S smurfen72 skrev:
Den är nog inte enbart galvad den kan vara plastad invändigt också. Jag byggde ett roterande jordsåll av en likadan i somras och den var plastad invändigt och det eldade jag ur men tror knappast det blev så varmt så galven släppte den brukar sitta bra och är nog svår att bränna bort.
Det kan den absolut vara. Jag har ju inte öppnat den än? Men funderar på om de plastade tankar i början på 50 -.
 
nino nino skrev:
Och jag vill ha bilder genom hela bygget :)
Yes, får väl fixa en tråd när det drar igång ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
L lordi skrev:
Firmor som håller på med ytbehandling har stora syrabad som de doppar grejer i. Vet inte vad det är för sorts syra, men det verkar vara ganska starka grejer.
Du kanske kan kolla om de vill och kan ge den ett bad för en ringa ersättning.
Bra förslag. Ska se vad som finns i byggden.
 
jac jac skrev:
Jag undrar om det verkligen är ett problem att låta den vara galvad. Du måste nog värma på ganska bra för att zinken skall förångas och jag antar att du inte skall gå på köttet med svetsen?
Dessutom skall väl inte gästerna sitta med näsan över grillen och dra in allt som ryker från den?
[länk]
[länk]

Annars säger jag som ovan att saltsyra nog är bästa sättet att få bort galvaniseringen. Hur mycket som krävs kan jag inte säga men har du en skvätt så kan du ju alltid lägga på lite och se vad som händer. Dock så kommer nog den behandlade ytan att börja rosta ganska omgående så du måste lägga på en annan (värmetålig) ytbehandling istället om du vill undvika detta.

Kom också ihåg att saltsyran är starkt frätande så handskar och skyddsglasögon är ett måste. Dessutom så avgår vätgas när saltsyra reagerar med zink och vätgas blandat med syret i luften är mycket explosivt (knallgas). Utomhus känns som ett bra ställe att göra detta på.
hmm, intressant diskussion i robsoft-forumet. Det verkade råda lite delade meningar hurvida galven skulle förångas i en smoker. I själva röklådan ska det ju inte vara mer än 120-150 grader. Men i eldlådan som ska hänga på sidan blir det betydligt varmare? Saltsyra lär funka men frågan är hur man får stopp på frätningen när man känner sig nöjd?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
På tyska grillsportsidor (det heter verkligen så) används det citronsyra eller kalkborttagare för att få bort galvet. De säger att saltsyra går också men att järnet börjar rosta kupiöst efteråt.
Det låter rimligt. Jag körde bulkbil tidigare och vi använde "tvättsyra", utblandad saltsyra, för att få bort cement och kalk från tankarna utvändigt. Det fungerade bra men lät man det sitta på för länge följde klarlacken med.
 
N Nils82 skrev:
Saltsyra och tapetklister är ett alternativ. Vilken syra du än använder måste du häva reaktionen med ett basiskt ämne annars fortgår "ätandet" på materialet.
Låter smart och så slipper man "doppa". Har du någon fundering på vad man kan använda för att hävda reaktionen?
 
Det borde räcka att skölja ordentligt med vatten.
 
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
greenteng greenteng skrev:
Låter smart och så slipper man "doppa". Har du någon fundering på vad man kan använda för att hävda reaktionen?
.

Tvättmedel, ammoniak, kaustiksoda är några exempel.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det borde räcka att skölja ordentligt med vatten.
Tror Du? Jag tänker att syran sätter sig i porerna i metallen och fortsätter fräta om den inte neutraliseras?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
.

Tvättmedel, ammoniak, kaustiksoda är några exempel.
Fräter inte kausiksoda också? Är den verkligen basisk? Var köper man amoniak?
 
Det kommer att vara ganska mycket zink att få bort. Enligt info som jag hittar (Wikipedia) har zink en smältpunkt på 419ºC och en kokpunkt på 907ºC. Jag betvivlar att det är en framkomlig väg att värma bort det.

Angående kaustiksoda så fräter den absolut på en hel del saker. Och det är för att den är mycket starkt basisk. Den brukar användas för att rensa avlopp och det brukar uppmanas att använda den med varsamhet om det är gjutjärnsrör. Det fräter mycket på aluminium och inte så mycket på järn. Jag är osäker på zink dock.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
greenteng greenteng skrev:
Var köper man amoniak?
För sådär 20 år sedan så fanns det ivarjefall i färgaffärer och byggvaruhus men jag har inte haft anledning att leta efter det på sistone.

MEN, det finns ingen anledning att börja slabba med basiska produkter för att neutralisera syran, speciellt om du inte har koll på kemin bakom och kan räkna på mängderna. Saltsyran löser sig mycket lätt i vatten och är inte svår att skölja bort. Kaustiksoda och ammoniak är dessutom bra mycket otrevligare att hantera än själva saltsyran.
 
  • Gilla
gnys och 3 till
  • Laddar…
Jag tror inte du vill hantera ammoniak överhuvudtaget. Det är få av dagens ungdomar (<50) som har fått känna lukten i kemilektionerna och ammoniak är inget att leka med.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Ammoniak köper du på färgaffären. F.ö världens bästa och billigaste målartvätt.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Vad är en offset smoker?
En rökugn för kallrökning?

Jag skulle ta bort galvaniseringen på kemisk väg och försöka samla det i en balja och lämna in till problemavfallshantering.
Problemet är att du sannolikt har 5 cm järnhaltig sörja att skrapa bort på insidan innan du kommer åt galvaniseringen.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.