Troberg skrev:
Det blir jag av vanliga telefoner också. Det beror på att man håller något mot örat, vilket gör att det blir instängt och varmt. En träkloss ger antagligen samma effekt, fast då tittar folk konstigt på en.
Nu skall du inte vara sån, den avger en del värme också. :)
 
Som sagt, har man en laptop i knät flera timmar om dagen ska man kanske fundera mer över de fält som datorn alstrar, snarare än radiotrafiken till routern.

Men det är klart, själva ordet strålning har ju en negativ klang. Sedan blandas det rätt friskt med begreppen i tråden, men det är ju en annan femma.
 
Fiero skrev:
En annan som sitter med sin Macbook över "heligheten" minst 3h om dagen i knät blir ju lite fundersam hur det ligger till där nere egentligen med tanke på den WIFI som strålar där.
Jag kör helst utan head-set, det verkar ju dumt att ha öronproppar kring övre hjärnan, och telefonen i byxfickan vid nedre hjärnan (gäller pojkar).
 
För att vara lite seriös, om man vill minska de elekotromagnetiska fälten (gemenligen benämnd "strålning"), skall man då mäta de oliak källorna i Watt oavsett våglängd och gå på de som bidrar mest, eller skall man dela upp i olika spektra och minska vissa områden endast?

Åtgärden blir säkert annorlunda vilket man väljer.
 
Det var sanslöst vilket blandande av äpplen och päron !

Elektromagnetisk strålning som kommer från en klockradio eller elnätsrelaterade saker kontra en radiosändare är helt olika saker. Att fysikens lagar, vilka kroppen påverkas av, ger olika egenskaper beroende på frekvens är ingen hemlighet. Att påstå att strålningen från en klockradio är farligare än en mobiltelefon är ungefär lika intetsägande som att påstå att det är lika farligt att dricka kranvatten som att cykla. Nonsens - det är två helt skilda mätmetoder och egenskaper på de elektromagnetiska fälten. Tänk också på att det rent allmänt är farligt att leva, eftersom man kan dö.

De korthållsradioprylar som diskuteras sänder i allmänhet med extremt låg uteffekt. Denna avtar också kvadratiskt med avståndet.

Den som tycker sig känna av något i en viss omgivning kan ju börja utesluta andra saker. Har en bekant som är skyddsingenjör, som hade ett fall med en kvinna som hade blivit känslig för datorns strålning. Varje gång hon satte sig vid den började ansiktet blossa upp efter ett tag, näsan rinna och ögonen bli irriterade. Det visade sig dock att kvinnan var allergisk mot en av krukväxterna i fönstret alldeles intill datorn. Största svårigheten var dock inte att hitta orsaken, utan att få kvinnan och hennes kollegor att acceptera den. Hon var så inkörd på att det var datorns strålning, och att den var farlig.

Vad som händer i en människokropp som utsätts för kraftig elektromagnetisk strålning är att vävnaderna värms upp. Men detta är starkt frekvensberoende - det finns en anledning till att mikrovågsugnar ligger på ett par GHz. Därför haltar jämförelsen med klockradion. Lågfrekventa fält har möjligen också påverkan på kroppen, men på ett helt annat sätt.
Olika delar av kroppen är också olika känsliga för uppvärmning. Gränsvärdena är dock satta för att ligga lååååångt under det som gäller de känsligaste delarna. I alla fall enligt vad man vet idag. Sedan är det ju ett faktum att uppvärmning i många andra fall eftersträvas, ofta som en del i en medicinsk behandling. Få ihop det, den som kan....

Men den som känner sig varm efter att ha talat i en mobil kan ju som sagt prova att trycka en plastbit utan elektronik mot örat en stund. Gärna prata upphetsat samtidigt (lämpligen i enrum utan publik ;-). Det brukar bli ungefär samma värmande effekt även utan radio.
 
Redigerat:
Ytterligare en orsak till att det blir varmt när man håller mobilen intill huvudet (förutom eventuella radio-/mikrovågor eller att hålla en plastbit mot örat...) är att batteriet och elektroniken i mobilen blir varma pga förlusteffekter. Telefoner med stora displayer och snabba processorer har oftast högre strömförbrukning och blir därmed varmare än enklare telefoner. Denna uppvärmning har inget med radiovågorna att göra.
 
Nu skall man ju tydligen passa sig för lågenergilampor också :)
 
Jag köpte ny mobil förra i fredags, en Sony Ericsson x10 med trådlöst bluetooth headset, vet inte om jag jag borde uppsöka psyket, men jag tycker mig känna av någon slags strålning. Blir en lite konstig känsla, å andra sidan kanske jag bara inbillar mig efter denna tråd...

I familjen kallar dom mig för superhjälten, då jag även hör ljudet en tv apparat tex avger, medan de andra i min omgivning knappt hör programmens volym.
 
Sony Ericsson X10 verkar ha ett högt SAR-värde på 1,4 (1,6 är max i USA). Vad hade du för mobil förut?
 
Per Eskilsson skrev:
Sony Ericsson X10 verkar ha ett högt SAR-värde på 1,4 (1,6 är max i USA). Vad hade du för mobil förut?
En Nokia 6220 Classic. Tänkte inte på SAR-värdet vid köpet, nu känner man sig lite orolig, bör jag vara det?
 
LAINE skrev:
Jag köpte ny mobil förra i fredags, en Sony Ericsson x10 med trådlöst bluetooth headset, vet inte om jag jag borde uppsöka psyket, men jag tycker mig känna av någon slags strålning. Blir en lite konstig känsla, å andra sidan kanske jag bara inbillar mig efter denna tråd...

I familjen kallar dom mig för superhjälten, då jag även hör ljudet en tv apparat tex avger, medan de andra i min omgivning knappt hör programmens volym.
Har inte med trådens strålning att göra, men det du kan höra från en TV är att vissa har en fläkt inbyggd, om vi nu pratar "platt-TV".
 
Nu är det ju flera i denna tråd som tycker sig kunna detektera strålning från mobiltelefoner. Varför inte göra ett litet blindtest?

Be någon slumpvis stänga av och på "flightmode" på telefonerna och avgör sedan om telefonens radiodel är på eller inte. Upprepa 20-30 gånger (helst många fler) och notera resultatet.
 
Mikael_L
Roligt nog drömde jag just inatt att Marlene verkligen 100% säkert märkte när jag slog på min telefon, för hon visste inte ens om att jag gjorde det ...

Intressant dröm som visar att jag är alltför sjukt mycket här på forumet, såpass att t.o.m tar med mig trådarna i sömnen :O. Jag har aldrig träffat Marlene irl, t.ex.
 
Nu är det ju flera i denna tråd som tycker sig kunna detektera strålning från mobiltelefoner. Varför inte göra ett litet blindtest?

Be någon slumpvis stänga av och på "flightmode" på telefonerna och avgör sedan om telefonens radiodel är på eller inte. Upprepa 20-30 gånger (helst många fler) och notera resultatet.
Och, för att göra det riktigt vetenskapligt, tala om för dem om den är på eller inte, men ljug ibland (fast tala inte om att du ljuger ibland).
 
Troberg skrev:
Och, för att göra det riktigt vetenskapligt, tala om för dem om den är på eller inte, men ljug ibland (fast tala inte om att du ljuger ibland).
Nu ser jag helst ett test där försökskaninen inte påverkas av utomstående alls. Förutom av telefonen då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.