Kör samma maskin monterat på vägg med fjädrar. I rummet på insidan brummar det rejält speciellt vid avfrostning. Pratat med min installatör om att flytta den till markstativ men de menar det gör otroligt lite. Ljudet från maskinen är inte vibrationer utan maskinens eget ljud och det minskas inte avsevärt för den ställs på stativ med ungefär samma avstånd till väggen. Vill man få bort ljudet måste maskinen flyttas till ett ställe där den stör mindre sa de.
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du skulle kunna prova att stoppa med att stoppa in något mjukare gummi där justerskruvarna sitter mot väggen bara för att testa om något förändras.
Har du något bra förslag på vart man får tag i lämpligt material att använda som dämpare?
 
Allt beror på hur känslig man är, samt vart på huset den sitter, inte kul att tex ha den mot sovrumsväggen, vi har vår på väggstativ, den hörs aldrig! Men vi har jätte tjocka väggar, men vanliga billiga gummifötter.

Fjädrarna är dyra, men borde Absoult vara bäst, har ljudet ökat sen den var ny?
 
K kungcoopa skrev:
Har du något bra förslag på vart man får tag i lämpligt material att använda som dämpare?
Ta vad du hittar hemma för att se om ljudet förbättras innan du gör något permanent.
 
A AndersS skrev:
Ta vad du hittar hemma för att se om ljudet förbättras innan du gör något permanent.
Testade dessa från clas ohlson som jag hade under en dator https://www.clasohlson.com/se/Vibrationsdämpare/30-9687
Det blev lite bättre men jag har fortfarande lite stomljud. Tror det är när kompressorn går.
Om jag känner på väggkonsolen under kompressordelen känner man att den vibrerar lite grann, vilket borde innebära att fjädrarna inte dämparna vibrationerna helt utan de letar sig vidare till fästet, och sedermera till väggen?

Kan jag monterat fjädrarna snett eller på annat sätt felaktigt att det kanske blir spänningar på något sätt? Det ser rakt ut dock.

Det är inget jätteljud längre men jag är perfektionist med den här typen av problem, och det känns som att det skulle kunna gå att få bort ljuden ytterligare.

Kan det vara en idé att försöka få dit något dämpande material där "armarna" av väggfästet häktas på mot väggdelen? Se bild
Vad skulle man kunna använda för material? Det får nog inte vara så tjockt för då kan man nog inte haka i armarna längre.
 
  • Väggkonsol med vibrationer markerade med röda cirklar och fjädrar från Clas Ohlson.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bild på utedelen som den ser ut idag med fjädrarna monterade och dämparmattorna mellan stödbenen på väggfästet och fasaden

Sitter brickor på kompressorsidan
 
  • Utedel av värmepump monterad på röd vägg med fjädrar och dämparmattor installerade under stödbenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utedel av värmepump monterad på röd trävägg med fjädrar och dämparmattor installerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utedel av värmepump monterad på röd vägg med fjädrar och dämparmattor installerade på stödbenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utedel av en enhet monterad på röd trävägg med fjädrar och dämparmattor installerade på stödbenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får jag gissa så kommer du inte mycket längre med väggstativet och som skrivits tidigare skulle det även kunna vara luftburet ljud som letar sig in.
 
Hur gick det här tillslut?
 
M mafghan skrev:
Hur gick det här tillslut?
Det blev väl aningen bättre med fjädrarna men man hör fortfarande när den avfrostar. Då det inte hörs till något sovrum har jag inte brytt mig att få det helt tyst.
 
  • Gilla
mafghan
  • Laddar…
Kan ev. bli aktuellt att montera stålfjäderdämpare på vår luftvärmepump.

Hur gör man rent praktiskt för att byta? Skulle jag försöka mig på det skulle jag:

1) skruva bort samtliga muttrar från existerande dämpare.
2) lyfta försiktigt upp luftvärmepumpen från vänstra armen så pass högt att man kan ta bort gamla dämparna och få dit fjädrarna.
3) skruva fast muttrarna på vänstra sidan innan man släpper ner värmepumpen helt.
4) med fjädrarna monterade på vänstra sidan, repetera 2) och 3) fast för högra sidan.

Låter det som ett korrekt tillvägagångssätt?
 
A
Skulle bara skruva bort muttrarna från gamla dämparna på en sida i taget,risk att den vickar annars tror jag:)
 
Okej, så det är tillräckligt mycket svängrum för att kunna lyfta upp tillräckligt även med muttrarna monterade?
 
A
Absolut,eftersom att det är gummi kan det röra sig en del.
 
Är det någon som monterat något dämpande mellan väggfäste och vägg och rätt bra resultat? Vill testa allt som går innan jag beslutar om den får ställas på ställning istället
 
P
Vet inte om någon nämnt detta i tråden innan mig, vi har ganska nyligen installerat 3 nya Toshiba pumpar här hemma på gården.

Vi har fjädrar som dämpning på allihopa varav 1 jag nog måste byta till vanliga gummifötter då jag tycker utedelen rör sig alldeles för mycket vid blåsigt väder.

Det som kan vara en avgörande skillnad i ditt fall är ifall ditt väggstativ sitter skruvad i en väggregel (bakom panelen) eller om den enbart sitter skruvad i panelen.

Sitter någon utav skruvarna i regeln så ökar du risken för stomljud markant, installatören satte ett utav stativen i en spikrad (regel) på ena sidan och ifrån just den pumpen kan man höra ganska mycket stomljud men den sitter mot en vägg som inte stör.

Dom andra sitter skruvade enbart i panelen (tjock panel) och dom hörs knappt in alls!

Bara en tanke.
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.