Jag håller på och byter uttag. Det fungerar finfint att bara koppla in ordinarie kablarna till resp skruvterminal men när jag vill seriekoppla en kabel vidare till ett andra uttag så är jag osäker på hur jag ska koppla. Har provat att sticka in motsvarande i de nedersta skruvarna dvs blått in på N, blått ut på vänstra X, svart in på L och svart ut på högra X, samt jord in på mittenskruven uppe och jord ut på mittenskruven nere. Då hände ingenting. Det verkade som att jag inte hade ström i någon del, kändes som en felkoppling.

Jag testade även att skruva fast blå in med blå ut, svart in med svart ut och jord in med jord ut, i samma skruvterminaler bredvid varandra (skruvterminalerna har plats för två tåtar), men då gick huvudsäkringen så det var ännu värre.

Lite hjälp tack, förutom att ringa elektrikern som man får vänta några veckor på för ett sånt här skitjobb, om han ens dyker upp. :)

Tack!

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har kopplat rätt andra gången, alltså kablar av samma färg under samma skruv. De med X på är bara för vidarekoppling och har ingen förbindelse med varandra eller själva uttaget.
Frågan är varför huvudsäkringen gick för du kopplade rätt andra gången som sagt...
 
  • Gilla
Tyson68 och 5 till
  • Laddar…
Hur har du den andra änden på kabeln du för söker få matning på?
Klippt eller inkopplad?

Du seriekopplar inte uttagen, utan parallellkopplar...
 
  • Gilla
RolfoHelena och 2 till
  • Laddar…
Är det verkligen slöseri med tid att vänta någon dag på en elektriker som till skillnad från dig vet vad han gör och antagligen gör rätt på första försöket?
 
  • Gilla
Freniño och 9 till
  • Laddar…
Ring elektriker och vänta på att han kommer, eller så sätter du ditt och andras liv på spel, om någon dör så är det stor chans/risk att du får sitta i buren.
 
  • Gilla
utmedväg19 och 1 till
  • Laddar…
Nu ska vi väl förvisso inte överdriva riskerna... det är ett uttag som ska kopplas och om man har nödvändig kännedom så är det t.o.m. fullt tillåtet att göra det själv. Att koppla ett uttag är faktiskt en av de grejerna som går att lära någon över ett forum.

bild (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt. att de bruna trådarna är svarta (om vi utgår ifrån att det är en installation nyare än tidigt 70-tal)

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
cuztrud och 27 till
  • Laddar…
Spretande kardel eller klämt kabeln med klorna? Eller felkopplat på något sätt, var kommer kablarna från? Det ska vara neutralledarna på plinten märkt N, fasledarna på plinten märkt L och gul/grön jord på plinten med jordtecknet. Den måste naturligtvis skalas upp i rätt längd och kontrollmätas när det är klart.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Nu ska vi väl förvisso inte överdriva riskerna... det är ett uttag som ska kopplas och om man har nödvändig kännedom så är det t.o.m. fullt tillåtet att göra det själv.
//Patrik
Om jag inte missminner mig så har det i flera trådar kommit fram till att det är olagligt att utöka elen på något sätt så länge man inte har eller går under en som har uttagen svensk behörighet.

Det enda man får göra som privatperson är att *BYTA* strömställare, uttag mm till samma sort (dimmer mot dimmer = OK, strömställare mot dimmer = Olagligt) om man vet vad man gör.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Men TS vill väl byta ett uttag som det finns vidarekoppling vid?
 
  • Gilla
Lennart55
  • Laddar…
Jag tolkar också frågan som att det gäller utbyte, inte utökning. Men det är inte helt klart.
 
Demmpa skrev:
Om jag inte missminner mig så har det i flera trådar kommit fram till att det är olagligt att utöka elen på något sätt så länge man inte har eller går under en som har uttagen svensk behörighet.

Det enda man får göra som privatperson är att *BYTA* strömställare, uttag mm till samma sort (dimmer mot dimmer = OK, strömställare mot dimmer = Olagligt) om man vet vad man gör.
"Jag håller på och byter uttag. Det fungerar finfint att bara koppla in ordinarie kablarna till resp skruvterminal men när jag vill seriekoppla en kabel vidare till ett andra uttag så är jag osäker på hur jag ska koppla."

Okej, jag viker mig nog. Det kan nog tolkas som att TS vill göra en utökning och inte bara utbyte.

//Patrik
 
  • Gilla
Hagis87 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svaren!

Jag kopplade precis som den andra bilden. Kabeln låg ihoprullad i sitt originalemballage så jag kollade inte änden på kabeln. Då jordfelsbrytaren slog ut hela tiden vågade jag inte testa vidare så jag kopplade in en traditionell förlängningssladd istället. Dessutom verkar det vara både olagligt och livsfarligt vilket jag självklart har stor respekt för.

Till tipset om att anlita en elektriker så är det tyvärr så att man här i Stockholm får vänta många veckor för att en elektriker ska dyka upp. Min erfarenhet är dessutom att de hellre vill ha lite större jobb än att bara installera ett nytt uttag, så de struntar helt enkelt i att återkomma. Till slut kommer man inte vidare med sina små projekt om man inte gör det själv. :(
 
  • Gilla
saucepan82 och 2 till
  • Laddar…
Det var nog ingen höjdare att ha kabeln "i luften" så att säga. Hade du kopplat korrekt i andra änden hade inte säkringen löst.
 
  • Gilla
Ring och 1 till
  • Laddar…
Har sökt överallt, men inte hittat någon förklaring vad man ska med neutrala överkopplingsklämmorna till. Är det till för om man köpt en alldeles för avancerad/dyr kabel med en massa ledningar över som man inte vill ha hängandes löst i uttaget?

Hade tänkt byta ut en utekabel, så köpte en Jordkabel EKKJ/MCMK, men det som jag antar är jorden är helt naken i kabeln, är det fel kabel jag köpt? Känns väldigt läskigt att ha en massa lösa trådar, då den ("jorden") består av en kraftig platt koppar "tråd" och sedan en massa små koppartrådar som är runt hela, som någon enkel typ av avskärmning.
 
Ja, man kan undra vad blindplintarna fyller för syfte i infällda uttag och strömbrytare eftersom dessa får bytas utan behörighet. En yrkesman förstår ju vad X betyder, men inte alla bostadsägare. När man behöver göra en skarv av t.ex tändtrådar så är det bättre att använda toppklämmor i dosan. Det är alltså syftet med dessa X-plintar, att skarva andra ledare som inte hör till uttaget.

Flätan runt en EKKJ är skyddsjordsledaren och ska användas som denna. Man tvinnar ihop bandet och flätan och dra tejp eller en skyddsslang över om den behöver isoleras (inget krav).
 
  • Gilla
Blendljusdesign och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.