MultiMan
Jag hade aldrig använt förtunning (toluen eller xylen normalt sett) till att tvätta lack med, annat än när man ska bättringslacka eller liknande. Dessutom är det betydligt mer lättavdunstat och hälsovådligt än vanlig lacknafta eller petroleumavfettning (Tordosol t ex)) som för mig alltid har fungerat, oavsett hur seg och gammal asfalt/tjära (och jag tvättar bilen max 2ggr per år (18 år gammal men linoljad, rostar i princip inte längre och lacken poleras/vaxas årligen).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen menar nog att man medvetet ska sätta i sig oxalsyra men när du skriver:

får man intrycket att minsta stänk skulle vara extremt farligt och att det inte är så är nog vad @MultiMan vill påvisa när han skriver:



Livsmedelsverket skriver bland annat detta:

[bild]

[länk]
Absolut. Men koncentrerad syra mot syra i mat är 2 helt olika saker. Det du använder till bilen är inte nyttigt någonstans att få på din hud eller i dig.
Aja nog om det. Hoppas folk använder skyddshandskar vilka kemikalier de än använder när de avfettar och har sig.
 
S Stefan1972 skrev:
ja det är vanligtvis den jag köper och nä den löser inte upp nåt ungefär som färgborttagning. Tvättar man bara fläckar så går det hur bra som helst. tar man en vit trasa och verkligen står och tokgnuggar så missfärgas trasan av bilens kulör såklart men då ska man verkligen gå in för det. Sen får man ju såklart göra en avvägning mot allting också. Ju nyare och finare bil man har ju försiktigare får man väl vara såklart.
Får du bilens kulör på den så är klarlacken långt borta redan..
 
davveno1 davveno1 skrev:
Får du bilens kulör på den så är klarlacken långt borta redan..
Ja fast det finns många bilar som inte har klarlack också...........Kändes inte som man behövde vara övertydlig där?
 
S Stefan1972 skrev:
Ja fast det finns många bilar som inte har klarlack också...........Kändes inte som man behövde vara övertydlig där?
Väldigt få sen 20 år tillbaka skulle jag säga.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Väldigt få sen 20 år tillbaka skulle jag säga.
Förvisso men det var ju ingen lackskola detta heller. Det får väl var och en avgöra från sina förutsättningar huruvida det är en solid färg som fastnar på trasan eller om man har en bil som är lackad med nåt annat. Poängen var ju ändå att förtunningen knappast löser upp färgen om man bara torkar bort asfaltsfläckar. Så aggressiv är den inte.
 
S Stefan1972 skrev:
Förvisso men det var ju ingen lackskola detta heller. Det får väl var och en avgöra från sina förutsättningar huruvida det är en solid färg som fastnar på trasan eller om man har en bil som är lackad med nåt annat. Poängen var ju ändå att förtunningen knappast löser upp färgen om man bara torkar bort asfaltsfläckar. Så aggressiv är den inte.
Att färgen är solid har inget med klarlacken att göra..
 
davveno1 davveno1 skrev:
Att färgen är solid har inget med klarlacken att göra..
Vad har detaljerna med det hela att göra? Vill du att internet ska vara obefläckat så vi kan stå för varenda uttalande? Ja jag vet att även solida färger kan vara klarlackade men är det poängen? Eller vad är du ute efter?
 
Haha rätt ska väll vara rätt, att sprida tvivelaktig information är onödigt.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Haha rätt ska väll vara rätt, att sprida tvivelaktig information är onödigt.
ja fast de som begriper nåt sållar väl information ändå...........Du har ju dessutom stavat fel där och det är ju inte bra det eller. Nån kan ju få för sig att väll stavas sådär..............;)
 
  • Gilla
Holmspel
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja fast de som begriper nåt sållar väl information ändå...........Du har ju dessutom stavat fel där och det är ju inte bra det eller. Nån kan ju få för sig att väll stavas sådär..............;)
:oops::oops:
 
Jag testade med rabarber och det är inget jag kommer fortsätta med trots att det växer fritt i landet.
Eftersom det just nu är tomt i landet tog jag några frysta bitar som jag tinade, tillsatte lite vatten och körde dom i mixern till en lös massa.
Att tillsätta dom var svårt....slutade med att jag kastade på massan på fälgen:rolleyes:
Resultatet då? Nja inte fan blev det rent inte.
 
  • Bild på en smutsig bils fälg efter ett misslyckat rengöringsförsök med rabarbermassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en smutsig bilfälg med rester av rabarbermassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilfälg med rester av rabarbermassa, smuts och vatten efter ett misslyckat rengöringsförsök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
Felet du gjorde var att du spädde ut dom med vatten ;)
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Cheesen
R Rolle85 skrev:
Jag har väl testat de mesta på biltema men inget får bort asfaltsprickar runt hjulhusen. Finns det något som faktiskt fungerar?!
Wd40 eller 5-56 tar alla asfalt fläckar.

Och bromsdamm kan man ta med ättika om syratvätt känns jobbigt.
 
Redigerat:
Cheesen Cheesen skrev:
Wd40 eller 5-56 tar alla asfalt fläckar..
Literpriset på de sprayerna lär vara högre även fast du handlar de på 5liters dunk väl?

För man har ju inte ett par asfaltsfläckar/prickar på en bil direkt

Lånad bild som exempel ;)

En pickup truck med kraftiga lerfläckar på sidorna parkerad i ett garage, illustrerar behovet av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.