harry73
Den pumpen är en av de stora anledningar vi vill ha grävd brunn
 
  • Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
Hur gick det, blev det någon brunn?
 
harry73
Inte än faktiskt, men har inte släppt idén än.
 
  • Gilla
Ulf Erik och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har inte sett en sådan Kiespumpen (vakuumpump) någonstans i Sverige. Jag beställde mina prylar från Tyskland. Beställde: Vakuumpump, jordborr dia 145 mm med förlängningskaft till 8 meter , 3 meter DN 115 filterrör 0.3 mm slits samt ett 7 meter slät DN 115 brunnsrör.

Arbetsgång:
1) Borrade ner ett foder/pilotrör 2.5 meter. Ett vanligt orange mark/avloppsrör dia160 mm. Borrade i markröret med jordborren som är dia 145mm. Den är för att få lite försprång i marken. Samt när man fortsätter att borra med jordborren i steg 2 så hjälper det mot att de inte rasar in jord/sand i hålet.

2) Fortsatte att borra med jordborren till jag stötte på grundvattnet vid 3.5 meter. Under grundvattnet gick det inte att borra mer för att när jag lyfte borret så rasade hålet igen under vattnet. Har mellansand i backen.
Det är här vakuumpumpen behövs.

3) Gängade ihop 0.5 meter slätt brunnsrör med 3st 1 meters filter rör + 1 meter slätt brunnsrör. Ställde ner det i hålet.

4) Skruva på en krage (tänk stupstock) runt brunnsröret. Ställde på 6 stora trädgårdsplattor som tyngd. Ner med vakuumpumpen och börja pumpa. Första metern gick ner med första pumpningen.

5) Därefter bara gänga på mer rör ju djupare man kom ner. Brunnsrören kommer i 1 meters längder.

6) efter 7 meter kom berg. Där tog det stopp. Hällde i isgrus så jag fyllde första 40 cm av sumpröret med det. Det är grusfilter då ändan av röret är ju öppet.
Avsluta med att hälla bentonit pellets mellan brunnsröret och markröret. För tätning av ytvatten till brunnen.
Tog knappt en lördag.

De går en stor grundvatten åder där huset står. Uttagsmöjlighet 125 l/sekunden. Samt marken har stor genomsläpplighet, postglacial sand. Rekommenderar att kolla kartorna på sgu för dina möjligheter.
Jag funderar på att borra 2 brunnar till för att köra bergvärmepumpen i mot.

Blev lite långt inlägg :) Men är absolut de roligaste projekt jag har gjort. Håller med tyskarna på deras brunnenbau forum att känslan av att lyckats borra en vattengivande brunn själv är oslagbar.

Vilken diameter hade du på jordborren för markröret? 145 var väl efter markröret?

Förstår jag rätt om du har 50 cm slätrör i botten? Varför?

Var inhandlar man bentonit?

Vilken typ av koppling bör man ha på brunnsröret, hittar två alternativ
  1. Socketed coupling (trapezoidal thread)
  2. Flush joint
Hur kom du fram till att välja DN 115?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Gå in här. Aktiv tråd för filterbrunnar. Har avhandlats en del spetsar i början.

[länk]
Tack, bra tråd. Hittar inte något kring mina frågor.
 
Har lagt svaret in den tråden.
 
harry73
Behövde lite sand och det är en bra anledning att börja gräva och testa hur det går. Är nu på ca 1,5 m ner och borde säkra upp hålet innan jag gräver djupare.
Aluminiumstege placeras i ett grävt hål på cirka 1,5 meter djupt i sandig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ploppas
  • Laddar…
Bra skyttevärn! Håll koll på vilket håll som är öster.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Johannesbook och 6 till
  • Laddar…
harry73
Den borde bli tre gånger så djupt för att hitta vatten, så troligtvis blir det inget mer än ett kul sidoprojekt utan resultat (då blir det ett komposthål för trädgårdsavfall)
Som skyttevärn fungerar den troligtvis bäst för att belägra huset tyvärr (med ingången i öst):thinking:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men du måste ju inte ha en grävd brunn för att ha en rickepump?
Grannarna har hyrt någon apparat för att banka/borra, vill du kan jag kolla var/vad de hyrt.

Du kan även få låna min Skurupsborr, men det behövs köpas några förlängare då.
 
harry73
Du får gärna kolla, även om det än så länge framförallt är roligt att gräva (som en jättestor sandlåda)
Min fru bara skrattar åt mig:crysmile:
 
Ska kolla med dem nästa gång jag snackar med dem då :)
Gillar du att gräva och har mest sand så går det i ett huj med skurupsborren, tog inte många minuter att göra ett 1.2m eller så djupt hål för när jag skulle plantera lite träd.
 
Cheesen
Den här tråden... alltså... Varför börjar jag gnola på Euskefeurat, En Fri MAN!
 
  • Gilla
yoaqim och 1 till
  • Laddar…
Pontus2 Pontus2 skrev:
Var inhandlar man bentonit?
Mig vetligen är bentonit vanlig kattsand.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.