Tittade just på biltemas anvisning från deras webplats. Jag tycker att de ganska tydligt skriver att alla foliebitarna skall monteras kant i kant, och därefter sätter man remsan över dessa fogar med Hidroflex, och hidroflex över remsan också till slut.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Litokol har denna broschyr som ger svar hur deras tätskikt skall monteras med olika underlag:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...SfAnjWrbOmndb-Q&bvm=bv.55123115,d.bGE&cad=rja

Från sidan 13:
Inget överlapp, utan folien monteras kant i kant med Hidroflex fuktspärr. Även vägg mot golv.

Applicera Hidroflex fuktspärr med en pensel vid hörnen och installera Litoband SK förseglingshörn IC och EC på hörnen genom att trycka till dem mot det färska lagret fuktspärr. Undvik att det bildas bubblor och veck.

På samma sätt ska du installera Litoband fogband, skurna till rätt storlek, ovanpå det färska lagret Hidroflex vid alla hörn mellan vägg/vägg och vägg/golv. De tidigare installerade Litoband SK förseglingshörn IC och EC ska överlappas med några centimeter. Tryck på bandet på lämpligt sätt för att undvika att det bildas luftbubblor och veck.

Täta fogarna mellan Litoproof tätfolie som lagts intill varandra genom att applicera ett lager Hidroflex som är minst 14 centimeter brett vid fogarna som överlappar Litoband fogband. Tryck på bandet på lämpligt sätt för att undvika att det bildas luftbubblor och veck.

För tätning av rörledningar i golv och vägg ska du installera tillbehöret Litoband SK rörmanschetter av lämplig diameter på ett färskt lager Hidroflex och utöva ett lämpligt tryck för att undvika att det bildas bubblor och veck.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
hempularen skrev:
Tittade just på biltemas anvisning från deras webplats. Jag tycker att de ganska tydligt skriver att alla foliebitarna skall monteras kant i kant, och därefter sätter man remsan över dessa fogar med Hidroflex, och hidroflex över remsan också till slut.
Exakt. Men om du läser deras mailsvar så säger de något annat och tittar du på bilderna i beskrivningen så ser du att de FÖRST lägger bandet i kanten mellan golv-vägg, sen hörnbitarna, sedan sist folien ÖVER detta.?

På bilderna ser det även ut som om väggfolien går ut en bit på golvet. Det står dock inget om det i handledningen vad jag kan se. Det borde väl vara bäst att få skarven en bit ut på golvet snarare än i hörnet med tanke på att de flesta läckor sker väl i skarv vägg-golv?
 
Förut hade Biltema överlapp och det limmades med ett vitt lim. Jag tror inte du får det tillräckligt säkert, om du försöker limma väggfolien med Hidroflexen. (Allt för tätt) Bäst att du använder de färdiga hörnen och fogbanden och INGET överlapp på väggfolien.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Förut hade Biltema överlapp och det limmades med ett vitt lim. Jag tror inte du får det tillräckligt säkert, om du fremsorr limma väggfolien med Hidroflexen. (Allt för tätt) Bäst att du använder de färdiga hörnen och fogbanden och INGET överlapp på väggfolien.
Nej för tusan. Jag lägger såklart allt kant i kant som det står och sedan banden över alla skarvar men det är ju inte det som är frågan..

Frågan är:
1. Ska väggarnas folie läggas ut 5 cm på golvet? Dvs ska skarven kant-i-kant vara i hörnet eller ute på golvet?
2. Ska hörnremsor och innerhörnsbitar vara under eller över folien? Texten säger en sak, bilderna en annan.

När det var överlapp var saken klar. Nu är det inte lika klart. Kan det vara så att man ska lägga hörnremsorna, sen folien och uppepå detta remsorna? D.v.s 3 lager i skarven vägg-golv? Känns lite tjockt?
 
