K Kane skrev:
Det kommer inte gälla TS, förmodligen tidigast vid 65
Vilket då innebär att pensionärsskatt blir först vid 67 alt. 68 år.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Anledningen till att jag postar på denna hemsidan är att det borde finnas många pensionärer här med tanke på hur aktiva vissa av deltagarna är! En del verkar ha näst intill oändligt med tid till förfogande och med detta sagt, även ha bra koll på pension!

Man får ta ut pension när man är 55 år men med olika avtal kan det variera. Det är kanske det du tänker på!? Jag är 51 år idag och ska jag vänta tills jag är 65, dvs i 14 år, kommer där att finnas otroligt mycket pengar... Det skulle stressa mig åt andra hållet, hur blir man av med allt!?

Jag ska posta i sommar och sen i december eller nästa januari, så man får lite perspektiv på allt. De exempel jag har hittat förutsätter en utveckling av 4%... det är ju helt galet lågt och inte alls så för mig!

Det är inte så bra att posta siffror som ovan, för det betyder ingenting. Men tillsammans i framtiden får man perspektivet. PPM, framgår inte i grafen ovan, den delen man kan sköta om själv. Den delen har hittills i år ökat med 61.000 i år... Jag bifogar bild nedan.

[bild]

Man ska vara tydlig med att dessa saker flyttar på sig upp och ner och att jag satte in dessa i en orolig tid, kriget i Ukraina började den 20 februari 2022. Jag visste att ett krig kunde vara på gång, men som jag skrev ovan, det finns alltid en vinnare i varje kris och svenska finansiella kriser brukar hålla i sig i några månader, sen vänder det!

Jag måste vara 54 år för att kunna titta i Uttagsplaneraren. Det står på hemsidan men kanske inte för de som är över 54 år... fullt rimligt!
Jag får en känsla av att du överskattar ditt pensionskapital. Och när du väljer att gå i pension avslutas alla inbetalningar.
 
  • Gilla
perror och 6 till
  • Laddar…
B
Sen får man beakta skatten. Hamnar du över gränsen för statlig skatt är det sannolikt bättre att ta ut pensionen långsamt över tid, och försöka hamna under gränsen.

Att ta ut pensionen, skatta och sedan placera dem själv känns skakigt. Det är ganska låga avgifter inom pensionssystemet.

2.5.mnkr när man är över 50år är inte väldigt mycket. Är det runt genomsnittet? I genomsnitt ska man väl leva runt 20-22år vill jag minnas efter man gått i pension, slår man ut det beloppet så blir det inte så mycket efter skatt i pension.

Gällande tillväxt så kan man nog räkna med ett par % per år, runt 100kkr per år med ditt kapital eller liknande är att betrakta som bra. Börsen går ju både upp och ner, +8% ena året och -4% andra året. Men kostnaderna ska ju betalas, så jag skulle inte vilja gå i pension tidigt och helt förlita mig på att en god avkastning för att kunna leva bra.
 
  • Gilla
perror och 5 till
  • Laddar…
Du är väl med på att du tar ut detta som inkomst som ska förvärvsbeskattas? Får känslan av att du ser detta som fritt kapital, skattat och klart. Sedan ska man vara ödmjuk inför att aktiemarknaden både ger och tar. Pensionskapitalet bör man nog inte ta alltför stora risker med om man är 5-7 år från tänkt pension.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
TS drömmer att han är en börshaj och har endast pensionspengarna att jobba med och vill nu leva på dem.

Som många skriver är det bara Tjänstepension som man kan ta ut vid 55 (TS tror man kan ta allt)

Nu är jag 14år yngre än TS och har liknade som han när jag kollar minpension.se kollar man simuleringen så är det ingen lyx som väntar en…. Vikten att spara privat syns verkligen.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Oj! Det var många svar!
* Rika tillsammans räknar med 4%!
* Nej, jag är ingen börshaj, men har intresse av placeringar hela livet!
* Klart att inbetalningarna slutar... när man får pension. Svårt att veta vad som är insättning och vad som är avkastning / utdelning. Det är sant!
* Men... Så himla mycket insättningar är det inte! Jag tjänar inte så mycket idag!
* Klart att skatten tillkommer!

