Jaha en sån.... Min granne har en sådan monterad på skorstenen.

Hur gör man om man har sålt skorstenen och har fyra pipor som det skall självdra ur? Det kommer ju se ut som ett flipperspel på taket.....

;)
 
MathiasS - du är inte den ende som rivit skorstenen :D

Vi lät ju givetvis alla ventilationsrör gå ihop till EN pipa - men det ser ändå rätt Krejsy ut med den där snurrande kotten.

Grannarna har ännu en sak att diskutera i området. Det är skönt att liva upp kvarteret.
 
Fasting65 skrev:
Tvåfaldig begåvning: Jag blev rätt avskräckt när jag besökte en kompis ombygge. De hade en sån fläkt, och den bullrade rätt ordentligt. Det kändes mest som en sommarstugelösning....

.
Jag har bara tittat på PAX fläktar och dom är väldigt tysta, inget irriterande brum.

http://www.pax.se/pdf/9-089541.pdf
 
Fasting65 skrev:
MathiasS - du är inte den ende som rivit skorstenen :D

Vi lät ju givetvis alla ventilationsrör gå ihop till EN pipa - men det ser ändå rätt Krejsy ut med den där snurrande kotten.

Grannarna har ännu en sak att diskutera i området. Det är skönt att liva upp kvarteret.
En pipa? Alla jag pratat med har sagt att det skall vara separata pipor upp genom taket. :-/ (inte bara för köket)
 
Fasting65 skrev:
Okej, två pipor - en för imkanal (köksfläkt alltså) samt en kanal för badrummen...


Se bl.a sida 4 i denna pdf:
[länk]
Ok, där ser jag också att Lindab visst säljer PAX-fläktar na under sitt eget namn.

Problemet med att göra som på skissen är att det finns en risk att du trycker luft bakvägen in ett annat badrum. Jag säger inte att det blir så men det är en risk. Kallrasskydd kan du inte heller använda för att förhindra detta får då blir det verkligen knas på självdraget.... Det är nog viktigt att rören ansluts till varandra på ett bra sätt, ej t-kors.

Ska man göra som på skissen vill man nog suga ut luften, men det är ju också det du är inne på.

Har du pratat med Ventilator eller någon av dom stora vent-firmorna?


 
Du har helt rätt vad gäller risken att trycka luft från ena badrummet till andra om man kombinerar detta system med paxfläktar i alla badrum. Jag försökte beskriva problematiken i ursprungsinlägget...

Jag har inte talat med något ventilationsproffs - än - förutom er proffs här på webben.

ps. Mathias och ni andra som ska köpa badrumsfläktar - skumma igenom Råd&Röns test:
http://www.radron.se/templates/test____2472.asp

 
Jag har pratat med PAX och Lindab. Alla är överens tills man titta på en lösning med en central fläkt. Hittills har ingen presterat en bra lösning för regleringen i det fallet. Jag vill ha reglering per rum och ej konstant fläktdrift.
 
Jag har också försökt hitta någon bra lösning på självdraget. Har iofs en halvtaskig badrumsfläkt på övervåningen och en bättre i Tvättstugan på nedervåningen. Detta räcker dock inte alls till (1½ - planshus). Jag har funderat på FTX (Heru) men kommit fram till att det inte funkar för mig. Jag har trots allt en pelletspanna som går året runt och är lite motor för självdraget. Så jag är inne på en takfläkt - trots det tveksamt ekonomiska i det. Här finns en sida med vad jag tycker intressanta poänger. www.srvx.com.
 
Har ni kommit någon vart med detta? ???

Har jagat lite ventilationsfirmor men det är svårt att ens hitta någon som jobbar med villaventilation.

Mao är det fortfarande pax-spåret som gäller för mig.
 
Nope, fast frågan ligger latent och maler i huvudet.

Jag har iallafall dragit ett VP-rör till ventilationshuven så jag kan sätta en eventuell fläkt senare. Kommer NÅGON på nåt matnyttigt så hojta till.



 
Ok, då kapitulerar jag inför pax-spåret. Rätt fläkt är billig på OBS just nu så det är väl bara att slå till....

 
Jag har hört mig för lite om självdrag utan olje/ved-panna, och kall skorstensstock som följd, och alla jag pratat med säger att man inte får självdrag att fungera då. :-/

Själv håller jag på och tittar på en HERU75 för mitt hus utan självdrag. ::)

/Jonas
 
Jag har hört mig för lite om självdrag utan olje/ved-panna, och kall skorstensstock som följd, och alla jag pratat med säger att man inte får självdrag att fungera då
Ja det är ju lite av vad som diskuteras i denna tråd. Någon form av förstärkt självdrag på ett plånboksmässigt acceptabel nivå. I mina ögon är Heru alternativet inte det då pratar vi 35 000:- för en byggsats om man nu klarar installera allt själv. Dessutom är det skapliga ingrepp i det "gamla huset" som krävs. Nä det är nog i stort sett Pax-metoden att välja på om man vill syresätta huset till rimlig kostnad. Det man skulle kunna tänka sig är en "lokal" värmeväxlare som mitsubishi VL100 http://www.mitsubishielectric.se/klimatprodukter/ även om den i sig inte räcker till hela huset. Den ligger på ca 4 000:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.