Fairlane
A Andy78 skrev:
Ett alternativ kanske vore, krav på lånelöfte då dom flesta lånar pengar.
Känns lite surt att buda mog något som trissar upp priset på något dom inte kan köpa.
Många mäklare frågar efter lånelöfte men det är ju inget problem att säga att man har det utan att det är korrekt. Att mäklaren dessutom ska få se mitt lånelöfte är ingen idé jag som köpare gillar, dvs att mäklaren ska få se exakt hur mycket jag kan köpa för.

Sen är ju lånelöftet ingen garanti för att jag får låna i slutändan ändå.

Många vill styra upp mer hur köparen ska vara tvungen att hantera affären, få verkar vara beredda att ställa samma krav på säljaren.

"Om man lagt ett bud och inte står för det så får man böta 50'" som exempel. Som säljare kanske man då ska kräva att säljaren måste deklarera vilket lägsta belopp de släpper fastigheten/bostadsrätten för. Säljer de sen inte till detta belopp så ska de böta 20' till alla som visat intresse... Misstänker att det inte lockar.
Rimligt är också att kräva att säljaren måste sälja till högsta bud eller också böta till den som la högsta budet.

Jag gillar inte ovanstående lösningar utan tycker att systemet vi har nu är rätt ok, inte perfekt, men ok. Jag tror inte det finns något perfekt sätt.
 
  • Gilla
Sil-c och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Många mäklare frågar efter lånelöfte men det är ju inget problem att säga att man har det utan att det är korrekt. Att mäklaren dessutom ska få se mitt lånelöfte är ingen idé jag som köpare gillar, dvs att mäklaren ska få se exakt hur mycket jag kan köpa för.

Sen är ju lånelöftet ingen garanti för att jag får låna i slutändan ändå.

Många vill styra upp mer hur köparen ska vara tvungen att hantera affären, få verkar vara beredda att ställa samma krav på säljaren.

"Om man lagt ett bud och inte står för det så får man böta 50'" som exempel. Som säljare kanske man då ska kräva att säljaren måste deklarera vilket lägsta belopp de släpper fastigheten/bostadsrätten för. Säljer de sen inte till detta belopp så ska de böta 20' till alla som visat intresse... Misstänker att det inte lockar.
Rimligt är också att kräva att säljaren måste sälja till högsta bud eller också böta till den som la högsta budet.

Jag gillar inte ovanstående lösningar utan tycker att systemet vi har nu är rätt ok, inte perfekt, men ok. Jag tror inte det finns något perfekt sätt.
Ja det låter ju som en bra ide.
Men Betrf pris.

Vad fyller utsatt pris för funktion om säljaren måste deklarera lägsta pris som dom är villiga att sälja för?
 
@
Skulle vara komplicerat med bindande bud också då köpare ofta deltar i mer än en budgivning åt gången...
 
Köpare har väl sina skäl att hoppa av, tex att de innan kontraktskrivning upptäcker otrevliga saker som inte säljaren informerat om. Då är det säljarna som trissat upp budgivningen. Hemskt för en köpare att få böter eller vara bunden till något sådant. Det är nog större problem att köpare lockas och luras att betala dyrt för något och upptäcka att dom inte köpt det ifall de fått hela sanningen. Finns nog säljare som inte informerar om störande grannar eller andra otrevliga saker med bostaden som kunde ha gjort att budgivningen inte ens blivit av.
 
Redigerat:
A Andy78 skrev:
Ett alternativ kanske vore, krav på lånelöfte då dom flesta lånar pengar.
Känns lite surt att buda mog något som trissar upp priset på något dom inte kan köpa.
Om du tycker att marknaden idag är sjuk så ska du se att om man måste visa mäklaren vad du får låna vad sjukt är.
Tro inte mäklaren kommer vara tyst om vad köparna har för gräns till säljaren.

Berätta aldrig nånsin vad du har för pengar i någon endaste affär, vare sig det gäller en billig moped eller en villa.
 
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om du tycker att marknaden idag är sjuk så ska du se att om man måste visa mäklaren vad du får låna vad sjukt är.
Tro inte mäklaren kommer vara tyst om vad köparna har för gräns till säljaren.

Berätta aldrig nånsin vad du har för pengar i någon endaste affär, vare sig det gäller en billig moped eller en villa.
Det behöver inte vara att mna ska visa ett maxbelopp utan mer garantera att man har finansiering.
 
A Andy78 skrev:
Det behöver inte vara att mna ska visa ett maxbelopp utan mer garantera att man har finansiering.
Kanske då passa på att även införa försäkran från säljarna att de berättar allt obekvämt innan budgivning.
 
A Andy78 skrev:
Det behöver inte vara att mna ska visa ett maxbelopp utan mer garantera att man har finansiering.
Möjligt. Men att berätta ens om sin ekonomi gör bara att du blir blåst och överkörd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Heij83
@ @ndreas skrev:
Skulle vara komplicerat med bindande bud också då köpare ofta deltar i mer än en budgivning åt gången...
Ett jäkla sätt det där.

Det betyder att man är med och trissar upp priset på en bostad som man inte köper.
Jag har aldrig budat på flera objekt samtidigt.
 
R Rkarlsson skrev:
Möjligt. Men att berätta ens om sin ekonomi gör bara att du blir blåst och överkörd.
Hur menar du?
Att jag berättar om en ekonomi och på vilket sätt skulle jag bli blåst och överkörd?
 
A Andy78 skrev:
Hur menar du?
Att jag berättar om en ekonomi och på vilket sätt skulle jag bli blåst och överkörd?
Om säljaren får veta att du har minsann råd med 300 tusen till så kan säljaren ju bara neka tills du ger dig om du vill ha objektet.
Har hänt en del ggr här och husen blir såklart inte sålda om inte köparen verkligen skjuter till pengar som de inte kanske hade behövt.

Sen är mäklare bara som bilhandlare, de vill ha alla dina pengar =)
 
R Rkarlsson skrev:
Om säljaren får veta att du har minsann råd med 300 tusen till så kan säljaren ju bara neka tills du ger dig om du vill ha objektet.
Har hänt en del ggr här och husen blir såklart inte sålda om inte köparen verkligen skjuter till pengar som de inte kanske hade behövt.

Sen är mäklare bara som bilhandlare, de vill ha alla dina pengar =)

Hur ska dom veta att jag har råd med 300 000kr mer om jag ime exponerar några summor?
 
A Andy78 skrev:
Hur ska dom veta att jag har råd med 300 000kr mer om jag ime exponerar några summor?
Nu snurrar du ju till det. De vet ju att du har råd med 300 000 till om du berättar om din ekonomi för mäklaren. Men sen har du inte det.
Läs om dina svar.
Skärmdump av ett foruminlägg av användaren Andy78 med frågan om ekonomibedrägeri.
 
Varför ska ens lånelöfte vara ett ”krav”? Mäklaren ska väl skita i hur jag väljer att finansiera köpet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nu snurrar du ju till det. De vet ju att du har råd med 300 000 till om du berättar om din ekonomi för mäklaren. Men sen har du inte det.
Läs om dina svar.
[bild]
På vilket sätt snurrar jag till det?
Men för att svara på din fråga.
Ja jag läste mitt svar men ser inte att jag exponerat några summor?
Jag tror inte du förstod vad jag menade med garantera ens finansiering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.