Hej
Söker hjälp och kompetens här på forumet.
Husägare sen ett år tillbaka med strul på vägen vid vedeldning och uppvärmning av tekniktank och acktankar.

Började med att pannan gick i kok vid eldning flertalet gånger förra säsongen, bytte då cirkulationspump i laddomat 21:an enl rekommendation från Thermoventiler, problemet kvarstod och panntemperaturen låg ofta på gränsen till kok och att slå av runt 96˚ vid eldning.
Fick tips om att byta termostat då den troligtvis öppnade för sent och till följd att pannan hann inte kylas tillräckligt. Har iår ny termostat i Laddomat (gissar på 72˚), eldningen funkar nu problemfritt utan kok eller för hög panntemperatur, men får ej upp acktankarna i lika hög temp som tidigare då låg de på över 80˚ i mitt o topp.


Bifogar lite bilder på anläggningen…
Schematisk ritning av en VVS-installation för värme och vatten, daterad 2019-03-16.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här är systemet uppbyggt, panna med 4tankar (tot 2500l), solfångare och luftvattenpump.
Panna Effecta lambda 35
1 tekniktank 1000l
3 acktankar a 500l
2 exp kärl a 200l

Digital display av syregaskontroll med information om luftfuktighet, temperatur och tryck; knappar för användargränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panntemp (93-95˚)vid eldning före byte av termostat 78˚

Digital display på en syrgaskontroll, visar status och temperaturinfo, metallisk yta, knappar för navigering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panntemp vid eldning efter byte av termostat 72˚

Industriell uppsättning med rör, mätare och pump för värme- eller vattensystem mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temp vid eldning efter byte, lägre temp på laddsidan

Industriella mätinstrument, förmodligen tryck eller temperaturmätare, kopplade till rörledning, bakgrund av vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temp i Tekniktank eldning (vä/botten - mitt/mitt - hö/topp)
Får upp temp drygt 80˚ i mitt o topp vid full laddning.

En hygrometer på en vit trädvägg bredvid en del av en svart penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slavtank topp, ej över 80˚
Hygrometer på vit vägg, indikerar luftfuktigheten, bredvid gul reflekterande yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slavtank mitt, ej över 60˚
En vägg med en termometer och en del av en gul jacka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slavtank botten, ej över 30˚

Isolerade rör, manometer, vita och röda element, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2x expkärl, tryck 1.5bar
Kan trycket här ha nån inverkan på att det inte går att ladda mer energi ut i systemet, för högt för lågt tryck?
Är ca 3m från expkärl till högsta radiator.

Borde det inte kunna ladda in mer energi i systemet än vad det gör idag?
Framförallt ut till acktankarna/slavtankerna, känns som det bara blir varmt i toppen.

Vad är det som styr själva skiktningen i systemet och hur mycket energi som går att lagra in?
Är det hastighet cirkulationspump, högre temp på termostat (byta till 78˚), bar tryck eller tempskillnad varmt och kallt?

Även om jag fyller upp en extra laddning med ved så stiger inte temp i acktankarna, känslan är att pannan stryper ner effekten i panna och rökgastempen och eldar en längre stund.

Hoppas ni förstår mina förklaringar och funderingar….
Eller är det bara att ”gilla läget” :)
 
Lite basic först, energin i veden försvinner inte utan den sparas i tanken eller går åt i systemet någonstans, (den kan gå ut med rökgaserna om man har en ineffektiv panna men det är väl inte troligt i det här fallet).

Så antagligen måste du bara fortsätta elda för att få upp temperaturen i tankarna. Sen kan du försöka se om det går åt mycket någonstans i systemet t.ex golvvärme i dåligt isolerade golv, kanske lite flöde genom solfångarna eller dåligt isolerade tankar mm?

Vi har en 50kw panna med 4500 liter ackvolym och är det kallt ute (hög förbrukning) och låg temp i ackarna så tar det flera ilägg innan det blir fullt i tankarna.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
N Nybyggarn skrev:
Lite basic först, energin i veden försvinner inte utan den sparas i tanken eller går åt i systemet någonstans, (den kan gå ut med rökgaserna om man har en ineffektiv panna men det är väl inte troligt i det här fallet).

Så antagligen måste du bara fortsätta elda för att få upp temperaturen i tankarna. Sen kan du försöka se om det går åt mycket någonstans i systemet t.ex golvvärme i dåligt isolerade golv, kanske lite flöde genom solfångarna eller dåligt isolerade tankar mm?

Vi har en 50kw panna med 4500 liter ackvolym och är det kallt ute (hög förbrukning) och låg temp i ackarna så tar det flera ilägg innan det blir fullt i tankarna.
Ah, stort tack för svar Nybyggarn!
Det låter som att det bara är att elda på då :)

Hur är det med skiktning i tankarna, är det nåt man kan påverka själv förutom att elda?
 
B
Skiktnikgen fixar din laddomat.

