A AndersS skrev:
Är ju liknande dem som följer med till pumparna så det känns som extra arbete.
Problemet med gummi är att det blir hårdare vid kyla när pumpen får arbeta som mest.
Det är stor skillnad på gummi och gummi. Det finns gummi som med tämligen konstant låg styvhet inom en värmepumps temperaturområde. Det handlar om att välja en gummiblandning med låg glasomvandlingstemperatur. Det gäller också att välja material och utformning så att det blir lagom vekt så att man får bra vibrationsisolering. Problemet är att i många fall saknas kunskapen och folk tror att vilken gummiklump som helst ska fungera så länge den är svart och påminner om suddgummi. Man kan ju tycka att ledande värmepumpsleverantörer borde ha bra koll och sätta lämpliga isolatorer på sina maskiner.
 
Det är ju det problemet jag indikerar med gummidämpare att du inte vet dess egenskaper och det du köper på t.ex. Jula som är generellt kan ju vara avsett för inomhusbruk att dämpa maskiner från stomljud. Tjugo grader plus kontra 20 grader minus kan ge stor skillnad. Om jag får gissa så levereras pumparna med någon standarddämpning som fungerar även i varmare klimat, kanske där de enbart används som kylaggregat.
Finns ju en anledning att man provat fram en lösning med fjädrar istället;)
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Var ute och kände lite på gummit och det är i alla fall väldigt mjukt i nuvarande temp +1c
Ska börja med att räta upp maskinen och se om det blir någon skillnad.
 
Nu är den rak efter några brickor. Ljudet verkar dock vara oförändrat (föga förvånande)
Men kanske fortfarande är is kvar då det är kallt?

Så här ser dämparna ut och infästningen

Kanske värt att testa fjäderdämparna då?
 
  • Justerad dämpare med några brickor mellan infästningen och ett byggelement, potentiell isbildning nära.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rakt justerad radiatorfäste med brickor mellan fästet och den röda väggen, nära en vit radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Justerad infästning med brickor på en vit dämpare, mot en mörk bakgrund, indikerar arbete med ljudisolering eller stabilisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på infästning av mekanisk komponent med skruvar och brickor mot röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten uppdate angående dämparen från Ahlsell som jag länkade till tidigare.

Jag har fått hjälp att montera upp utedelen och jag hade inte valt samma dämpare igen. Min utedel har samma fötter som på din utedel och dämparen har en ytterdiameter som gör att den gärna vill snedställa sig vid montaget så att det blir öppet in mellan gummihalvorna. Nu kommer det nog att funka bra ändå men bäst hade nog varit att gå en dämpare med öppen fjäder.
 
Jag rekommenderar starkt att sätta utedelen på ett markstativ.
Vi skaffade L/L-värmepumpar till vår villa och till fritidshuset för 5 år sedan.
Vid villan sattes utedelen på ett markstativ, som står på 4 betongplattor. Inget ljud hör in.
När vi skaffade pumpen till fritidshuset var det tjäle i marken, så den sattes på ett väggstativ.
Irriterande brummande ljud hördes in på nätterna när man försökte sova.
Så ersatte vi detta med ett markstativ, och det blev tyst i stugan igen.
Och ett markstativ kostar bara 500 kr. Värt varenda krona!
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...varmning/varmepumpar-tillbehor/stativ-416000/
 
  • Gilla
etompau och 2 till
  • Laddar…
Hej igen
Verkar som att det är när kompressorn jobbar som de mesta stomljuden kommer. Det kommer i samband med avfrostning,
först snurrar fläkten igång rejält, det letar sig inte in överdrivet mycket utan det är när fläkten saktar in och vad jag antar är kompressorn som startar, som stomljuden kommer.

Ljuddämpas det på samma sätt? Med vibrationsdämparna?
 
Det du gör är att isolera pumpen från stativet så att vibrationer inte letar sig in i stommen. I ditt fall och även det som märktes hos oss var speciellt när kompressor startade upp och då gav låga frekventa vibrationer, sedan minskar det när den kommer upp i varv. Så med bättre dämpare t.ex. fjädrarna bör det lösa problemet, vi kan fortfarande höra det lite svagt vid uppstart för att sedan försvinna.
 
