Två pax 230 (fukt och tidstyrning) inskaffade på Coop Bygg för 895sek per styck.

Nu ska jag bara bygga ett badrum att montera fläkten i....
 
Detta kan ju vara en lösning på mitt självdragsbryderi:
http://www.bradrag.com/

Denna skulle man kunna varvtalsreglera med en utetemperatursmojäng.


(jag sökte på gooogle på ordet rökgasfläkt - där har man ju exakt det problemet som jag besrkvit....)


Alternativet är kanske denna fläkt:
http://www.exhausto.se/www/01_pdf_a...01_vent/05_roof_fans/3000470_inf_dth_72_s.pdf

Och en termostatstyrd varvtalsregulator:
http://www.exhausto.se/www/01_pdf_a...ated_products_vent/3002375_inf_tvr50_72_s.pdf

 
Alltså min lösning som bestod av kanalfläkt o reläer o grejer. Den funkar som så att fläkten går på en grundfart som drar tillräckligt med luft för att miljön i huset ska funka, när sen tvättstugan eller badrummet får en höjd fuktighet så talar hygrostaterna om det för min egenknåpade styrning som då ökar varvtalet på fläkten för att sen när hygrostaterna återfått normalvärde gå ner i varv igen.
 
Habba skrev:
Har en över som jag kan sälja för 4000:-, Finns att hämta i Sundsvall
:surprised: Om du kan rekommendera den, varför säljer du den? ???
 
Har installerat en på nedervåningen och den fungerar bra, den jag tänkte installera uppe skall vi sälja, eftersom jag inte har lust och börja borra och kapa i väggen.
 
har tänkt lite på det här också... slängde ut oljepannan mot bergvärme för exakt ett år sen, och installerade en spisinsats i "öppna spisen" i samma veva...

har en keddy med två spjäll som man kan öppna i fronten, har satt dit fingrarna under hela förra vintern och under sommaren och helt klart kännt ett drag (låter dem stå fullt öppna dygnet runt)

så helt klart lirar självdraget fortfarande efter att oljan försvann... men svårt att säga hur mycket?

i alla rum som jag renoverat har jag satt upp nya isolerlister i fönstrena men skippat den översta... (edit, HEH... det är ju ALLA rum i huset ;D )

visst måste jag erkänna att det blir liiiiite dragit (knappt märkbart) nu då det blåst som satan häromkvällen, men känns bara "friskt"...

så vet inte hur jag ska göra, funderat på en vbx och koppla till bergvärmen, men är en kostnad som kommer senare då jag inte ser nåt akut i vår ventilation...
 
så helt klart lirar självdraget fortfarande efter att oljan försvann... men svårt att säga hur mycket?
Ja nu i november så är ju förhoppningsvis(?!) temperaturdifferensen mellan uteluften och inneluften såpass stor att termiken fixar draget.

Det LÄR bli sämre när det blir varmt utomhus igen - typ från +5 grader och uppåt så drar det mindre. Det var detta min usrprungliga frågeställning gällde; hur fixar man självdraget när inte termiken på sommaren funkar.
 

Visst är det här svårt?

Vi jobbar som fasen med att få ner värmeräkningarna genom att täta drag och isolera. Sen får vi ventilationsproblem och vill åtgärda de.

Missförstå mig rätt, jag klandrar ingen! Jag är likadan... Och grejen i det hela är väl att vi vill ha kontroll. Vi vill ha kontroll över energiförbrukningen, och kontroll över tilluften.

Bor i ett hus från 1910 med självdrag. Sommartid har vi konstant öppet fönster uppe. Brukar vara friskt. Och andra halvan eldar vi. Ventilationskanalen mynnar precis över vedspisen i sovrummet. Bra drag, speciellt när man blåser på!

De två största problemen är badrummet och gästrummet uppe. Gästrummet har ingen ventilation och är relativt nybyggt. Blev nog väl tätt faktiskt...får nog bli ett hål i väggen till sommaren.

Badrummet har en fuktstyrd PAX, men det känns ändå som om man velat ha en bättre lösning. Btw så tas tilluften dit från torpargrunden. Är det riktigt bra?
('Vinkel' i ett hörn som slutar en dm innan tak och släpper in luft)

För att återgå...finns det undersökningar som studerat flödena i en oeldad murstock sommar/vinter, eller spånar vi bara med 'sunt förnuft'?

Verkligheten och sunt förnuft skiljer sig åt ibland...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.