Om du kollar i båda pdf:erna så har du ju översiktsbilder över precis hur det ska se ut även om det kanske inte står i 100% klartext.
 
Jo jag har tittat på bilderna men får ingen riktig bild av vad som gäller med ev. överlapp och vad man i så fall skall "limma" den med.
Skall det vara överlapp så stämmer det ju iofs inte överrens med övriga tillvägagångsättet, där man ju skall sätta folien kant i kant.

Men du får gärna dela med dig i klartext hur det skall vara, om du har lust.

Thomas
 
Som jag tolkar bilderna ska man först pensla på tätmembran i golv/vägg vinkeln utanpå tätskiktsduken och sedan sätta tätband/skarvremsa eller vad dom kallar det och sedan pensla på ett lager tätmembran till. Tätmembranet ska även gå utanför själva tätbandet med god marginal.
 
Våtrumsduken skall sättas upp med överlappning!
Finns streckad markering på Biltemas o säkert de flesta andra med. Mot golvet låter man våtrumsduken gå till väggen och sätter sedan vägg-våtrumsduken med överlapp.
Över alla kantskarvar läggs fiberremsa som övermålas med Hidroflex. Hidroflex används både som "lim" och skarvövermålning. Nu torkar Hidroflex fort, så det gäller att lägga på flödigt på väggen och snabbt sätta upp våtrumsduken och trycka ordentligt för att få bort luftfickor, men även för att den skall fästa ordentligt mot underlaget.
 
thomas33 skrev:
Våtrumsduken skall sättas upp med överlappning!
Finns streckad markering på Biltemas o säkert de flesta andra med. Mot golvet låter man våtrumsduken gå till väggen och sätter sedan vägg-våtrumsduken med överlapp.
Över alla kantskarvar läggs fiberremsa som övermålas med Hidroflex. Hidroflex används både som "lim" och skarvövermålning. Nu torkar Hidroflex fort, så det gäller att lägga på flödigt på väggen och snabbt sätta upp våtrumsduken och trycka ordentligt för att få bort luftfickor, men även för att den skall fästa ordentligt mot underlaget.
Nu vet jag inte om jag är med riktigt.
Menar du att jag sätter folie på golvet först, in till vinkeln mellan golv/vägg. Och sedan sätter folie på väggen och drar ut den ca 5cm på golvet, så att det blir överlapp ut på golvet.
Enligt anvisningarna ser det ut som man sätter väggfolien först, men jag kanske fattar fel?

Och överlappet gäller väl bara i vinkeln golv/vägg? Våderna på väggen skall jag väl sätta kant i kant?
 
Biltemas har skarvremsa medan andra system kör med överlapp. Skarvar i Biltema görs också med remsor och hörn.

Tror det var Kiilto som jag tittatde på som kör med överlapp och har bara hörn-bitar till... Lite beroende på system vad det verkar.
 
tooompa skrev:
Nu vet jag inte om jag är med riktigt.
Menar du att jag sätter folie på golvet först, in till vinkeln mellan golv/vägg. Och sedan sätter folie på väggen och drar ut den ca 5cm på golvet, så att det blir överlapp ut på golvet.
Enligt anvisningarna ser det ut som man sätter väggfolien först, men jag kanske fattar fel?

Och överlappet gäller väl bara i vinkeln golv/vägg? Våderna på väggen skall jag väl sätta kant i kant?
BILTEMA har ändrat monteringen. När jag satte upp våtrumsduken så skulle de överlappas till strecken som finns tryckt på den. Under överlappet skulle det dras två strängar med lim. Vet inte vilket sätt som är det bästa, men följ instruktionen i broschyren du hänvisar till, så kan ingen säga att du gjort något fel.

Börja med golvet och sen på med väggtäckningen och överlappa den, ut på golvet. På med Hidroflex och sätt tätremsa som övermålas med ännu mer Hidroflex.
 
Skickade ett mail till Biltema angående hur deras folie skall monteras och enligt dem skall det inte vara överlappning varken i skarvar eller hörnor.
Klistrar in svaret jag fick om det är fler som har svårt att tyda deras våtrumsguide.