A AndersS skrev:
Det du gör är att isolera pumpen från stativet så att vibrationer inte letar sig in i stommen. I ditt fall och även det som märktes hos oss var speciellt när kompressor startade upp och då gav låga frekventa vibrationer, sedan minskar det när den kommer upp i varv. Så med bättre dämpare t.ex. fjädrarna bör det lösa problemet, vi kan fortfarande höra det lite svagt vid uppstart för att sedan försvinna.
Ok tack! Då tror jag att jag är med.

Var ute och kände på utedelen under avfrostning då jag kunde höra stomljuden tydligt inne, men utedelen låter inte mycket alls och vibrerade inte särskilt mycket heller. Men det är väl de små vibrationerna som letar sig ut i huskonstruktionen..?
 
Det du jämför är två olika delar, det ljud som fortplantar sig i luft och det som fortplantar sig i väggen (väggstativ och material samt uppbyggnad av vägg). Det man oftast hör inomhus är de låga frekvenserna på vibrationerna i materialet i väggen som avgör hur det låter inne och som du avhjälper med bättre isolering av pumpen från väggstativet. Så saker kan vibrera men fortplanta sig olika mycket beroende av frekvens.
 
A AndersS skrev:
Det du jämför är två olika delar, det ljud som fortplantar sig i luft och det som fortplantar sig i väggen (väggstativ och material samt uppbyggnad av vägg). Det man oftast hör inomhus är de låga frekvenserna på vibrationerna i materialet i väggen som avgör hur det låter inne och som du avhjälper med bättre isolering av pumpen från väggstativet. Så saker kan vibrera men fortplanta sig olika mycket beroende av frekvens.
Japp det stämmer att det är ett lågfrekvent brummande jag hör inomhus. Säkrast kortet är fjäderdämparna för att avhjälpa detta vad jag förstått
 
Nu har jag köpt och monterat fjädrarna från energibutiken. Det blev bättre men jag kan fortfarande höra ett visst lågfrekvent brummande från utedelen, framförallt vid avfrostning.

Behövde använda några brickor på kompressorsidan för att försöka få den rak, och brickorna satte jag under fjädern, så anläggningsytan av fjädern mot väggfästet blir ju lite mindre om det kan spela någon roll? Se bild 2, det är alltså 3st brickor under fjädern. Kanske borde jag satt brickorna på ovansidan av fjädern istället?

Har skaffat några större brickor som jag tänkt byta till, dels för att få den helt rak då jag behöver ha upp den lite till på kompressorsidan för väggfästet verkar vara lite snett monterat från början, men även för att få bättre anläggningsyta mot fästet. Tror ni det kan spela någon roll?
 
  • Luftvärmepump monterad på väggfäste med fjädrar och brickor för att minska vibrationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjädrar monterade under värmepumps utedel med brickor för justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen betydelse var du lägger brickorna, så här kan du nog inte göra mycket mera
Det som skiljer ditt pumpfäste från det vi har är att ditt pumpfäste har en upphängningsskena där pumpen hänger, vårt fäste har L-profil direkt skruvat i väggen. Kanske kan påverka, me har just nu ingen ide om hur man skulle kunna förändra.
Sedan kan det även vara "luftljud" som tar sig in beroende på väggtjocklek och isolering
Men att ett svagt ljud hörs vid vissa tillfällen får man nog se som normalt med väggfäste.
Mark stativ är då ett alternativ för stomljud, men skulle det vara "luftljud" så är risken att det fortsätter leta sig in.
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
Du skulle kunna prova att stoppa med att stoppa in något mjukare gummi där justerskruvarna sitter mot väggen bara för att testa om något förändras.
 
A AndersS skrev:
Du skulle kunna prova att stoppa med att stoppa in något mjukare gummi där justerskruvarna sitter mot väggen bara för att testa om något förändras.
Tack, ska nog testa det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.