Väggfolien slutar nere vid väggen och går INTE över golvet.
Hörnremsor och innerhörnsbitar ÖVER folien.
Jag kollar Litokos bilder och beskrivning, då jag tror att Biltema har behållt bilder från gamla monteringsreglerna och enbart justerat texten.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Väggfolien slutar nere vid väggen och går INTE över golvet.
Hörnremsor och innerhörnsbitar ÖVER folien.
Jag kollar Litokos bilder och beskrivning, då jag tror att Biltema har behållt bilder från gamla monteringsreglerna och enbart justerat texten.
Exakt. Tog en skärmdump från manualen från mars 2013. I texten står det "kapa folien i våder från golv till tak" dvs det står inget om några +5cm.
På bilderna ser man dock att folien går ut på golvet. Hörnremsorna hamnar då lite halvt över skarven bara vilket inte borde vara optimalt? Alla remsor och hörn är däremot tydligt uppepå folien, oavsett vad supporten säger. Remsorna är alltid uppepå folien. Tror jag känner mig säker på detta nu. Tack för hjälpen.
Screenshot_2013-10-27-19-14-02.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Folien går inte ut på golvet på denna bild. Det streckade du ser till vä på golvfolien är inte skarven. Det är en tryckt 5 cm markering på golvfolien. Själva skarven är i hörnen.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
largab skrev:
Folien går inte ut på golvet på denna bild. Det streckade du ser till vä på golvfolien är inte skarven. Det är en tryckt 5 cm markering på golvfolien. Själva skarven är i hörnen.
Ahaa. Pedagogiskt... med tanke på att i de gamla reglerna skulle folien ut på golvet..

En annan sak jag märkte var att det står att i zon1 ska tätremsorna vara av den gummerade dyra modellen. Hörnbitarna för inner/ytterhörn är ju av den gamla vanliga vita fibertypen. Nån annan som tänkt på detta?

Jahar även 2st 45gradersvinklar i zon 1, i duschen, där får det bli oldschool med jackad och vikt remsa. Finns ju inget annat att göra?
 
Idiotiskt att de har kvar 5 cm markeringen på folien, då den numera inte gör någon nytta.
skarv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Holpers: Du har nog kommit på hur du nu skall lägga folien och remsor, så det både blir tätt och följer reglerna. Bara kör på, men se till att folien fäster ordentligt på väggarna. Hidroflexen torkar väldigt snabbt, så se till att lägga flödigt och fort upp med våden. Tryck sedan dit den kvickt över hela ytan. Jag använde en sån där tapetskrapa av plast!
 
Redigerat:
thomas33 skrev:
Idiotiskt att de har kvar 5 cm markeringen på folien, då den numera inte gör någon nytta. Holpers: Du har nog kommit på hur du nu skall lägga folien och remsor, så det både blir tätt och följer reglerna. Bara kör på, men se till att folien fäster ordentligt på väggarna. Hidroflexen torkar väldigt snabbt, så se till att lägga flödigt och fort upp med våden. Tryck sedan dit den kvickt över hela ytan. Jag använde en sån där tapetskrapa av plast!
Ja, det som gör en orolig och verkligen vill vara helt 100 är ju att försäkringsbolagen gör pre is allt de kan för att krypa ur sitt ansvar om de hittar minsta lilla anledning. Tack för din hjälp Thomas.Tänkte också använda tapetskrapa. En sån plastspackel de använder på bilderna hittar jag ingenstans. Inte på biltema, bauhaus eller järnaffären.
 
Skit.. märkte precis att Litokol/Biltemas system inte finns med i Säker Vattens lista för godkännande i kombination med unidrain väggnära brunn..

Orkar inte mer.. vad är det här för sjuka regler som dragits till absurdum. Hur man än försöker så blir det inte 100 % godkänt i alla olika regler, riktlinjer och ur alla aspekter... suck. Jag ger upp.
 
T
Holpers skrev:
Skit.. märkte precis att Litokol/Biltemas system inte finns med i Säker Vattens lista för godkännande i kombination med unidrain väggnära brunn..

Orkar inte mer.. vad är det här för sjuka regler som dragits till absurdum. Hur man än försöker så blir det inte 100 % godkänt i alla olika regler, riktlinjer och ur alla aspekter... suck. Jag ger upp.
LIP är godkänt med Unidrain;) och när på så billigt som Biltemas tätskikt.
 
tank77 skrev:
LIP är godkänt med Unidrain;) och när på så billigt som Biltemas tätskikt.
Trist att man inte får lämna tillbaka biltemas fuktspärr... vet inte om jag vågar chansa på att en ev vattenläcka skulle sabba mitt liv bara för att jag använder biltemas foliesystem. Hmm..

Har ett badrum i källaren som skall renoveras om ngt år. Kan spara Biltemaprylarna till det istället.

Vart köper man LIP billigast? På nätet någonstans?
 
T
Holpers skrev:
Trist att man inte får lämna tillbaka biltemas fuktspärr... vet inte om jag vågar chansa på att en ev vattenläcka skulle sabba mitt liv bara för att jag använder biltemas foliesystem. Hmm..

Har ett badrum i källaren som skall renoveras om ngt år. Kan spara Biltemaprylarna till det istället.

Vart köper man LIP billigast? På nätet någonstans?
Jag länkade till Sigro på förra sidan: http://www.byggahus.se/forum/badrum...en-vagg-golv-biltema-bauhaus.html#post1851784
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.