* * * * *
Intressant tråd! Jag visar mina siffror och alla skriver att jag gör fel eller tänker fel!
Varför visar ingen annan sina siffror, i ett längre perspektiv, och hur ni tänker? Alla val är lika viktiga! Även de man inte gör!

Jag ska posta lite fler bilder denna veckan.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Du ska gå i pension för att du har ett litet litet kapital i Swedbank Robur Technology som råkat gå bra?

Den fonden har jag också liksom många andra.
Du har en miljon placerbar. Börsen gjorde +15% ifjol.

Du får se till att ha en bred och bra portfölj med seriös förväntad avkastning.

Kommer själv gå i pension snabbast möjliga. Ta ut på kortast tid och lägga i egen placering.

Men vi har helt olika förväntningar.

Kan det vara ett uns tur inräknat eller brukar du bräda börsen mångfalt år efter år efter år och aldrig göra en dålig placering?

Då kan du väl bli professionell fondförvaltare med miljonlön något år och jobba hemifrån?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Du borde kunnat placerat och jobba ännu bättre? Är själv inte ens 40 och skulle inte vilja byta portfölj med dig.
 
Känner igen tankegångarna 😂. Jag kunde vid 57 års ålder sluta jobba med möjlighet plocka ut en summa motsvarande husbygge utan lån eller livslång högre pension. Hur länge kommer jag leva? När "vinner" jag på det?

Nu blev det så att jag ändå lyckades åldersmässigt passera brytpunkten, jag hann dessutom bygga nytt med lån (idag skulle det inte gå så som bankerna resonerar) och med något så när hyfsad ekonomi. (Jag har aldrig varit höginkomsttagare.)

Det enda man faktiskt kan spekulera i är hur gammal man kommer att bli.

Man ska ändå tänka på att om man klarar av att hålla sig frisk länge har man behov av god ekonomi även i hög ålder. Det är således en större risk att gå tidigt i pension. Har man möjlighet jobba fram till stipulerad pensionsålder blir detta på sikt mest ekonomiskt. Tidigare tycktes man resonera som om de ekonomiska behoven försvinner - det är inte sant. Numera vill man leva som en 50-åring fram till slutet!
 
  • Gilla
Mrnisk och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Du borde kunnat placerat och jobba ännu bättre? Är själv inte ens 40 och skulle inte vilja byta portfölj med dig.
Vilket otrevligt inlägg. Försök besvara TS frågor istället.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Har du kollat din tjänstepension gällande efterlevnadsskydd om du behöver det?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det går ju räkna lite snabbt, 2.5 miljoner, 10% avkastning varje år, 2% inflation, 20000:- att leva på per månad efter skatt. Då räcker bara pengarna 10 år ca, sen är det slut.

Ska pensionen precis räcka behöver man runt 4 miljoner sparat innan man börjar ta ut givet de förutsättningarna (dvs inte speciellt mycket att leva på och god genomsnittlig avkastning).

Jag hade inte velat gå i pension innan jag hade 6-7 miljoner ivarjefall.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har du kollat din tjänstepension gällande efterlevnadsskydd om du behöver det?
Lite OT men jag tog faktiskt bort efterlevandeskyddet som ensamstående med två små barn. Satsade på den tiden istället på en kapitalförsäkring som skydd för de små. Det är jag glad för idag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A AndBygg skrev:
Vilket otrevligt inlägg. Försök besvara TS frågor istället.
Det gjorde jag i inlägget innan och på ett lite snällare sätt försökte ta ner honom på jorden.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
A AndBygg skrev:
Vilket otrevligt inlägg. Försök besvara TS frågor istället.
Det är ju det flera här försöker, men först får man ta ner han på jorden innan han sprängs i stratosfären.
 
  • Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.