Vill du ha lite mer än 72c temp I tanken, så får man "ladda om", dvs när returtempen till laddomaten blir för hög (när bottentempen är runt 70) så kommer ju laddomaten släppa varmare vatten än 72 tillbaka till tanken.

Men verkningsgraden på pannan sjunker med stigande vattentemp, och man hamnar ju ibland nära kokning om man gör så, så det är väl främst när man lagt in lite för mycket ved i pannan som det blir så hemma hos mig, inget jag planerar för.
 
  • Gilla
Reinmanz
  • Laddar…
Det är ritat ventiler på bägge sidor slavtankarna, kolla så dem är helt öppna och ev stryp returen från tekniktanken för att styra mer till slavarna.

Vet inte om det är ok att ha ventiler på bägge sidor en tank. Det kan bli riktigt tråkigt om bägge skulle vara helt stängda.

Jag ser ingen meningen med att ha så högt tryck i systemet. Kontrollera att blåsan i tryckkärlen är hela.
 
  • Gilla
Reinmanz
  • Laddar…
Hej, vi har ett nästan exakt likadant system, även om du ser ut att ha ett snyggare pannrum, effecta lambda 35 här med, 500l tekniktank för solvärme och LVVP samt ytterligare 4x500 liter delat i två grupper. Allt parallellkopplat som hos dig. Vi behöver lägga på en par gånger om det är kallt ute, speciellt när vi laddar alla tankarna men det blir till slut genomvarmt. Skiktningen är som den är vad jag vet, den laddar uppifrån och ner när vi eldar med ved, ibland tumlar det runt när solvärmen startar för den har sina uttag mitt på tanken. Vi har ett litet life-hack - vi har monterat motorventiler nertill på alla tankarna så om det kyler ut stänger allt utom tekniktanken, det gör att det går skitsnabbt att få upp värmen på varmvattnet och ut på radiatorerna om man kommer hem till utkyld kåk. Vid 60 grader öppnar 2 tankar till för laddning. De två sista öppnar vi manuellt när vi laddar för att resa bort men även dom öppnar automatiskt om vi skulle tänka fel och lägga på för mycket så att det stiger över 90 grader. Kan det vara så att så att det gamla kopplet laddade mycket högre temp ovanför skiktet så att du upplevde att det blev varmare men i själva verket hade du varmt i toppen och ett skikt längst ner som var nästan kallt? Att du egentligen aldrig laddade hela tanken?
 
  • Gilla
Reinmanz och 1 till
  • Laddar…
Jag instämmer med föregående talare, det är egentligen inte ok att ha ventiler både före och efter, jag har också en avstängning upptill på ett ställe men har plockat bort handtaget för att ingen ska göra ett misstag.
 
  • Gilla
Reinmanz
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Skiktningen fixar din laddomat.

Vill du ha lite mer än 72c temp I tanken, så får man "ladda om", dvs när returtempen till laddomaten blir för hög (när bottentempen är runt 70) så kommer ju laddomaten släppa varmare vatten än 72 tillbaka till tanken.

Men verkningsgraden på pannan sjunker med stigande vattentemp, och man hamnar ju ibland nära kokning om man gör så, så det är väl främst när man lagt in lite för mycket ved i pannan som det blir så hemma hos mig, inget jag planerar för.
Tack BSOD för ditt svar!
 
N nils_a skrev:
Det är ritat ventiler på bägge sidor slavtankarna, kolla så dem är helt öppna och ev stryp returen från tekniktanken för att styra mer till slavarna.

Vet inte om det är ok att ha ventiler på bägge sidor en tank. Det kan bli riktigt tråkigt om bägge skulle vara helt stängda.

Jag ser ingen meningen med att ha så högt tryck i systemet. Kontrollera att blåsan i tryckkärlen är hela.
Tack nils_a!

Ventilerna är öppna, det är bara ventilen till tank3 som har varit stängd under sommaren för att ta tillvara mer på värmen från solfångare. (får kanske ta o plocka bort vredet för att minimera en olycka i framtiden)

Beträffande trycket i systemet, vilket tryck skulle du rekommendera oss att ha?
Har tömt ut lite vatten o på så sätt fått ner det lite.
 
