Staffans2000
Omedelbart innan du börjar frysa.
 
  • Haha
lostinsweden
  • Laddar…
Att det tar lång tid för dig att få upp tempen på 3:an beror på att dom är paralellkopplade och vatten går lättaste vägen, det mesta flödet går igenom dom 2 första, kanske till 90 %, blev inte mycket kvar till sista då. som sägs bara gasa på med att elda. Du kan prova att när 1 och 2 är 80 - 85 C i botten så stänger du till ventilerna i botten på dom, allt laddflöde kommer då att gå till 3:an, pass på det kan gå fort så du inte lägger in för mycket ved. Troligtvis kanske du 3 st 750 eller 1000 L bakom inspikningen. det går att räkna lite på hur lång tid det tar att fylla dom, men är lite överkurs, ta tid så ser du själv hur du ska elda. Eftersom det är nytt för dig så kommer det att ta hela vintern innan du har en hun om hur det ska eldas.
 
J jonaserik skrev:
Att det tar lång tid för dig att få upp tempen på 3:an beror på att dom är paralellkopplade och vatten går lättaste vägen, det mesta flödet går igenom dom 2 första, kanske till 90 %, blev inte mycket kvar till sista då. som sägs bara gasa på med att elda. Du kan prova att när 1 och 2 är 80 - 85 C i botten så stänger du till ventilerna i botten på dom, allt laddflöde kommer då att gå till 3:an, pass på det kan gå fort så du inte lägger in för mycket ved. Troligtvis kanske du 3 st 750 eller 1000 L bakom inspikningen. det går att räkna lite på hur lång tid det tar att fylla dom, men är lite överkurs, ta tid så ser du själv hur du ska elda. Eftersom det är nytt för dig så kommer det att ta hela vintern innan du har en hun om hur det ska eldas.
tack för hjälpen,
Jag testar era tips och prövar mig fram.
Ska bli intressant att se när värmen i huset börjar avta.

jag hoppas på att undvika elda på några dagar nu.
Tack för all hjälp!
 
Krilleman
Vad har du mer än en cirkulationspump som laddar tankarna?
Laddventil?


Vid "normal" installation med laddomat vill man ju få det så parallellt som möjligt.
A-A B-B enligt bild.

Men din retur på laddröret verkar ju vara ett virrvarr om allt är sammankopplat som det ser ut...

Schematisk bild av uppkoppling för värmesystem med panna och tankar, markerade med A och B för laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5842_1.jpg

Två parallella uppvärmda rörsystem löper längs en vägg, potentiellt en del av en värmesystemsinstallation.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du mer än en cirkulationspump som laddar tankarna?
Laddventil?


Vid "normal" installation med laddomat vill man ju få det så parallellt som möjligt.
A-A B-B enligt bild.

Men din retur på laddröret verkar ju vara ett virrvarr om allt är sammankopplat som det ser ut...

[bild]

[bild]

[bild]
Är det de gamla Laddomat instruktioner som du har där Krilleman? Har du dem på fil?
Det är bra med inkopplingsförslag på 3 tankar. Jag tror de har till och med tagit bort B1 från den nyare.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du mer än en cirkulationspump som laddar tankarna?
Laddventil?


Vid "normal" installation med laddomat vill man ju få det så parallellt som möjligt.
A-A B-B enligt bild.

Men din retur på laddröret verkar ju vara ett virrvarr om allt är sammankopplat som det ser ut...

[bild]

[bild]

[bild]
Vad jag har mer som laddar tankarna har ingen aning om ärligt talat. Är det någonstans i flödet som jag kan se det?
 
Det sitter nog en sån här laddomat mellan tankar och panna, annars är det direktkopplat och då laddas inte tankarna med max temp mellan 72 -85 C beroende på vad det sitter för termostat i den,, men det fungerar det med, om än lite sämre.
 
  • Laddomat för värme system med anslutningar och instruktionstext för korrekt användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Krilleman
A Albertini skrev:
Vad jag har mer som laddar tankarna har ingen aning om ärligt talat. Är det någonstans i flödet som jag kan se det?
Den utrustningen ska således sitta på rören mellan värmepannan och tankarna.

Vad sitter där?

:thinking::thinking::thinking:
 
Staffans2000
Brassa på med mycket mer bilder, vet ja. Så klarnar säkert bilden lite.

Staffan
 
Krilleman Krilleman skrev:
Termoventiler är inte blyga med sanningen på äldre produkter glädjande nog... (y)(y)(y)

[länk]
[länk]

[bild]
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.