Fick just besked på att mitt hus kan vara äldre än jag trodde. Fastigheten har registrerade ägare ända från 1870-talet . (De uppgifter som jag på egen hand hade hittat tydde på sekelskifte ungefär).

Hur fick jag veta detta? Genom att skriva till Landsarkivet för denna landsända och få utdrag ur inskrivningshandlingarna gällande min fastighet. Snyggt och prydligt levererade fotokopior samt hänvisningar till relevanta partier, allt till en mycket rimlig kostnad. Nu har jag namn på alla som ägt fastigheten och när ägarbytena har skett.

Detta får mig att tänka på att det kanske vore relevant att skapa en klistrad tråd med tips och länkar om hur man forskar i sitt hus historia?
 
1937 resp 1819. Uthuse okänt. Om någon vet hur man forskar i en bys (tre gårdar början 1700-talet) så tar jag gärna tips på det!
 
Hej
Vort torp er från 1691 og flyttet til nuvärende plads d. 30 Okt. 1818. Sende de dato er alle ejere og beboere nøje kendt ialt 4 generationer af samme familie. Sidste beboer før det blev til sommerstuga boede der fra 1897 til 1971.
Det er spændende at have husets historie i detaljer
MVH
Jens
 
hmm.....1 år.....har varken själ eller anor ännu....men det kommer. Stil = skokartong med snett lock(y)
 
Nu är visserligen vårt hus "bara" från 1932 :p, men vi har en enorm fördel i och med att det ligger i min sambos mormors hemby. Det är det näst nyaste huset i byn, de övriga är från 1800-talet och kanske äldre än så.

Det är hennes pappa som byggt det med hjälp av släktingar, och Mormor har berättat väldigt mycket om huset för oss. Efter några år bytte Mormors familj hus med hennes faster som bodde där tills hennes dotter tog över huset. Efter dotterns död bodde hennes man kvar i huset tills vi köpte det 2011.

Tack vare Mormor vet vi också när större saker hände med huset, och vi har också hittat massor av dokument som de tidigare ägarna sparat. Vi vet att badrummet sattes in 1967, och att man moderniserade huset med treglasfönster, tilläggsisolerade och bytte fasad under 80-talet. Man har också byggt en altan som sträcker sig längs husets ena långsida, vilket är väldigt härligt på sommaren när man kan sitta ute, titta på ån och lyssna på fågelkvitter medan man äter frukost :)

Under 70/80-talet moderniserade man också ett av sovrummen på övervåningen, bytte ut gamla strömbrytare mot nya i plast och gömde de utanpåliggande elledningarna bakom väggskivor. En horribel medaljongtapet, ett gräsligt träfärgat furutak och moderna lister/foder har helt förstört den gamla känslan i rummet. Våra planer för det rummet är att riva bort det "nya" taket så vi får fram det gamla pärlspontstaket, byta ut lister och foder mot sådana som har gammal profil, vi har hittat ett färdigt som är nästan identiskt med de som finns i övriga rum. Vi ska också ta fram det gamla trägolvet och göra i ordning det, väggarna är inte bestämt vad det ska bli av.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.