöver handlas?

Med hjälp av filter kan jag sortera tex: pågående som stör mycket och jag har allt hemma.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar köra ett eller två pi på tidsåtgången beroende på komplexiteten.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med listmakarna — men med ett par viktiga skillnader.

Flera olika listor som ligger och skräpar ger mig bara mer stress. Inte minst över att man ska hålla reda på dem!

Så jag använder anteckningsappen i telefonen. Den har jag ju alltid med mig, där kan jag bocka av, stryka och lägga till utan att det blir en massa kladd, och där kan jag enkelt kolla upp om det t ex är något som behöver köpas om jag är ute och har vägarna förbi byggladorna.

Dessutom ser jag till att bryta ner varje grej så mycket som möjligt. Kolla bara på det här utdraget ur min lista:

Skärmdump av en digital anteckningsapp med en organiserad att-göra-lista för hemprojekt, markerade och omarkerade uppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället för att ha ångest över att gräset vuxit sig högt, det är punka på åkgräsklipparen, det tar tid att både fixa däck och köra av gräset, så bryter jag ner ”FIXA GRÄSET” i delmoment som tar mindre tid. Har jag en stund över som räcker till att skruva loss hjulen så kan jag gå och göra just det men inte mer. Sen bockar jag för just den grejen och känner mig enormt duktig och självgod. Så blir det lättare att ta itu med nästa grej, nästa gång jag har en stund: det behöver inte ens vara ett besök på däckverkstan med de nyss bortskruvade hjulen, utan det kan vara att skruva fast det där låsblecket eller spika fast den där listen.

Då behöver inte saker och ting bli så stora så att de aldrig blir gjorda. Eller kännas sådär oöverstigliga.

Jag vet hur man äter en hel elefant. En bit i taget!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
En grej som hjälper mig att höja humör och energi är att försöka göra saker tillsammans med andra människor. Har du någon granne/kompis som också har en stor hög ved att ta hand om? Då kanske du kan föreslå att ni tar båda vedhögarna tillsammans.
 
  • Gilla
ByggStålis och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
B ByggStålis skrev:
Har jag allt jag behöver hemma?
Vad behöver handlas?
Det här är viktigt. Att handla räknas som att man gör något! Det kan ibland ta lika lång eller längre tid att åka och handla grejorna som att utföra själva uppgiften hemma. Jag räknar alltid in den här tiden i hur lång tid något beräknas ta. Oftast 1 till 1,5 timme om dagen per stort projekt. Tar något 80 timmar så är det lätt 10-15 timmar som går åt till inköp.Tar något kort tid så är det oproportionerligt stor tidsåtgång till detta i jämförelse.
Kom ihåg att det här också är tid du lägger ned.
 
  • Gilla
Pytt och 3 till
  • Laddar…
S
S swe.jocke skrev:
Tycker det är helt fel att sopa saker att göra under mattan. Hur skulle det se ut om alla bara gav fan i allt för att man vet att det finns mer att göra i morgon?

Nej, jag tycker du ska fortsätta med listan (älskar lister) och lära dig leva med att du aldrig kommer att bli klar med allt. Men du kommer rätt ofta kunna bli klar med en lista
Jag menade naturligtvis inte att han inte skulle göra något på huset under 40 år .
Däremot tyckte jag mig märka att det fanns en stress som då definitivt inte blir bättre för att man har en måste-lista upptryckt i ansiktet. Men vi är ju olika, syftet är att minska stressen
Som jag skrev så kan stressen leda till något värre, och då är listan det minsta av dina problem.
 
  • Gilla
ByggStålis och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det här är viktigt. Att handla räknas som att man gör något! Det kan ibland ta lika lång eller längre tid att åka och handla grejorna som att utföra själva uppgiften hemma.
Du har rätt, men detta kan vara en fälla också. Jag tycker det är kul att handla grejer (okänd psykologisk mekanism) och gör gärna det i förväg till olika projekt. Det är naturligtvis bra så långt, men det gäller att projekten blir av också. Annars har man mest ett enormt lager av grejer till olika projekt och ett uppbundet kapital. Det har hänt att jag långt senare inte ens hittar prylarna eller så har de fått skador av lagring eller långvarig hantering...

Har faktiskt börjat hejda mig rejält på den fronten, att handla något i förväg.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Jag menade naturligtvis inte att han inte skulle göra något på huset under 40 år .
Däremot tyckte jag mig märka att det fanns en stress som då definitivt inte blir bättre för att man har en måste-lista upptryckt i ansiktet. Men vi är ju olika, syftet är att minska stressen
Som jag skrev så kan stressen leda till något värre, och då är listan det minsta av dina problem.
Jag är tacksam för alla idéer. Och vi är alla olika. För mig är det lugnande att allt finns på lista och jag inte måste använda kapacitet till att tänka: ”just ja, det måste fixas också”.

De tips som jag fått har hjälpt mig massor och jag gjorde ju mer än 10% av uppgifterna igår (även om det inte är 10% av tidsåtgången, tog ju många snabba småprojekt).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Du har rätt, men detta kan vara en fälla också. Jag tycker det är kul att handla grejer (okänd psykologisk mekanism) och gör gärna det i förväg till olika projekt. Det är naturligtvis bra så långt, men det gäller att projekten blir av också. Annars har man mest ett enormt lager av grejer till olika projekt och ett uppbundet kapital. Det har hänt att jag långt senare inte ens hittar prylarna eller så har de fått skador av lagring eller långvarig hantering...

Har faktiskt börjat hejda mig rejält på den fronten, att handla något i förväg.
Jag har haft ett ”utekök” liggande i garaget i två år. Den betongen vågade jag inte använda.
 
Fulkemisten
T tompaah7503 skrev:
Du har rätt, men detta kan vara en fälla också. Jag tycker det är kul att handla grejer (okänd psykologisk mekanism) och gör gärna det i förväg till olika projekt. Det är naturligtvis bra så långt, men det gäller att projekten blir av också. Annars har man mest ett enormt lager av grejer till olika projekt och ett uppbundet kapital. Det har hänt att jag långt senare inte ens hittar prylarna eller så har de fått skador av lagring eller långvarig hantering...

Har faktiskt börjat hejda mig rejält på den fronten, att handla något i förväg.
Nejnej! Håller med, det är inte det jag menar heller. Jag handlar i princip alltid i anslutning till projekten då jag inte ens har möjlighet till lagerhållning och precis som du säger så är det en fälla, sakerna blir oanvända eller oanvändbara.
Det är väl ofta därför det tar tid att handla också, med mitt "just-in-time" system så blir det ju flera vändor även för ett litet projekt. Då är det viktigt att tänka på att den här tiden också måste få räknas.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Chaly
Jag blir ibland fullständigt tokig på att man aldrig får tid till olika projekt som man vill göra/tycker behöver göras på grund av jobb/barnen som tar mycket tid. När så väl en oplanerad söndag uppenbarar sig så tar man tag i något på listan bara för att bli yxtokig då man bli avbruten var 15nde minut av att något barn slår sig eller ska ha hjälp med nåt. Tillslut tappar jag lusten att ens påbörja något...
Dock brukar det hjälpa att tänka att barnen blir större och mer tid kommer att finnas framöver... gäller bara att stå pall nu så man har hus å familj kvar sen.
Viktiga saker blir gjorda alt. så får man betala för att få det gjort.
Nöjesprojekt får vänta - familjen går före.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.