A
men vad är det ni inte förstår, deet handlar ju inte bara om att någon med ett handikapp ska bo i ditt utan att göra hela samhället tillgängligt för personer med handikapp. alltså inkludera alla inte exkludera.

bara för man har ett handikapp ska man känna att man är välkommen överallt, kunna arbeta överallt, handla överallt, besöka vem som helst etccetera.

dessutom betyder inte tillgänglighetsanpassa att man ska rullstollsanpassa
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Robert-san01 skrev:
Det är just så det är beslutat att vi skall hantera det och att kommunerna nu mer ställer krav på tillgänglighet vid ny och ombyggnation är inget annat än ett BBR krav.
Precis, det handlar nationell lagstiftning som for better and worse har införts av lagstiftaren. Det är inte kommunala budgetöverväganden som ligger bakom.
 
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
men vad är det ni inte förstår, deet handlar ju inte bara om att någon med ett handikapp ska bo i ditt utan att göra hela samhället tillgängligt för personer med handikapp. alltså inkludera alla inte exkludera.

bara för man har ett handikapp ska man känna att man är välkommen överallt, kunna arbeta överallt, handla överallt, besöka vem som helst etccetera.

dessutom betyder inte tillgänglighetsanpassa att man ska rullstollsanpassa
En utmärkt sammanfattning av lagstiftarens överväganden!
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Brukar det inte täcka med att man kan rita in att det finns möjligheter att anordna en ramp?
Får jag fråga en sak, ingick det i ansökan att flytta entrén från dagens våning till souterrängvåningen?

Annars så var det ju så att regeringen/staten beslutade att all handikappanpassning av befintliga bostäder var tvingande och ska bekostas av kommunerna.
Kommunerna överförde därefter kostnaderna för anpassning vi nyproduktion och mer omfattande renovering till fastighetsägarna.

Åkte dit själv på det och blev tvungen att bygga om en toa/dusch till dagens krav.
Men det räckte med att man enkelt kunde förse entrén med en ramp. Jag behövde inte bygga en.
Byggnaden är inte ett bostadshus från början, nedervåning/källare har för låg takhöjd (2m) för att jag ska vilja (kunna?) inreda bostad där. Entren som nås via en bro ,ca 2,5x3 m. Handläggaren vill stt jag redovisarbron i en detaljritning så att hon ser att man lätt kan vända och stänga dörren om man sitter i rullstol. Eftersom bron idag har en lutning så uppfattar jag att den inte kommer godkännas. Har därför ritat en plan entrebro med goda möjligheter att vända, samt ramp upp till härligheten.
 
Claes Sörmland
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Byggnaden är inte ett bostadshus från början, nedervåning/källare har för låg takhöjd (2m) för att jag ska vilja (kunna?) inreda bostad där. Entren som nås via en bro ,ca 2,5x3 m. Handläggaren vill stt jag redovisarbron i en detaljritning så att hon ser att man lätt kan vända och stänga dörren om man sitter i rullstol. Eftersom bron idag har en lutning så uppfattar jag att den inte kommer godkännas. Har därför ritat en plan entrebro med goda möjligheter att vända, samt ramp upp till härligheten.
Är inte den juridiska lösningen i ditt fall att du söker bygglov för ändrad användning till fritidshus? Där är kraven lägre vad gäller tillgänglighetsanpassning och takhöjd. Läs mer här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men vad är det ni inte förstår, deet handlar ju inte bara om att någon med ett handikapp ska bo i ditt utan att göra hela samhället tillgängligt för personer med handikapp. alltså inkludera alla inte exkludera.

bara för man har ett handikapp ska man känna att man är välkommen överallt, kunna arbeta överallt, handla överallt, besöka vem som helst etccetera.

dessutom betyder inte tillgänglighetsanpassa att man ska rullstollsanpassa
Med den logiken så borde det då förbjudas att bygga bostadshus i flera plan överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Claes Sörmland
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Med den logiken så borde det då förbjudas att bygga bostadshus i flera plan överhuvudtaget.
Det är det ju i praktiken. Om det inte finns hiss eller alla basala funktioner på bottenvåningen.
 
Heij83
R Robert-san01 skrev:
Då har du inte varit med om verkliga fall.

Här fick kommunen installera en komplett AC anläggning efter beslut i förvaltningsrätten då en person fick en sjukdom som gjorde den känslig för värme.

Hiss till 2:a våningen i ett loftgångar radhus för 360k.

Dusch och toa då det inte fanns på det plan där kök och tvätt fanns.

Osv.

