tank77 skrev:
Jag länkade till Sigro på förra sidan: [länk]
Aha.. missade det. Tack.
Bra priser faktiskt.
 
Holpers skrev:
Trist att man inte får lämna tillbaka biltemas fuktspärr... vet inte om jag vågar chansa på att en ev vattenläcka skulle sabba mitt liv bara för att jag använder biltemas foliesystem. Hmm..

Har ett badrum i källaren som skall renoveras om ngt år. Kan spara Biltemaprylarna till det istället.

Vart köper man LIP billigast? På nätet någonstans?
Jag har idag lämnat igen en rulle av Biltemas Våtrumsfolie. Gick hur bra som helst, var naturligtvis innom 30dagar.
 
Du får inte lämna tillbaka hidroflexen och primern. Ca 4000kr i mitt fall.
 
När du skrev "fuktspärr" tänkte jag på folien, sorry. Har du kört med Biltemas prylar?
 
Nej, jag vågar inte. Tror absolut inte att det är något fel med deras system, de har bara inte betalt massa pengar för ett godkännande, men i den här sjukt överdrivna regleringen ger man försäkringsbolaget all möjlighet att krypa ur ansvaret. Kan ge mig tusan på att om något händer så kommer de att kunna slippa ansvar för att mitt badrum innehåller en unidrain och biltemafolie. Även om en lä ka uppstår någon helt annanstans i badrummet än vid unidrainbrunnen. Jag får använda Biltemas prylar i badrummet i källaren där det inte spelar så stor roll om det skulle läcka, betonggolv och betongväggar. Kör nog på LIP uppe.
 
Holpers: Går det inte att sälja det på Blocket eller liknande sida?
När jag gjort klar mitt badrum med Biltemas produkter, var det inga problem att sälja en halv spann med Hidroflex, primer och våtrumsmatta för halva nypriset.
 
Enligt biltemas våtrumsguide Juli 2014 så använder dom lim igen för att limma kanterna på våtrumsfolien. Problemet är bara att folielimmet inte finns i deras sortiment längre? Har dom tryckt ut fel guide? Guiden från 2013 så sätter dom folien kant i kant och tätar med kantband och hidroflex. Juli 2014 är det samma som innan dvs överlappning och limma folien sedan hidroflex. Biltemas kundtjänst hade såklart ingen aning.....:confused:
 
Reglerna föreskriver 2-komponentslim för limning av folie numera. Därför har nog deras enkomponentslim utgått. Enligt hemsidan så skarvar man med folien kant-i-kan (ej överlappande) enligt följande
•Självhäftande förseglingsremsa (87-0957).
eller
•Fogband (36-840 alt. 86-666) samt Hidroflex (36-826, 36-827).
eller
•Fiberremsa (36-8405) samt Hidroflex (36-826, 36-827).

Då kan fogen torka/härda vilket är nödvändigt.

dvs limmet behövs inte mer .... (min tolkning, kan vara fel)
 
Redigerat:
Snailman
bkr länkar till denna anvisning från biltema http://www.bkr.se/for-vagg.aspx

kallad Våtrumsguide_20140623_korr2.pdf

tyder på att den korrigerats ett antal gånger...
 
  • Gilla
antohagg
  • Laddar…
Snailman
simon.s skrev:
Enligt biltemas våtrumsguide Juli 2014 så använder dom lim igen för att limma kanterna på våtrumsfolien. Problemet är bara att folielimmet inte finns i deras sortiment längre? Har dom tryckt ut fel guide? Guiden från 2013 så sätter dom folien kant i kant och tätar med kantband och hidroflex. Juli 2014 är det samma som innan dvs överlappning och limma folien sedan hidroflex. Biltemas kundtjänst hade såklart ingen aning.....:confused:
limmet finns här http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Folielim-36728/ (är inte hidroflex)
 
Redigerat:
Ang Biltema: Blir lite konfunderad, precis som "simon.s" skriver:
på hemsidan finns senaste "våtrumsguiden" där folien ska sitta överlapp med folielim (tub), men i butiken idag ligger fortfarande den gamla "våtrumsguiden" fr mars2013 med bilder på kant i kant, antagligen går det bra vilket som...eller?

En fundering till:
i Biltemas "våtrumsguide" står det att man inte får använda "primer F" med våtrumsfolie, vad ska man använda istället då?

mvh DD
 
Snailman
Om man vill bygga godkänt så lär man få gå via typ bkr:s sida och de länkar till en viss version av biltemas monteringsguide, och det lär ju vara den man ska följa och ingen annan...

gissar att det är denna Våtrumsguide_20140623_korr2.pdf

'Vid starkt sugande underlag såsom puts, lättbetong eller
spånskivor primas underlaget med Biltema Primer C. Primern
appliceras med ett tunt lager.
Torktid c:a 20 minuter.'
 
Glimrende bra info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.