V vectrex skrev:
Du får förklara bättre vad du menar. Att koppla ytterligare ett uttag efter det på bilden går fint. Menar du att man ska koppla i plintarna på undersidan (egentligen ovansidan men uttaget på bilden är uppochner) så går inte det. Plintarna märkta med X har ingen förbindelse med L eller N, de är enbart tänkta om man vill skarva en annan ledare.

Ja precis vad jag menade... menar såhär...
 
  • Öppen elektrisk vägguttag med synliga trådar och anslutningar mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jise skrev:
Ja precis vad jag menade... menar såhär...

Har ett eluttag som 8nte funkar... och när jag öppnade det såg d3t ut såhär.. har kopplat eluttag förrut men andra såhär..
 
J Jise skrev:
Har ett eluttag som 8nte funkar... och när jag öppnade det såg d3t ut såhär.. har kopplat eluttag förrut men andra såhär..

Måste jag brygga för att få den att funka? Eller kan man göra annat?
 
De nedre plintarna som är märkta X är inte anslutna till något intern. De kan bara användas för att skarva en ledare. Det funkar inte att koppla som det är gjort på bilderna.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Plintar märkta X är inte kopplade till något i uttaget utan bara för att skarva vidare andra kablar.

Det finns andra uttag som är bättre lämpade att koppla fler än 2 kablar i
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Plintar märkta X är inte kopplade till något i uttaget utan bara för att skarva vidare andra kablar.

Det finns andra uttag som är bättre lämpade att koppla fler än 2 kablar i
Ja det skulle väl bli 9 kablar totalt... om man ska få det att funka?
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Plintar märkta X är inte kopplade till något i uttaget utan bara för att skarva vidare andra kablar.

Det finns andra uttag som är bättre lämpade att koppla fler än 2 kablar i

Men... en sista fråga...

Det.går inte att skarva från de ledande plintarna med x plintarna och därifrån fortsätta med tänkta kabeln?

Tack för alla snabba svar. Grym sida!
 
J Jise skrev:
Men... en sista fråga...

Det.går inte att skarva från de ledande plintarna med x plintarna och därifrån fortsätta med tänkta kabeln?

Tack för alla snabba svar. Grym sida!
Ledande plintarna till x plintarna ska det stå...
 
  • Gilla
Liew
  • Laddar…
Jo, men det finns inte plats för fler än 2 kablar på plintarna så det blir svårt att få dit en bygel. Enklast är att byta till ett likadant uttag fast utan X plintar
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jo, men du vinner inget på det. Det blir inte fler anslutningar om man gör så.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Jo, men det finns inte plats för fler än 2 kablar på plintarna så det blir svårt att få dit en bygel. Enklast är att byta till ett likadant uttag fast utan X plintar
Tack!
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, men du vinner inget på det. Det blir inte fler anslutningar om man gör så.

Heter de uttagen ngt särskilt?
 
J Jise skrev:
Jättegammal tråd men lyfter den...

Om man kopplar enligt bilden. Går det sen att fortsätta koppla vidare i "uttagen" under?
Inte på just den typen av uttag som visas i citerat inlägg.
Anläggningen är att bägge nedre plintarna är X-plintar, X-plintar är plintar som inte har kontakt med något utanför plinte, det är alltså bara en tvåpolig skarvplint.
 
  • Gilla
Mariaaah
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Nu ska vi väl förvisso inte överdriva riskerna... det är ett uttag som ska kopplas och om man har nödvändig kännedom så är det t.o.m. fullt tillåtet att göra det själv. Att koppla ett uttag är faktiskt en av de grejerna som går att lära någon över ett forum.

[bild]
Alt. att de bruna trådarna är svarta (om vi utgår ifrån att det är en installation nyare än tidigt 70-tal)

//Patrik
Har tre dubbel uttag på rad som jag vill koppla in.
Kopplar jag som här ovan fungerar undre uttaget på alla tre.
Vad gör jag för fel?
 
M Mortsken skrev:
Har tre dubbel uttag på rad som jag vill koppla in.
Kopplar jag som här ovan fungerar undre uttaget på alla tre.
Vad gör jag för fel?
Bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.