Hehe, Dr Jerkyl. Då hänger jag med! Givetvis hade du fint invändigt foder i kavajen som gav fin accent när du kavlade upp kavajärmarna. Min finaste kostym var nästan engelskt röd eller vinröd och kritstrecksrandig. Men initialt på 80-talet var det mer Salomonryggsäck som gällde för mig när jag skulle till skolan i mina korta jeans som delvis doldes av de överdragna tubsockorna samt collegetröja. Tyvärr finns det inga gränser för människan, allt skall testas, oavsett om det innebär mänsklig förföljelse eller bara udda smak...
 
Jag såg hur illa jag stavat i mitt inlägg #13. Sorry för det...
 
Svartklädd på 80-talet.....:cool:
 
Med synthtofs eller nitar? ;)
 
Ängsligt design/reklambyrå svart......... :p ...är fortfarande mest svart............ ;)
 
A
Dr_Jerkyll skrev:
Vad skönt att det finns folk med fler kvadratmeter att byggnadsvårda än mig! :)
man har ju inga fritidsproblem i alla fall om man säger så.

:D

Alltid något hus som måste fixas till.
 
Ja nog blir det att leva med sina hus. Kul att ha så många hus med ett sådant tidsspann! Bor du enligt ett schema i dem? ;) Är dom samlade på ett ställe?
 
Inom ämnet :)
Hus med stolpar och bjälkar från ca 1840, sen uppfört på denna plats ca 1900 nåt.
Inte speciellt mycket kvar av den gamla stilen, eller jo, lutande knutar och tak av eternit och inte en rät vinkel. Synliga handbilade stolpar/bjälkar och där syns det att det varit något annat tidigare.
Lertegel i korsvirke och sen stående tråfasad över detta.

Verkstaden som varit en gammal tvättstuga/brygghus har spåntak och sen plåt över det och från samma tid.

/Kent
 
Vicket sladder! ;) Torpet är omnämt som byggt stax innan 1754. Bytte namn vid förra sekelskiftet, och övervåningen är tillkommen då också. Härden är gammal, byggd för öppen eld med senare anpassning till vedspis, men inte lika gammal som de finaste härdarna i granntorpen som är av 16-1700-talsursprung. Kökstaket var spikat med klippspik ochen del andra fynd gör att vår gissning är att detta hus är från 1800-talets mitt. De övriga torpen omkring, det är många, har alla samma utseende. Utanpåliggande kallfarstu och ingång direkt i köket. Stor eldstad med avsvalningsyta i bakväggen och kammare till vänster. Kallvind med åtkomst utifrån.
Vårt har två lika stora rum och invändig farstu och är alltså något större. Murstocken och härden i mitten. Trappa i farstun som leder till tidigare kallvind och liten kammare med eldstad. Kammaren har egna timmerväggar, byggt som ett rum i rummet. På det timmret har vi hittat datering från 1897. Vi gissar att detta hus kan ha blivit brandskadat eller liknande tidigare, vi kände faktiskt en rätt tydlig lukt av rök när vi renovade köket.
Det finns 1700-talsfoder på övervåningen ut mot kallvinden. Inne i kammaren på ovanvåningen är de mer tidstypiska med dateringen på timmret.
Vi gissar att vi kan få veta vad som hänt det här huset i herrgårdens rullor, vi har bara inte hunnit... :)

Sara- jeansklädd medelst collegetröja i bjärta färger 1985.
 
Redigerat:
A
gafsan skrev:
Ja nog blir det att leva med sina hus. Kul att ha så många hus med ett sådant tidsspann! Bor du enligt ett schema i dem? ;) Är dom samlade på ett ställe?
De är lite spridda längs Västkusten

:)

Ett för semester och ett för jakt osv..
 
Jag blir imponerad av hur gamla hus vissa av er har! Kanske skiljer det mellan olika landsändar? Tittar jag på kartor över mitt område på den skånska slätten så har hela landskapet gjorts om ungefär vart hundrade år bl.a. genom de olika skiftesreformerna. Byarna har lösts upp, våtmarker har torrlagts, vattendrag rätats ut eller dikats in, vägar har flyttats, stationssamhällen har uppstått. Det är bara kyrkorna och de något större godsen som man återfinner på de gamla kartorna. Det är svårt att tänka sig att det skulle kunna finnas torp eller ens bondgårdar som är äldre än mitten på 1800-talet.
 
