@13th Marine Har du kvar din skurupsborr, finns det fortfarande möjlighet att hyra/låna den för att provborra för att se hur djupt grundvattnet verkligen finns hos mig?
Det roliga i detta är att vi finns i Skurup :)
 
  • Gilla
  • Haha
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
@13th Marine Har du kvar din skurupsborr, finns det fortfarande möjlighet att hyra/låna den för att provborra för att se hur djupt grundvattnet verkligen finns hos mig?
Det roliga i detta är att vi finns i Skurup :)
Den finns kvar, men jag har inga förlängningsskaft (Vet inte varför jag inte köpte iaf ett).
Släng iväg ett PM så kan vi säkert diskutera fram nått.
 

Bästa svaret

harry73 harry73 skrev:
Hej
Jag har borrat brunn för hand med en borr som jag byggt själv. Jag skickar med bilderna. Diameter på borren är 350 mm och höjden 800 mm. På borren (bild 5) sätter man ett stålrör diameter 50 mm av de som används för att bygga byggställningar. I en lämpligt höjd gör man ett kors med ett likadant rör med längden 2 m. Koset ska vara flyttbar. Som ni ser po skissen så hade vi två barn som satt po korset medan två vuxna snurrade korset. På detta sätt borrade vi i ett djup på 5,5 m . När vi hade borrat färdigt så satt vi i ett plaströr med diameter 300 mm. Sedan satt vi en kraftig pump som sugade både sand och vatten. På detta sätt gick plast röret ner ett halv meter till.
Om du bestämer för denna metod och har fler frågor så hår av dig
Lycka till
Mvh Salih
Det tog en och en halv dag. Men det var fyra kraftiga killar som hjälpte till.
 
  • Rostfri vedeldad rökkammare för mat placeras på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toppvy av en cilindrisk byggkonstruktion med korsformad förstärkning på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manuell gräsklippare med stång och snedställd rund klippplatta på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en grundläggningsprocess med pålning i marken och stabiliseringsstag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Borko B och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vi sitter och drömmar ibland om en gammaldags gårdspump, sedan skulle det vara en plus att ha eget vatten ifall kommunens vatten skulle strula.
Vi har som sagt kommunalt vatten och får kommunalt avlopp om något år. Tanken är inte att dra in brunnsvattnet i huset, men framförallt ha det som trädgårdsvatten.

Grundvattnet borde ungefär ligga på 4m djup och det är framförallt sand med några siltskikt.

Sedan ska det vara ett projekt, där resan är viktigare än ett snabbt resultat, och det skulle vara kul att gräva själv (för hand) och det får ta den tid det tar. Jag har inte lust att gräva ett flera meters djupt hål utan stödmurar, så det känns rimligt att gräva i betongröret så att betongröret sänks långsamt ner i marken,för att därefter sätta på nästa rör.

Vilken diameter behöver man för att kunna gräva inifrån och hur tung får ringarna vara för att kunna hantera dom/få dom på plats, hur mycket vatten ska det stå i en brunn.
Andra saker jag glömt eller tips? Är det görbart eller ska vi bara glömma idén?

Hej.
Hur gick det? Jag ser att det var ett par år sedan. Ska själv anlägga en brunn med ringar i isälvssediment. Funderar på arr använda den teknik du har tänkt.
 
K Käbbet skrev:
Hej.
Hur gick det? Jag ser att det var ett par år sedan. Ska själv anlägga en brunn med ringar i isälvssediment. Funderar på arr använda den teknik du har tänkt.
Hej käbbet, hur gick det? Har du grävt brunen än?
 
  • Gilla
Jd81
  • Laddar…
S Shpendi skrev:
Hej käbbet, hur gick det? Har du grävt brunen än?
S Shpendi skrev:
Hej käbbet, hur gick det? Har du grävt brunen än?
Kan tipsa om att söka på rörspetsbrunn här på forumet.
Hittade själv denna sida av en händelse och i dag har jag en borrad brunn som ger mig 6100 liter i timmen, utan den sidan hade jag fortsatt att köra med spets.(y)
 
  • Gilla
Shpendi
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
Kan tipsa om att söka på rörspetsbrunn här på forumet.
Hittade själv denna sida av en händelse och i dag har jag en borrad brunn som ger mig 6100 liter i timmen, utan den sidan hade jag fortsatt att köra med spets.(y)
Hej skogsmusen,
Jag behöver inte någon borr jag hade byggt och grävt för många år sedan. Min borr kan du se lite högre upp i denna tråd.
 
S Shpendi skrev:
Hej skogsmusen,
Jag behöver inte någon borr jag hade byggt och grävt för många år sedan. Min borr kan du se lite högre upp i denna tråd.
Toppen, då vet jag.
Läste bara sist inlägget och uppfattade som att du sökte info om hur man ska gå tillväga.
 
  • Gilla
Ploppas och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag har liknande projekt i Halland. Att borra brunn kostar CA 100k kr nu, så det känns dyrt på fritidstomt - där åker vi CA 2 gånger i månaden max. Att borra själv, gick inte, eftersom, finns många stenar i marken. Kolla bilden.
Nu funderar jag att gräva brunn i betongringar. Vilken diameter ringarna skulle ha? Är 900 cm tillräckligt stora att gräva i de? Vatten skulle finns på 5m, men detta är inte säkert. också, ringar är ganska tunga - T. ex 900x600 - 320 kg - så om man måste göra det själv, är inte enkelt.
 
  • Stenig mark med grus och större stenar bredvid en träpall och ett vitt plastavrinningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gko gko skrev:
Hej

Jag har liknande projekt i Halland. Att borra brunn kostar CA 100k kr nu, så det känns dyrt på fritidstomt - där åker vi CA 2 gånger i månaden max. Att borra själv, gick inte, eftersom, finns många stenar i marken. Kolla bilden.
Nu funderar jag att gräva brunn i betongringar. Vilken diameter ringarna skulle ha? Är 900 cm tillräckligt stora att gräva i de? Vatten skulle finns på 5m, men detta är inte säkert. också, ringar är ganska tunga - T. ex 900x600 - 320 kg - så om man måste göra det själv, är inte enkelt.
Stenen på bilden ser inte så stora ut så det borde vara lätt att gräva.
900 mm innerdiameter är bra stort. Men det beror lite på hur stor är du själv. Gå till stället där du har tänkt köpa betongrören och prova jobba i en sådan. Om du är helt ensam då är det nästan omöjligt.
 
  • Gilla
gko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.