Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Nu ska vi väl förvisso inte överdriva riskerna... det är ett uttag som ska kopplas och om man har nödvändig kännedom så är det t.o.m. fullt tillåtet att göra det själv. Att koppla ett uttag är faktiskt en av de grejerna som går att lära någon över ett forum.

[bild]
Alt. att de bruna trådarna är svarta (om vi utgår ifrån att det är en installation nyare än tidigt 70-tal)

//Patrik
Den utförliga beskrivningen ska du vara nöjd med ... gör man sedan fel iaf så ska man inte änns släppa på dosskruven och titta om man kanske kan lösa det själ ...

Lite kul såhär på kvällen (Här hemma har jag 1971 års standard ...blå tändtråd vit nolla och en hygglig granne som hjälpte den förre husägaren å koppla som han alltid gjort ..blå nolla svart fas eller vit fas .. gissa om det är snurrigt i dosorna och ibland är det både nytt och gammalt där vit blå sitter ihop plus en extra och vit och blå går till brytare vu... vilken är vilken nu då hahaha
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Psst
Kolla datum på inläggen ;)
 
  • Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Psst
Kolla datum på inläggen ;)
Hahaha vafan ...den kom upp som ny
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Psst
Kolla datum på inläggen ;)
Då kanske du kan läsa mitt inlägg då så någon får njuta .. (2012 dom är väll bortgångna allihopa) :love::D:D
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Har redan läst det :)
De förslag på inlägg man får i flödet kan ha några år på nacken
Du är inte den första som svarat på ett gammalt inlägg, och säkerligen inte den siste som gör det ;)
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Har redan läst det :)
De förslag på inlägg man får i flödet kan ha några år på nacken
Du är inte den första som svarat på ett gammalt inlägg, och säkerligen inte den siste som gör det ;)

Jag traglar på en urgamla tråden uffe då jag misstänker att du är elektriker .. känner du igen mitt exempel med gammalt och nytt ..jag kan själv ...
Jag livar upp en gammal tråd för jag vart nyfiken
 
Visst gör jag
Själv är bäste dräng som ett gammalt ordspråk säger

Du misstänker helt rätt vad beträffar mitt yrke och jag har också träffat på de mest konstiga installationer man kan tänka sig
Arbetar som lärare på en elutbildning och kan inte nog påtala för eleverna att inte lita på färgerna på ledarna.
De måste kontrollera varje gång de kommer till en befintlig installation
 
U Uffe A skrev:
Visst gör jag
Själv är bäste dräng som ett gammalt ordspråk säger

Du misstänker helt rätt vad beträffar mitt yrke och jag har också träffat på de mest konstiga installationer man kan tänka sig
Arbetar som lärare på en elutbildning och kan inte nog påtala för eleverna att inte lita på färgerna på ledarna.
De måste kontrollera varje gång de kommer till en befintlig installation
Jag säger samma sak till lärlingsjäveln :crysmile:
.. (ex. För 2 v. Sen lägga in 1 ny kabel i gammal dosa .. han sa nu är det klart ...jag sa du kan inte anta att svart är svart och att blå är nolla .. det hela visade sig vara som så att 3 ledaren användes ner till brytare med blå tändtråd... snark )
 
Vi var nog inte bätte själv när vi började i yrket :cool:
Förhoppningsvis så tar de till sig och lär sig av de med mer erfarenhet ;)
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Vi var nog inte bätte själv när vi började i yrket :cool:
Förhoppningsvis så tar de till sig och lär sig av de med mer erfarenhet ;)
Absolut inte ... jag var bäst redan från start ..
Själv blanda jag jord med L1 i en armatur
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Brukar alltid säga till eleverna att de enda som inte gör några fel, är de som inte gör något.
Det är ok att göra fel under arbetets gång.
Men däremot inte ok om det slinker igenom kontrollerna
 
  • Gilla
pellefant och 3 till
  • Laddar…
Men tur är nu att man har både jfb överallt plus att man (tycker jag iaf) har egenkontroll i större utsträckning och därmed mindre fel
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, man kan undra vad blindplintarna fyller för syfte i infällda uttag och strömbrytare eftersom dessa får bytas utan behörighet. En yrkesman förstår ju vad X betyder, men inte alla bostadsägare. När man behöver göra en skarv av t.ex tändtrådar så är det bättre att använda toppklämmor i dosan. Det är alltså syftet med dessa X-plintar, att skarva andra ledare som inte hör till uttaget.

Flätan runt en EKKJ är skyddsjordsledaren och ska användas som denna. Man tvinnar ihop bandet och flätan och dra tejp eller en skyddsslang över om den behöver isoleras (inget krav).
När jag läser detta kan jag inte annat än gissa.
Och min gissning är att det näst intill alltid sitter 2 plintar x om det finns några. Mycket smidigt. Varför? Jo för att en 3faskabel har just 5 ledare.. alltså kan man dra med hela gruppen och fördela lasten på alla uttag hur man vill även I efterhand...

Men det är vad jag tror tillverkaren tänkt sig.
 
Vill man dra en trefasgrupp är det mycket smidigare att göra överkopplingen bakom uttaget med tex en Wago. Och det är bara några fabrikat som har mer än en X-plint, vissa större fabrikat har över huvud taget ingen överkopplingsplint. Vissa har lösa som går att montera i uttaget. Men helt klart är tillverkarens tanke att man ska kunna koppla div trådar som inte används i just det uttaget, men som sagt så gör man normalt inte det för det blir knöligt.
 
Trefasgrupper ska väl fördelas i (gärna uppmärkta)kopplingsdosor och inte apparatdosor.
Har ingen aning om vad regelverket säger, men det borde vara självklart.
 
  • Gilla
MetaStock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.