Thomas

--------
Svar från Billtema
--------
Hej,

Fr.o.m med i år skall folien ej lappas över varandra. Folien skall mötas i skarvar och hörnor och över detta skall hidroflex och fogband eller fiberremsa monteras och bestrykas med hidroflex igen.
Folien behöver ej enligt byggregler bestrykas med ett nytt lager hidroflex men det är ej fel att göra det. Man kan sätta kakel/klinker direkt på folien.

Kundservice
Biltema
 
Redigerat:
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Konstigt att de skriver i mailet att golv och väggvåder skall mötas kant i kant och att det skall på en tätremsa ÖVER denna skarv för på bilderna i deras handledning lägger man ju tätremsor i vägg-golv kanterna och hörnbitarna först av allt och sedan väggfolie och sist golvfolie. D.v.s. tätremsan är UNDER folien i mötet golv-vägg. Tätremsorna verkar bara vara utanpå folien i mellan våderna på golvet och mellan våderna på väggen?

Kan någon reda ut detta en gång för alla?
1. Ska hörnbitar och tätremsor vara under eller över vid mötet golv-vägg?
2. Ska väggen eller golvet läggas först?
3. Ska folien på väggen läggas så att den går ut en bit på golvet eller möta golvets folie kant i kant?

Funderar själv på biltemas system eftersom det är godkänt och skulle kosta totalt 6000kr för mitt 10kvm badrum. Det är ju oslagbart tycker jag.
 
T
Holpers skrev:
Konstigt att de skriver i mailet att golv och väggvåder skall mötas kant i kant och att det skall på en tätremsa ÖVER denna skarv för på bilderna i deras handledning lägger man ju tätremsor i vägg-golv kanterna och hörnbitarna först av allt och sedan väggfolie och sist golvfolie. D.v.s. tätremsan är UNDER folien i mötet golv-vägg. Tätremsorna verkar bara vara utanpå folien i mellan våderna på golvet och mellan våderna på väggen?

Kan någon reda ut detta en gång för alla?
1. Ska hörnbitar och tätremsor vara under eller över vid mötet golv-vägg?
2. Ska väggen eller golvet läggas först?
3. Ska folien på väggen läggas så att den går ut en bit på golvet eller möta golvets folie kant i kant?

Funderar själv på biltemas system eftersom det är godkänt och skulle kosta totalt 6000kr för mitt 10kvm badrum. Det är ju oslagbart tycker jag.
Tror http://www.sigro.se/sv/start/start.php ligger i samma prisnivå, kanske lite billigare och då får man ett erkänt fabrikat (LIP).
 
...och vad är det för fel med Litokol, som levererar tätskickt till Biltema?

Litokol - Den professionella byggarens val
Litokol är en av världens ledande tillverkare av bland annat spackel, fäst- och fogmassor, tätmembran och primer. Litokols uppgift är att förse den professionella byggmarknaden med funktionella och exakta lösningar, i form av god och snabb kundvård, teknisk support, säkra leveranser och högkvalitativa produkter.

Med noggrant utvalda råmaterial, en effektiv forskning och utvecklingsavdelning, säkerställer Litokol, högteknologiska produkter som överensstämmer med europeisk standard. Litokol är ISO 9001-2000-certifierat. Litokol har också ett godkänt våtrumssystem enligt den Svenska BBV:s och Finska VTT:s krav.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Man ska nog inte blanda ihop Biltema med t.ex.Rusta. Biltema har jäkligt bra kvalité på verktyg, oljor och rörmokeridelar. Tror nog att de verkligen ser till att ha bra prylar när det gäller fuktspärr också.
Är inte ett dugg orolig.

Jag får maila dem och se exakt vad som gäller för deras montering.
 
thomas33: det är väl det hela tråden handlar om... bristfällig monteringsanvisning, om det sen beror på litokol eller Biltema låter jag vara osagt
 
Kollade byggmax anvisning. Framgår inte i den heller om det ska vara överlapp vid mötet golv-vägg heller.
Att anvisningen är luddig och inte stämmer överens med det supporten svarar i mailet beror kanske på ett jäkla velandes och småändrande i regler och riktlinjer?

Ingen som monterat biltemas folie som vet vad som gäller för oktober 2013?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.