Många tror att anpassning bara handlar om ramper och hissar. Det är väldigt mer omfattande.
Lagen är ju helt sjuk! Det borde ligga på den handikappade att skaffa ett nytt boende i det fallet, ev. att kommunen kan hjälpa till att hitta ett nytt men inte stå för dessa sjuka kostnader.
Jag har ett nybyggt suterränghus i 1,5 plan och skulle någon av oss bli handikappade så skulle jag aldrig fundera på att bo kvar utan skulle leta/bygga nytt i ett plan.
Känner en som tvingades handikappasanpassa vid renovering trotts att det var helt omöjligt att ta sig till huset med rullstol pga fastighetens läge.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är inte den juridiska lösningen i ditt fall att du söker bygglov för ändrad användning till fritidshus? Där är kraven lägre vad gäller tillgänglighetsanpassning och takhöjd. Läs mer här:

[länk]

Ja det kanske är enklare. Men nu löser jag anpassningen istället så att ingen utomstående känner sig exkluderad från min bostad .
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Heij83
A Aunty skrev:
men vad är det ni inte förstår, deet handlar ju inte bara om att någon med ett handikapp ska bo i ditt utan att göra hela samhället tillgängligt för personer med handikapp. alltså inkludera alla inte exkludera.

bara för man har ett handikapp ska man känna att man är välkommen överallt, kunna arbeta överallt, handla överallt, besöka vem som helst etccetera.

dessutom betyder inte tillgänglighetsanpassa att man ska rullstollsanpassa
I min komun handlade det om att rullstolsanpassa. Det skulle finnas en jättestor hiss till suterängplan, kostanden för oss spelade ingen roll, inte heller om vi skulle slänga ut hissen 5min efter besiktning, det viktiga var att den fans på besiktningen sen kvittade det.
Samma sak med spiskydddet, hur många har det monterat?
 
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Med den logiken så borde det då förbjudas att bygga bostadshus i flera plan överhuvudtaget.
Ja absolut, det är det också?

OM du inte väljer att tillgänglighetsanpassa alla våningar då är det okej, eller vad menar du?
 
A
Heij83 Heij83 skrev:
I min komun handlade det om att rullstolsanpassa. Det skulle finnas en jättestor hiss till suterängplan, kostanden för oss spelade ingen roll, inte heller om vi skulle slänga ut hissen 5min efter besiktning, det viktiga var att den fans på besiktningen sen kvittade det.
Samma sak med spiskydddet, hur många har det monterat?
nej det handlar inte om rullstolsanpassa, det handlar om tillgänglighetsanpassa.
sedan att vissa regler i tillgänglighetsanpassningen berör rullstolar är en annan sak
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Lagen är ju helt sjuk! Det borde ligga på den handikappade att skaffa ett nytt boende i det fallet, ev. att kommunen kan hjälpa till att hitta ett nytt men inte stå för dessa sjuka kostnader.
Jag har ett nybyggt suterränghus i 1,5 plan och skulle någon av oss bli handikappade så skulle jag aldrig fundera på att bo kvar utan skulle leta/bygga nytt i ett plan.
Känner en som tvingades handikappasanpassa vid renovering trotts att det var helt omöjligt att ta sig till huset med rullstol pga fastighetens läge.
men vad är det du inte förstår.
handikappade kan hända alla när som helst samt när man blir gammal händer det de flesta.

då ska vi skapa ett samhälle som är inkluderande som alla kan ta del av inte ett exkluderande som stänger ute folk från samhället.

En person i ett samhälle råkar ut för en olycka och behöver rullstol ska vi då bygga om hela det samhället och alla ställen just den personen kan tänkas besöka?
Eller ska vi helt enkelt säga du får flytta härifrån och du kan aldrig mer handla mat själv utan det är bäst du stannar hemma för då blir matkassen mycket billigare för oss andra för matäffärerna slipper anpassa sina lokaler
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men vad är det du inte förstår.
handikappade kan hända alla när som helst samt när man blir gammal händer det de flesta.

då ska vi skapa ett samhälle som är inkluderande som alla kan ta del av inte ett exkluderande som stänger ute folk från samhället.

En person i ett samhälle råkar ut för en olycka och behöver rullstol ska vi då bygga om hela det samhället och alla ställen just den personen kan tänkas besöka?
Eller ska vi helt enkelt säga du får flytta härifrån och du kan aldrig mer handla mat själv utan det är bäst du stannar hemma för då blir matkassen mycket billigare för oss andra för matäffärerna slipper anpassa sina lokaler
Och ofta är det när man är som mest ekonomiskt nere/sårbar som sådant inträffar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Heij83
A Aunty skrev:
nej det handlar inte om rullstolsanpassa, det handlar om tillgänglighetsanpassa.
sedan att vissa regler i tillgänglighetsanpassningen berör rullstolar är en annan sak
Jag testade flera mindre dyra alternativ, såsom en stolhiss i trappan som inte tar lika stor plats. Men det skulle finnas en saxlift tillräckligt stor för rullstol och handledare att åka samtidigt. Att tillgängliggöra vårt hus på detta sätt skulle vara så stora ingrepp både estetiskt, funktionellt och ekonomiskt att det inte är försvarbart.
Kommer det en handikappad på besök så får vi lösa situationen den dagen och blir någon handikappad i familjen så flyttar vi till ett enplans med tomt som gynnar en rullstolsburen. Dagens regler är för hårda eller tolkas för hårt av enskilda handläggare.
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.