Jag har också ett liknande system fast 2x1000L och uppföljaren till din panna.
I grund och botten är det samma panna.

panna i uthus och ett hus på 170kvm.
Jag gör ett inlägg när tankarna har sjunkit till ca 40 grader och då har jag 80 grader när pannan brunnit ut.
Sen är det ju många faktorer som påverkar, värmebehovet, isolering, storlek på hus och vart i landet man bor
En gråblå värmepump inomhus med röranslutningar på en sliten betongvägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade cisterner, rörledningar, termometrar, skräp på golvet, industriell atmosfär, eventuellt bryggeri eller kemisk anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Modern vedpanna i grått i ett rum under installation, rörutgång ansluten till väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Reinmanz
  • Laddar…
M Mseli skrev:
Hej, vi har ett nästan exakt likadant system, även om du ser ut att ha ett snyggare pannrum, effecta lambda 35 här med, 500l tekniktank för solvärme och LVVP samt ytterligare 4x500 liter delat i två grupper. Allt parallellkopplat som hos dig. Vi behöver lägga på en par gånger om det är kallt ute, speciellt när vi laddar alla tankarna men det blir till slut genomvarmt. Skiktningen är som den är vad jag vet, den laddar uppifrån och ner när vi eldar med ved, ibland tumlar det runt när solvärmen startar för den har sina uttag mitt på tanken. Vi har ett litet life-hack - vi har monterat motorventiler nertill på alla tankarna så om det kyler ut stänger allt utom tekniktanken, det gör att det går skitsnabbt att få upp värmen på varmvattnet och ut på radiatorerna om man kommer hem till utkyld kåk. Vid 60 grader öppnar 2 tankar till för laddning. De två sista öppnar vi manuellt när vi laddar för att resa bort men även dom öppnar automatiskt om vi skulle tänka fel och lägga på för mycket så att det stiger över 90 grader. Kan det vara så att så att det gamla kopplet laddade mycket högre temp ovanför skiktet så att du upplevde att det blev varmare men i själva verket hade du varmt i toppen och ett skikt längst ner som var nästan kallt? Att du egentligen aldrig laddade hela tanken?
Hej Mseli och tack för din info o svar.
Smart med motorventiler, det kanske skulle va nåt att fundera på :)

Ligger nog nåt i att det laddade med högre temp fast bara till toppen med det tidigare kopplet, tror den gamla termostaten kärvade rejält och inte öppnade fullt ut.

Får testa mig lite fram o se vad som funkar bäst.

En fråga till då vi har ungefär lika system, hur högt tryck har du i systemet och hur högt är det från expkärl till högsta radiator hos dig?
 
Enligt din ritning kan det finnas risk att du inte laddar de 3 slavtankarna jämnt.
Så din bild på slavtankens temperatur, är det en av dem eller är alla lika varma?
 
Redigerat:
  • Gilla
Reinmanz
  • Laddar…
M Mseli skrev:
Hej, vi har ett nästan exakt likadant system, även om du ser ut att ha ett snyggare pannrum, effecta lambda 35 här med, 500l tekniktank för solvärme och LVVP samt ytterligare 4x500 liter delat i två grupper. Allt parallellkopplat som hos dig. Vi behöver lägga på en par gånger om det är kallt ute, speciellt när vi laddar alla tankarna men det blir till slut genomvarmt. Skiktningen är som den är vad jag vet, den laddar uppifrån och ner när vi eldar med ved, ibland tumlar det runt när solvärmen startar för den har sina uttag mitt på tanken. Vi har ett litet life-hack - vi har monterat motorventiler nertill på alla tankarna så om det kyler ut stänger allt utom tekniktanken, det gör att det går skitsnabbt att få upp värmen på varmvattnet och ut på radiatorerna om man kommer hem till utkyld kåk. Vid 60 grader öppnar 2 tankar till för laddning. De två sista öppnar vi manuellt när vi laddar för att resa bort men även dom öppnar automatiskt om vi skulle tänka fel och lägga på för mycket så att det stiger över 90 grader. Kan det vara så att så att det gamla kopplet laddade mycket högre temp ovanför skiktet så att du upplevde att det blev varmare men i själva verket hade du varmt i toppen och ett skikt längst ner som var nästan kallt? Att du egentligen aldrig laddade hela tanken?
Hej Mseli och tack för din info o svar.
Smart med motorventiler, det kanske skulle va nåt att fundera på :)

Ligger nog nåt i att det laddade med högre temp fast bara till toppen med det tidigare kopplet, tror den gamla termostaten kärvade rejält och inte öppnade fullt ut.

Får testa mig lite fram o se vad som funkar bäst.

En fråga till då vi har ungefär lika system, hur högt tryck har du i systemet och hur högt är det från expkärl till högsta radiator hos dig?
M Mseli skrev:
Jag instämmer med föregående talare, det är egentligen inte ok att ha ventiler både före och efter, jag har också en avstängning upptill på ett ställe men har plockat bort handtaget för att ingen ska göra ett misstag.
Får bli att plocka bort handtagen o minimera risken att misstag inte görs…
 
A Alexn72 skrev:
Enligt din ritning kan det finnas risk att du inte laddar de 3 slav tankarna jämnt.
Så din bilder på slavtankens temperatur, är det en av dem eller är alla lika varma?
Tack Alexn72!
De 3 tempgivarna sitter på slavtank nr2 samt har en tempgivare i toppen på slavtank nr3 oxå som oftast visar högre temp än på nr2.

Får doktorera lite till framöver nu när jag fått mer info vad som kan kollas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.