Alfredo Alfredo skrev:
Jag trodde det var mer eller mindre likvärdiga produkter ur denna aspekt. Från Biltemas datablad:

[bild]
[bild]

Detta säger ju i och för sig inget om koncentrationen av ingående delar men om nu kallavfettning är mer utspätt, vad är det då utspätt med? :thinking:
Bra fråga, vad spär man med? Inte vatten antar jag..... det måste någon reda ut. En sak är iaf klar, jag kan göra saker med lacknafta som jag inte kan göra med kallavfettning, så samma koncentration kan det ju rimligen inte vara.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Slänger in ett tips som inte har med asfaltfläckar att göra men däremot rengöring av lättmetallfälgar. Man kan ju blaska och gnugga med avfettning hur mycket som helst utan att få bort den där brunaktiga tråkiga smutsen på lättmetallfälgarna.

Undermedlet för detta heter Oxalsyra. Det är en ingrediens i diverse fälgtvättmedel men finns i färghandeln i forma av kristaller, en burk på ca 1 liter kostar runt hundringen och man rör ut lite kristaller i vatten och blaskar på med en svamp. Resultatet är magiskt. Funkar lika fantastiskt bra på vattenlinjen som blir på båten när den legat hala sommaren i vattnet, där blir en brunaktig rand som inte går tvätta bort men som löses upp med oxalsyra.

https://www.bauhaus.se/oxalsyra-nit...ZUqHmKewZLvUSYJhEhVwYJnJFF0tKU1BoCzjEQAvD_BwE
 
M Myckling skrev:
Slänger in ett tips som inte har med asfaltfläckar att göra men däremot rengöring av lättmetallfälgar. Man kan ju blaska och gnugga med avfettning hur mycket som helst utan att få bort den där brunaktiga tråkiga smutsen på lättmetallfälgarna.

Undermedlet för detta heter Oxalsyra. Det är en ingrediens i diverse fälgtvättmedel men finns i färghandeln i forma av kristaller, en burk på ca 1 liter kostar runt hundringen och man rör ut lite kristaller i vatten och blaskar på med en svamp. Resultatet är magiskt. Funkar lika fantastiskt bra på vattenlinjen som blir på båten när den legat hala sommaren i vattnet, där blir en brunaktig rand som inte går tvätta bort men som löses upp med oxalsyra.

[länk]
Med en stor varning. Använd handskar som tåler syra. Det är inte nyttigt någonstans. Använd helst skyddsglasögon med och för allt i världen så få absolut inget i dig. Och tvätta helst bara där de inte kan komma i kontakt med dagvattenbrunnar.
Om jag minns rätt använder man detta även när man anodiserar eller förnicklar, kommer inte ihåg riktigt =)
 
Ja, oxalsyra är en djupt förborgad hemlighet för de flesta :)
 
MultiMan
Oxalsyra finns t ex i rabarber, så särskilt giftigt är det inte så länge det är utspätt.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Skulle det funka att tvätta mina fälgar med rabarber:thinking:
 
Fälgrengörning som jag handle för år och dar sedan tar aldrig slut och gör sitt jobb. 5 Liter som går att spä ut till hur mycket som helst känns det som till priset av 2 fälgrengörningsflaskor på macken.

Men många sprayflaskor har gått åt :seenoevil:

lahega-prorange-wheel-wash-46w-5l.jpg

Kör med Pingens dubble actin till alla medel (pumpen sprayar även när du släpper, så dubbel sprayer för ett tryck)

Double-action-trigger-1L-360-AC-webb.jpg

Men Lahegas fälgrengöring klarar de inte av, däremot Pingens simpla sprayhuvud klarar av medlet bra :thinking:

Standard-trigger-enbart-huvud-webb.jpg
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Skulle det funka att tvätta mina fälgar med rabarber:thinking:
Glöm inte att filma när du provar ;)
 
  • Gilla
  • Haha
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
tttomten TomasJor skrev:
Skulle det funka att tvätta mina fälgar med rabarber:thinking:
Jag tror att bladen innehåller mer oxalsyra än stammarna så mixa lite blad och smeta på. :geek:
 
R Runnis skrev:
Du måste ha missuppfattat vad kallavfettning är och vad den gör. Kallavfettning är för tjärafläckar/asfalt. Det behövs ingen närmare beskrivning utan det är så bara.
Blue and green Degreaser Wet fungerar både i vått och torrt. Har du inte provat så gör det.
Den kör jag också med! Beställde precis en ny 5-litare för 225:- hos Waxdog. Just att den verkligen fungerar på blöt bil tycker jag är smått fantastiskt! Och Bilt hamber korrosol till flygrosten! Bra skit!
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej förlåt, den var inte så farlig och kan jämföras med mat.
Ingen menar nog att man medvetet ska sätta i sig oxalsyra men när du skriver:

R Rkarlsson skrev:
och för allt i världen så få absolut inget i dig.
får man intrycket att minsta stänk skulle vara extremt farligt och att det inte är så är nog vad @MultiMan vill påvisa när han skriver:

MultiMan MultiMan skrev:
Oxalsyra finns t ex i rabarber, så särskilt giftigt är det inte så länge det är utspätt.
Livsmedelsverket skriver bland annat detta:

Textutdrag om oxalsyra där det står att det inte är farligt för friska personer att ibland äta livsmedel med hög halt av oxalsyra.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/oxalsyra/
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
När det gäller ursprungsfrågan så tycker jag det som fungerar bäst är vanlig förtunning i rimliga mängder. Sen beror det på vilken bil det är också förresten och hur rädd man är om lacken. Men i de allra flesta fall så påverkar det ingenting så länge man inte står och tokgnuggar..........
 
S Stefan1972 skrev:
tycker jag det som fungerar bäst är vanlig förtunning i rimliga mängder.
Menar du "thinnerliknande" förtunning typ denna? Det skulle jag aldrig våga prova. Kan inte den lösa upp (klar)lacken?

Burk med förtunning med varumärket och användningsinstruktioner, frågeställare osäker på produktens inverkan på lack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du "thinnerliknande" förtunning typ denna? Det skulle jag aldrig våga prova. Kan inte den lösa upp (klar)lacken?

[bild]
ja det är vanligtvis den jag köper och nä den löser inte upp nåt ungefär som färgborttagning. Tvättar man bara fläckar så går det hur bra som helst. tar man en vit trasa och verkligen står och tokgnuggar så missfärgas trasan av bilens kulör såklart men då ska man verkligen gå in för det. Sen får man ju såklart göra en avvägning mot allting också. Ju nyare och finare bil man har ju försiktigare får man väl vara såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.