Vårat stora hus är det äldsta i byn och kvar på gamla bytomten, de andra blev flyttade eller ombyggda vid laga skifte 1865. Då sprängdes byn som tills dess varit en dubbel radby och det blev en utspridd radby utmed älven, 12 gårdar utmed 4 km. Vid kyrkan är nästa by fortfarande samlad, men där finns ju såväl en kungsgård (1200-tal), som skola, butik, hotell och värdshus . Dessutom är vår byväg "brun med kringla". Så våran närmaste omgivning är inte så splittrad av skiften mm och numera med länsstyrelsens argusöga vilande över oss :) Älven som pulsåder och Stora kopparberget som motor har nog bidragit till att bygden har varit ganska konserverad.
 
Är rätt så nyinflyttad så har inte hunnit skaffa mig så jättegod insikt varken i papper eller huset själv än. Men huset torde vara uppfört 1850- eller 60-tal. Det mesta av det som är välbevarat visar tydliga spår av att vara handgjort men de tidigaste pappren på att det blir ett skattetorp är från 1868, gissningsvis var det bara formellt för något som existerat ett tag dessförinnan. Både förra ägaren och notisen i svenska gods och gårdar säger 1850-tal.

Stället är rätt speciellt ur många aspekter. Först storleken, hur många torp är i 1 och 3/4 våning med 85kvm i varje plan? Räknar man dessutom med köksingången placerad mellan manngårdbyggnaden och ladugården tillkommer ca 20kvm till. Ladugården är i sin tur ca 150kvm och sitter som sagt ihop med huset i 90 graders vinkel. Rätt så maffigt för att vara ett torp som sagt :)

Nedervåningen är byggd i en slags modifierad sexdelad plan där köket tagit platsen för två av rummen. Övervåningen är däremot i grunden byggd i parstugeplan men modifierad med två extra "kammare" avdelad med brädväggar från sina stugor, fast ändå med separat ingång från övre farstun...

Som det är idag är farstun, "salen" och övervåningen tämligen i orginalskick, med undantag för ett nästan komplett fönsterbyte nån gång kring 60 eller 70-tal. Köket har karraktär av 50- eller 60-tal men moderniserat lite efterhand. Nedre sovrummet är en 70-talsmardröm medan vardagsrummet är skapligt smakfullt renoverat nån gång 80- eller 90-tal. En mycket missprydande balkong och en nästan lika missprydande altan byggdes till 1978. Alla rum på nedervången har kakelugn utom köket som har en emaljerad bolinderspis. Endast kammaren har eldstad på övervåningen, en gammal kamin.

Fönstren (finns ett kvar) som fanns innan fönsterbytet var sex-delade vilket kan tyda på ganska hög ålder men jag har uppmärksamat att i trakten finns det rätt många hus med sådana fönster och det verkar helt enkelt varit ett lokalt mode som gjort att den indelningen dröjt sig kvar .

Ja, lite osammanhängande om mitt hus :
 
Hej byggahus-medlemmar!

Vi (jag och min snickar-sambo) köpte Huset (för oss är det Huset med stort H) i höstas. Det är gammalt, men hur gammalt vet vi inte riktigt. Åtminstone tidigt 1800-tal, men kanske äldre ändå. Eftersom det aldrig varit en jordbruksfastighet verkar det dessutom vara svårare att hitta historik. Det vi vet är att det någon gång blivit flyttat, det har under en period rymt en lanthandel och senare bostad för bysmeden (den förfallna smedjan finns kvar).

Någon gång runt 1960 gjordes en renovering med treetex-isolering, el drogs in, en ny emaljerad vedspis med termometer till ugnen, den gamla bakugnen murades in, några fönster byttes ut och ett par rum fick nya tapeter. Kanske var det samtidigt som den ganska fula och numera fallfärdiga glasverandan byggdes på.

Åren som lanthandel gav ett par roliga detaljer: det största skafferi jag nånsin sett, och en källare som är utgrävd endast under köket och nås via en lucka i golvet.

-94 fick huset nya ägare med renoveringsplaner. Kök och ett par rum fick nya tapeter igen, murningen över bakugnen målades med vit lackfärg(?) och golven i två rum revs upp. Sedan bidde det inget mer... Istället byggdes det en liten gäststuga på 38 kvm (bra, där bör vi nu och slipper därmed bo mitt i kommande renovering) och ett gigantiskt garage på över 100 kvm (bra tyckte sambon som nu konverterat det till en komplett snickarverkstad med sågar och hyvlar och främst och allt vad det är).

Vi har inte gjort särskilt mycket än mer än planerat. Det kommer att bli nån sorts semi-byggnadsvårds-projekt som det känns just nu.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Det är inte jag som stavar så illa så det blir obegripligt. Att skriva på en smartphone ger ofta lite oväntade effekter... Vi bor alltså i gäststugan och garaget inrymmer bl a en fräs.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.